سلامت نیوز : عضو هیئت مدیره انجمن بین‌المللی ارولوژی گفت: طرح ممنوعیت پیوند كلیه از ایرانی به غیرایرانی (ایرانیان مد) كه به عنوان الگو در حال حاضر در آمریكا نیز مورد توجه است جلوی دلال‌بازی‌های بین‌المللی پیوند كلیه را در كشور گرفته است.

ناصر سیم‌فروش در گفت‌وگو با  فارس، اظهار داشت: امروز در تمام دنیا بحران كمبود كلیه وجود دارد. لذا هر روز میزان بیماران كلیوی و دیالیزی زیاد می‌شود به طوری كه در آمریكا هر 10 دقیقه یك بیمار كلیوی می‌میرد قبل از اینكه به دیالیز برسد.

وی افزود: در كشور ما امروز فرد دیالیزی تا یكی دو ماه بعد از ابتلا پیوند می‌شود چرا كه هم پیوند از جسد داریم و هم مردم ایران كلیه اهدا می‌كنند.

سیم‌فروش تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه با بیش از حدود 30 هزار پیوند كلیه مقام اول را دارد به طوری كه در گذشته پیوند از جسد نداشتیم اما پس از تصویب مجلس این موضوع رو به افزایش است و ابتدا تركیه، عربستان و كویت در این زمینه از ما جلوتر بودند اما از نظر رقم عددی ما از آنها جلو زدیم. البته از نظر نسبت به جمعیت هنوز به آنها نرسیده‌ایم كه به زودی می‌رسیم.

وی گفت: در پیوند كلیه از جسد و پیوند از زنده در كشور باید توجه داشت كه فقط ایرانی به ایرانی می‌تواند پیوند كلیه دهد و اگر از خارج كسی بیاید هم فقط به هموطن خودش می‌تواند كلیه بدهد. به عنوان مثال ما 2 میلیون افغانی داشتیم حتی یك نفر افغانی به ایرانی كلیه نداده است و این افتخار ماست.

سیم‌فروش تصریح كرد: از طرف دیگر مثلاً یك ایرانی نمی‌تواند به یك عرب در كشور دیگر كلیه دهد بلكه باید عرب به عرب و افغانی به افغانی كلیه بدهد. این یك قانون مترقی، مخصوص ایران و اسم آن «ایرانیان مد» است كه جلوی دلال‌بازی بین‌المللی را در ایران گرفته است.

وی اضافه كرد: این طرح به عنوان الگو در حال حاضر در آمریكا مورد توجه شدید است با وجود اینكه انتقاداتی هم به آن وارد می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha