سلامت نیوز : قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: با توجه به نتایج به دست آمده از اجرای پایلوت طرح پزشك خانواده در شهرهای 3 استان كشور، نحوه اجرای این طرح برای تعامل بهتر با بیمه‌ها تغییر می‌كند اما طبق قانون وزارت بهداشت تعیین كننده نحوه اجرای این طرح است نه بیمه‌ها یا وزارت رفاه.

محمد شریعتی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: با توجه به حمایت رئیس جمهوری برای تأمین اعتبارات لازم برای اجرای طرح پزشك خانواده در شهرها امسال قطعاً بین 10 تا 14 میلیون شهرنشین دیگر تحت پوشش طرح پزشك خانواده قرار می‌گیرند و امیدواریم با توجه به نتایج پایلوت این طرح در شهرهای 3 استان سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بتوانیم امسال این طرح را با مشكلات كمتری اجرا كنیم.

وی ادامه داد: برای بهسازی اجرای این طرح برنامه‌هایی داریم كه بعد از تصویب نهایی آن اعلام می‌شود اما اجمالاً باید بگوییم كه با توجه به اینكه دانشگاه‌های علوم پزشكی با توجه به اختیارات هیئت امناهای دانشگاه‌ها با اعضای تیم سلامت مستقیماً وارد قرارداد و جذب پزشك و اعضای تیم سلامت می‌شدند این روش در مواقعی موجب ایجاد مشكل در عقد قرارداد آنها با بیمه‌ها می‌شد و برای افراد جذب شده در این طرح ایجاد مشكل می‌كرد.

شریعتی گفت: در گذشته برای رفع این مشكلات با امضای تفاهمنامه با وزارت رفاه اقدام می‌كردیم اما اكنون با توجه به این تجارب به دست آمده و نیز تشكیل وزارتخانه جدید كار، تعاون و رفاه اجتماعی و انتقال بیمه‌های درمانی به این وزارتخانه جدید بنا داریم تا در نحوه جذب و عقد قرارداد با پزشكان خانواده و اعضای تیم سلامت آن تغییراتی ایجاد كنیم تا مشكلات گذشته حل شود.

قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت اضافه كرد: علت اجرای آزمایشی طرح پزشك خانواده در شهرهای این 3 استان نیز همین بود كه اشكالات كار مشخص شود و بتوانیم آنها را رفع كنیم.

وی گفت: بر اساس قانون، تأمین 35 درصد هزینه اجرای طرح پزشك خانواده به عهده وزارت بهداشت است و 65 درصد دیگر را بیمه‌ها و وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعی فعلی باید تأمین كند كه از محل درآمد ناشی از دریافت حق بیمه مردم تأمین می‌شود.

وی افزود: در مورد نحوه اجرای طرح پزشك خانواده بر اساس تبصره ماده 11قانون تشكیل وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت رفاه باید در اجرای طرح پزشك خانواده و نظام شبكه بهداشتی و درمانی تابع وزارت بهداشت باشد زیرا سیاستگذار حوزه سلامت و تولیت نظام سلامت وزارت بهداشت است و بیمه‌ها و وزارت رفاه در هر نامی كه باشد تأمین كننده منابع مالی است و گر نه اسم وزارت رفاه را باید وزارت بهداشت می‌گذاشتند.

شریعتی ادامه داد: در مورد تأمین هزینه اجرای طرح پزشك خانواده در سال جاری با توجه به قول‌هایی كه رئیس جمهوری داده است. اگر اعتبارات اعلام شده پرداخت شود، كفایت می‌كند در مورد تأمین كادر مورد نیاز اجرای این طرح نیز باید گفت كه تأمین 17 نفر كادر متخصص در تیم سلامت پزشك خانواده كه بر روی كاغذ آمده است ایده آل است اما ممكن است در سال‌های اول اجرای این طرح به ایده‌آل نرسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha