دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است، گفت: 75 درصد توده های بدخیم پستان با خودآزمایی بیماران قابل تشخیص است.

سلامت نیوز: دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی با بیان اینکه سرطان پستان شایع ترین سرطان در زنان است، گفت: 75 درصد توده های بدخیم پستان با خودآزمایی بیماران قابل تشخیص است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبیرخانه ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی که با عنوان "مدیریت عود و عوارض سرطان های شایع پس از درمان در ایران (موضعی ،منطقه ای، دور دست)" در آبان 90 در سالن همایش های رازی برگزار می شود، دکتر رحیم نیک پی دبیر اجرایی کنگره با تاکید بر ضرورت آغاز خودآزمایی پستان توسط زنان از سن 20 سالگی اظهار کرد: همچنین این معاینه باید هر 6 تا 12 ماه یک بار  توسط پزشک و کادر درمان انجام شود.
وی علائم هشداردهنده سرطان پستان را شامل هرنوع تغییر شکل در سایز، ترشحات نوک پستان و یا لمس هر نوع توده در زیربغل برشمرد و افزود: خطر ابتلاء به سرطان پستان در کسانی با سابقه ابتلاء در اقوام درجه یک (مادر، خواهر، مادر بزرگ، خاله) تا 4 برابر بیشتر از افراد عادی و در افراد چاق 5/1 تا 2 برابر سایرین و مصرف کنندگان غذاهای پرچرب و الکل تا 2 برابر دیگران است.
به گفته دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی، خطر ابتلاء به سرطان پستان در زنانی که در سنین کمتر از 20 سالگی باردار می شوند 30 تا 40 درصد کمتر از سایرین است.
دکتر نیک پی با بیان اینکه سرطان ریه هم در مردان از شایع ترین سرطان ها به شمار می رود، ادامه داد: استعمال دخانیات، عوامل شغلی و قرارگیری در معرض مواد سرطان زا نظیر مواد شیمیایی و رادیو اکتیو و نیز آلودگی هوا از عوامل خطر در بروز سرطان ریه است.
وی گفت: هرگونه علائم غیر طبیعی اعم از سرفه های غیرمعمول، مداوم  به همراه خلط خونی، کاهش وزن، خستگی زودرس، گرفتگی صدا و کم اشتهایی از علایم هشداردهنده سرطان ریه است.
دبیر اجرایی ششمین کنگره انجمن علمی جراحان عمومی افزود: سرطان پوست از سرطان های شایع در هر 2 جنس است و آفتاب سوختگی، نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش از عوامل خطر برای بروز این سرطان است.
دکتر نیک پی ادامه داد: نتایج بررسی ها حاکی از آن است که افراد تا سن 18 سالگی 70 تا 80 درصد عمر خود را در معرض آفتاب قرار دارند که این امر اهمیت استفاده از کرم های ضدآفتاب را در سنین کودکی و جوانی را نشان می دهد.
وی یادآور شد: برای کاهش خطر بروز سرطان پوست افراد بایستی از کرم های ضد آفتاب با SPF بالای 15، کلاه لبه دار به ویژه در فاصله زمانی 10 صبح تا  4 بعد از ظهر استفاده کنند همچنین چنانچه فرد به طور مستمر در معرض نور آفتاب قرار دارد باید استفاده از کرم ضدآفتاب هر 2 تا 3 ساعت یک بار تکرار شود.  
این جراح با بیان اینکه هر نوع تغییری در خالهای بدن اعم از بزرگ شدن ، تغییر اندازه ، تغییر رنگ خون و خون ریزی را از علائم هشدار دهنده ای دانست که به دلیل احتمال سرطانی بودن آنان باید توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha