شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 31234
سلامت نیوز : بررسی‌های انجام شده در زمینه تكامل عصبی، اجتماعی و رفتارهای طبیعی تغذیه‌ای كودكان نكات مشخصی را در سنین مختلف كودكان مشخص كرده است كه با چند مورد از آنها آشنا می‌شویم.

به گزارش ایسنا، كودك در سه ماه اول زندگی چشمانش را به اشیاء می‌دوزد و سر را تا 180 درجه می‌چرخاند. دقت بینایی او در 25 سانتی متری است؛ درست همان فاصله‌ای كه هنگام شیر خوردن با چشمان مادر دارد و نگاه به نگاه مادر می‌دوزد.

در 2 تا 6 هفتگی با افراد خانواده احساس راحتی می‌كند. در 3 تا 5 هفتگی لبخند می‌زند، كم كم گردن خود را می‌گیرد، نور را تعقیب می‌كند و بالاخره در پایان 3 ماهگی لبخند اجتماعی دارد.

كودكان در 3 ماهه دوم نارضایتی خود را با تغییر قیافه و یا بهانه گرفتن نشان می‌دهند، سرشان را بلند می‌كنند، غلت می‌زنند و در پایان 6 ماهگی با كمك بزرگترها می‌نشینند و در این سن شروع به دندان درآوردن می‌كنند.

در سه ماهه سوم نیز كودك هنگام جدایی از مادر دچار اضطراب می‌شود. بدون كمك می‌نشیند و در 9 ماهگی بای بای می‌كند و ماما و بابا می‌گوید، می‌خزد، به وجود اشیاء پی می‌برد، وقتی شیی را بپوشانند متوجه می‌شود.

وابستگی كودك به حضور فیزیكی مادر در سه ماهه چهارم تولد كمتر می‌شود. با كمك دیگران می‌ایستد و چند قدم راه می‌رود.

در سال دوم زندگی نیز كودك راه می‌رود. كم كم می‌دود، از پله بالا و پایین می‌رود و خودش را محور دنیا فرض می‌كند.

تكامل تغذیه‌ای كودكان از بدو تولد تا 2 سالگی

كودك در سه ماهه اول زندگی رفلكس جستجوگر دارد و به دنبال پستان مادر می‌گردد. همچنین رفلكس مكیدن و بلعیدن، در خواب هم حالت مكیدن دارد. در انتهای این دوره آب ریزش از دهان داشته و شروع به بردن دست به طرف دهانش می‌كند.

3 تا 4 ماهگی هنگام شیر خوردن به اطرافش توجه می‌كند. آب ریزش از دهانش كمتر می‌شود. اشیاء را چنگ زده و به طرف دهانش می‌برد. می‌تواند قاشق را در دستش بگیرد.

در 5 ماهگی هنگام سیر شدن از شیر خوردن یا غذا خوردن، رویش را بر می‌گرداند. به تكه غذا چنگ می‌زند. شروع به حركات جویدن می‌كند. لب‌هایش را به دور فنجان سفت می‌كشد.

در شش ماهگی مكیدن‌هایش اختیاری می‌شود. غذا را می‌تواند با انگشت بردارد. قاشق را به تنهایی و بدون كمك به دست می‌گیرد. با حركت آرواره و لثه‌هایش عمل جویدن را شروع می‌كند. می‌تواند از فنجان بنوشد. انگشت خود را می‌مكد، غذاهای خاصی را ترجیح می‌دهد. از غذاهای متنوع و رنگارنگ لذت می‌برد. شب‌ها مكرر به علت گرسنگی، از خواب بیدار می‌شود.

كودكان در هفت ماهگی از غذاهایی كه طعم متفاوت داشته باشند بیشتر لذت می‌برند. می‌توانند غذا را با قاشق بردارند اما هنگام بردن به طرف دهان محتویات آن را می‌ریزند. دستشان را به طرف پیراهن مادر ‌برده و تقاضای شیر خوردن می‌كنند.

در 8 تا 10 ماهگی توانایی او در جویدن و خوردن بهتر می‌شود. غذا را با انگشتانش به طرف دیگر بشقاب هدایت می‌كند. ظرف غذا را پرت می‌كند. موقع شیر خوردن حركات اكروباتیك انجام می‌دهد.

در 12 تا 15 ماهگی به علت كاهش سرعت رشد، اشتهایش هم كم می‌شود، با لقمه و یا غذایش بازی می‌كند، از فنجان به تنهایی می‌تواند استفاده كند، بعضی اوقات غذاها را نمی‌خورد و بیرون می‌آورد. چیزی را كه بخواهد به آن اشاره می‌كند. دوست دارد مستقل و تنها غذا بخورد.

در 15 تا 18 ماهگی قاشق را بهتر به دست می‌گیرد. موقع خوردن به چیزهای دیگر هم توجه می‌كند و شاید زمان غذا خوردنش طولانی‌تر شود. لیوان را برمی‌دارد اما به صورت كج روی زمین می‌گذارد.

كودكان در 18 تا 24 ماهگی با قاشق غذا می‌خورند. لیوان را برمی‌دارند درست بر زمین یا روی میز می‌گذارند. از خوردن آن در لیوان با نی لذت می‌برند. هنوز هم با غذا بازی می‌كنند و زمان غذا خوردن او طولانی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha