سلامت نیوز : کارشناس مسوول مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیماری ایدز در استان رو به افزایش است.

"رضا فاضلی" در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه 37 نفر در این استان از این بیماری رنج می‌برند، افزود: در موج اول بروز این بیماری (از سال 66 تا 74)، تعداد بیماران مبتلا به این بیماری 10 نفر بوده‌اند که در موج دوم بروز آن( از سال 74 تا 88)، 17 نفر به این تعداد افزوده شد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 89، تاکنون نیز 10 نفر دیگر به تعداد این بیماران اضافه شده است.

فاضلی تصریح کرد: تعداد مبتلایان به ایدز در سال جاری در این استان شش نفر بوده است كه تاکنون 19 نفر از این تعداد زنده و مابقی فوت کرده‌اند.

این مسوول با اشاره به اینکه در موج سوم بروز ایدز در کشور، عامل ارتباطات جنسی ناآگاهانه مهمترین عامل انتقال است، خاطرنشان کرد: اعتیاد و استفاده از سرنگ و سوزن آلوده در این استان هنوز مهمترین عامل انتقال ایدز است.

وی، با ذکر اینکه از 22 هزار و 727 نفر مبتلا به این بیماری در کشور 91 درصد را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهد، بیان کرد: 76 درصد افراد مبتلا به این بیماری در خراسان شمالی، مرد و 24 درصد زن هستند.

کارشناس مسوول مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه بهترین راه مقابله با این بیماری، آموزش و اطلاع رسانی است، تصریح کرد: یک مرکز مشاوره در شهرستان بجنورد و یک پایگاه مشاوره در شهرستان شیروان به منظور کاهش آسیب‌ها و کنترل این بیماری، راه اندازی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha