شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 31231

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت می گوید: عامل اصلی شیوع موج سوم ایدز در کشور چیست؟ در چند سال اخیر موج سوم ایذر در کشور در حال افزایش است که بیشترین قربانیان آن زنان 25 تا 34 سال هستند.

سلامت نیوز : رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت می گوید: عامل اصلی شیوع موج سوم ایدز در کشور چیست؟ در چند سال اخیر موج سوم ایذر در کشور در حال افزایش است که بیشترین قربانیان آن زنان 25 تا 34 سال هستند.

دکتر صداقت رئیس اداره ایذر وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: موج نخست ایدز سال 65  شناسایی و نخستین مورد ابتلا به آن در کشور شروع شد و طی یک دو دهه با افزایش ناگهانی در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر  و زندانیان در کشور مواجهه شدیم.
وی در خصوص موج سوم ایذر که چند سالی است به صدا در آمده گفت: موج سوم ابتلا به ایذر ازطریق روابط جنسی محافظت نشده است که آمار ابتلا به آن درحال افزایش است در واقع الگوی انتقال آن از تزریق به روابط جنسی محافظت نشده تغییر پیدا کرده و این امر بیشتر در زنان مشاهده می شود .
صداقت با اشاره به این که زنان در رده سنی 25 تا 34 سال بیشتر درگیر موج سوم ایدز هستند تصریح کرد: وقتی زنان به این بیماری مبتلا می شوند نوزادانی نیز به دنیا می ‌آورند که به این بیماری (hiv) مبتلا هستند که این افراد لطمه بزرگی به کودک خود و جامعه وارد می کنند.
وی اظهار داشت: وزارت بهداشت با برنامه های حساب شده توانسته است تا حدود زیادی موج دوم ایذر را که بین معتادان و زندانیان وجود داشت را کنترل کند ولی با افزایش آمار ابتلا از طریق روابط جنسی برنامه های کاهش آسیب وزارت بهداشت تغییر کرده تا بتواند با این موج مبارزه کند.

* طبق تخمین ؛ 50 تا 60 هزار نفر بی خبر از آلودگی خود به HIV
رئیس اداره ایذر وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: از سال 65 تا سال کنونی 9.8 درصد از افراد از طریق روابط جنسی مبتلا به ایذر شده اند در صورتی که این آمار در سال 89 ، 20.8 درصد بوده است.

وی با اشاره یه این که 46.5 دهم درصد از مبتلایان به hiv در زمان ابتلا  hivدر زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشتند که بالاترین نسبت در بین گروه های سنی را به خود اختصاص می دهند اظهار داشت:باید توجه داشت دسترسی افرادی كه در معرض این ویروس قرار دارند بسیار زیاد است و این امر نشان می دهد كه ما در نظام مراقبت باید بهتر عمل و برنامه ریزی كنیم.
 صداقت عنوان كرد: تخمین زده می شود 50 تا 60 هزار مورد ابتلا به HIV در كشور وجود داشته باشد كه این افراد از وضعیت و آلودگی خود اطلاع ندارند.
 بنابراین ما از دو راه می توانیم افراد بیشتری را از مبتلایان وارد سیستم نظام مراقبت كنیم، با این هدف كه وزارت بهداشت بتواند با گسترش مراكز و پایگاه های مشاوره بیماری های رفتاری و از طریق رسانه ها بتواند با اطلاع رسانی درست جامعه را از ابتلا به موارد جدید مصون نگه دارد.
 رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت خاطر نشان كرد: افرادی كه تاكنون ممكن است مبتلا شده باشند و هنوز از آلودگی خود اطلاع ندارند بیشتر به این مراكز راهنمایی مراجعه كنند تا هرچه زودتر پس از اطلاع در صورت ابتلا، درمان را شروع كنند خوشبختانه در حال حاضر در تمام شهرستان های كشور، مراكز و پایگاه های مشاوره در آنها راه اندازی شده و در طول دو سال گذشته رسانه ها به خصوص صدا و سیما و خبرگزاری ها حركت مناسبی درباره آگاه سازی مردم انجام داده اند كه اگر این روند ادامه پیدا كند و این همكاری ها بیشتر تداوم یابد ما انتظار داریم به اهدافی كه در برنامه ریزی كشوری پیش بینی شده دست پیدا كنیم و بتوانیم گسترش این بیماری را بیشتر كنترل كنیم.

 * مواد روان گردان عامل اصلی شیوع موج سوم ایدز

 وی در خصوص همكاری دیگر سازمان ها عنوان كرد: سازمان های دیگر نیز از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، بهزیستی، سازمان زندان ها و سازمان انتقال خون تاكنون همكاری خوبی را در ارائه برنامه های پیشگیری با وزارت بهداشت داشته اند همچنین انتظار می رود آموزش و پرورش هم با توجه به رسالتش جدی تر از گذشته در مورد آگاه سازی و توانمندسازی این قشر همكاری كند.
وی با اشاره به این كه هلال احمر با توجه به پتانسیل هایی كه در ارتباط با گروه های داوطلب در لایه های مختلف اجتماع دارد و می تواند با فعالیت و همكاری بیشتر نقش موثری را در آگاه سازی گروه های مختلف جامعه داشته باشد تصریح كرد: عمده ترین مشكلی كه امروزه می تواند به گسترش این بیماری از طریق روابط جنسی دامن بزند شیوع بسیار زیاد سوء مصرف مواد روان گردان و محرك كه عمدتا با عناوین متفاوت مانند شیشه و كریستال در جامعه شیوع پیدا كرده است، علاوه بر آثار زیان بار روانی كه بر روی فرد مصرف كننده می گذارد عوارض جبران ناپذیری را هم به دنبال خواهد داشت.
 صداقت خاطر نشان كرد:آگاه سازی جوانان و نوجوانان و همین طور خانواده های آنان در ارتباط با عوارض جبران ناپذیر سوء مصرف مواد روان گردان می تواند كمك شایانی به پیشگیری از ابتلا به این بیماری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha