سلامت نیوز : استفاده از شیر مادر، علاوه بر این که موجب افزایش بهره هوشی نوزادان می‌شود بلكه برای مادر هم فواید بسیاری به همراه دارد و مانع بروز بیماری‌های شایع زنان می‌شود.
دکتر سیدیان رئیس مرکز بهداشت خوزستان ضمن بیان این مطلب گفت: شیردهی به كودك مانع تخمك‌گذاری پس از زایمان می‌شود و در نتیجه به صورت طبیعی فاصله میان بارداری‌ها تنظیم می‌شود.
دكتر سیدیان افزود مصرف شیر مادر سیستم ایمنی بدن نوزاد را تقویت می‌كند؛ تجربه نشان داده كه شیر مادر بر ضریب هوشی كودكان تاثیر بسیار دارد و موجب افزایش بهره هوشی نوزادان می‌شود. همچنین كودكانی كه از شیر مادر استفاده می‌كنند، كمتر به حساسیت‌های مختلف مبتلا می‌شوند.
دكتر سیدیان تصریح كرد: استفاده از شیر مادر موجب كاهش اختلالات روحی و شخصیتی در بزرگسالی می‌شود؛ مصرف شیر مادر علاوه بر این‌كه از نظر جسمی برای كودك مفید است، فواید معنوی بسیاری هم به همراه دارد.
رئیس‌ مركز بهداشت خوزستان با اشاره به شعار امسال روز جهانی شیر مادر مبنی بر این‌كه "با من صحبت كن؛ تغذیه با شیرمادر یك تجربه سه‌بعدی است"، تاكید كرد: تاكنون در زمینه فواید مصرف شیر مادر تنها به دو جنبه زمان و مكان توجه می‌شد، ولی این موضوع دارای بعد سومی به نام ارتباطات است و لازم است از ظرفیت رسانه‌ها برای ترویج فرهنگ استفاده از شیر مادر بیشتر استفاده شود.
دكتر سیدیان گفت: بر اساس گزارش‌ها، مصرف شیر مصنوعی برای كودكان زیر یك سال در خوزستان، در 41 درصد موارد به دلیل مطلوب نبودن منحنی رشد كودكان، 31 درصد در موارد تولد 2 قلو و چندقلو، پنج درصد در موارد ابتلای مادر به بیماری‌های مزمن و 6 درصد در موارد استفاده مادر از دارو تجویز می‌شود.
دكتر سیدیان ادامه داد: تولد 2 قلو و چندقلو معمولا به دلیل بالا بودن درصد افراد عقیم و تجویز داروهای ضدعقیمی است. ابتلای مادر به بیماری‌های‌ مزمن و استفاده از دارو كه در مجموع 11درصد موارد تجویز شیر مصنوعی را منجر می‌شود، ناشی از بارداری‌ در سن بالاست.
وی محدوده مجاز سنی برای زایمان را 18 تا 35 سال بیان کرد وگفت: بارداری در سن بیش از 35 سال موجب ایجاد بیماری و تاثیر نامطلوب بر كودك می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha