شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۵
کد خبر: 31256
سلامت نیوز : یک متخصص طب سنتی گفت: 80 درصد طب سنتی بر حفظ پاسداری از سلامت انسان می‌اندیشد و20 درصد مابقی عهده‌دار وظایف درمانی است که در آن به تغذیه و شیوه اصلاح زندگی مردم پرداخته می‌شود.

دکتر محمد مهدی اصفهانی در گفت وگو با ایسنا  با اشاره به تفاوت‌های طب سنتی و طب جدید اظهار داشت: طب سنتی مجموعه‌ای از تجارب قرن‌هاست و بیان آن با بیان طب جدید متفاوت است به طوری که برخی همین تفاوت بیان را حمل بر بی فایده بودن آن می‌دانند با این حال در طب سنتی و همچنین طب اسلامی، طبیب در خدمت قوه مدبره‌ای است که مجموعه‌ای از فعل و انفعالات اصلی بدن در آن رخ می‌دهد.

وی افزود: طب سنتی فقط به معنای واقعی و همان چیزی که در منابع اصیل پزشکی از آن یاد شده است، جنبه علمی دارد بر این اساس 80 درصد آن به پاسداری از سلامت انسان و مابقی به روش‌های درمانی و شیوه اصلاح تغذیه می‌پردازد.

این متخصص طب سنتی، در خصوص برداشت‌های نادرست از این طب، اظهار داشت: طب سنتی با مفهوم اصیل خود در کنار علوم جدید می‌تواند پاسخگوی برخی از نیازهای انسان جدید باشد. با این حال به دلیل عدم آگاهی کافی در خصوص طب سنتی و فرآورده‌های آن، تعدادی از مدعیان طب سنتی ظهور پیدا کرده‌اند که صرفا جنبه درآمدزایی داشته و به هیچ عنوان روش آنها مورد تایید پزشکان و علم پزشکی و طب سنتی نیست.

خانه‌های بهداشت نقطه شروع ارتقا طب سنتی در کشور

جای طب سنتی در دارونامه بهورزان خالیست

رییس مركز تحقیقات علوم قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی تهران، طب سنتی را نیازمند حمایت منطقی دانست و افزود: در سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، نزدیک به 30 هزار خانه بهداشت وجود دارد که در هریک از آنها تعداد بهورز مشغول به فعالیت هستند، با این وجود متاسفانه در دارونامه بهورزان جایی برای داروهای گیاهی به چشم نمی‌خورد و این در حالی است که در برنامه استراتژیک 5 ساله، سازمان جهانی بهداشت به این مهم توصیه کرده است بر این اساس برای ارتقا جایگاه طب سنتی باید از خانه بهداشت‌ها شروع کرد و به خودکفایی و بومی سازی امکانات رسید.

دکتر اصفهانی در خصوص جایگاه طب اسلامی در کنار طب سنتی گفت: حضور دانشنامه مطالعات پزشکی اسلامی در کنار طب سنتی و اسلامی در کشوری مانند ایران که جامعه‌ای اسلامی است و از روایات اهل بیت به طوری غنی برخوردار است ضرورت است.

این متخصص طب سنتی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از طب سنتی اسلامی در مسائل پزشکی درمانی بسیار الهام بخش است به طوری که مقدمات دانشنامه اسلامی پزشکی و بهره مندی از آموزه‌های دینی در این باب، راهگشا و راهنمای بسیاری از مسائل بوده و امید است با ترجمه این دانشنامه به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی دانشنامه جامعی در زمینه مطالعات اسلامی صورت گرفته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha