سلامت نیوز :والدین باید زمینه ایجاد ارتباط سالم با افراد خانواده را به خوبی فراهم كنند زیرا ارتباطات سالم در خانواده از بروز افسردگی جلوگیری می کند.
دکتر عباس مسعودزاده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینكه سن بیماری افسردگی به دو سن جوانی و میانسالی تقسیم می‌شود: افزود: جنون جوانی و یا اختلال دوقطبی در سنین پایین شروع می‌شود و بیماری‌های آلزایمر در سنین بالا  ایجاد می‌شود.
وی یكی از راه های تخلیه هیجانات در بین جوانان را برقراری  ارتباط با طبیعت عنوان كرد و خاطر نشان كرد: شمالی‌ها برای دسترسی به طبیعت با چالش كمتری نسبت به سایر نقاط كشور مواجه هستند.
این فوق تخصص اعصاب روان با اعلام اینكه شیوع بیماری‌های روانی در سنین پایین در حال اتفاق است، افزود: یكی از دلیل آن كاهش سن مسئولیت پذیری در بین نوجوانان است.
وی ادامه داد: مسئولیتی كه الان در بین افراد با 10 سال سن داه می‌شود برابر است با مسئولیتی كه افراد در گذشته در سن 18 تا 20 سالگی این مسئولیت را می‌پذیرفتند و توقعات خانواده‌ها و جامعه از افراد با سن پایین نیز افزایش یافت.
دکتر مسعودزاده یكی دیگر از دلیل افسردگی در بین جوانان و نوجوانان را افزایش حجم بالای اطلاعات در بین افراد عنوان كرد و افزود: هجوم بالای اطلاعات و درك و تجزیه تحلیل نامناسب اطلاعات نیز یكی دیگر از عوامل بروز بیماری‌های افسردگی است.
وی یكی دیگر از عوامل تاثیرگذار بیماری‌های روانی را وجود مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی بیان كرد و افزود: مواد مخدر صنعتی به قیمت بسیار پایین وحتی با پول‌های توجیبی كم قابل دسترسی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مازندران با اشاره به عواقب سوء مصرف مواد مخدر صنعتی و نیمه صنعتی در جامعه بیان داشت: در حال حاضر شایع‌ترین بیماری‌ها افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی است.
وی دیگر دلیل ایجاد افسردگی را مشكلات ناشی از هجمه‌های گسترده فرهنگی عنوان كرد و خاطر نشان كرد: بسیاری از بیماری‌‌ها روانی به خاطر تضاد  در افراد ایجاد می‌شود و ذهن جوانان به خاطر عدم پختگی كامل توانایی تجزیه و تحلیل این تضادها را ندارد.
دکتر مسعودزاده تاكید كرد: توجه به بهداشت روح و روان نیز باید در برنامه‌های خانواده‌ها قرار گیرد و خانواده‌ها با ارتباط گیری با مراجع ذیصلاح زمینه افزایش و آگاهی‌های روانی  را افزایش دهند.
وی ادامه داد: خانواده‌ها باید زمینه ایجاد ارتباط با افراد خانواده را به خوبی فراهم كنند و با هم بودن در خانواده‌ها به صورت كیفی‌تر باشد و حضور برجسته‌تر در خانواده‌ها تقویت شود.
این فوق تخصص اعصاب و روان ادامه داد: برنامه‌های جنبی خانوادگی باید تقویت شود و جلسات جمعی خانوادگی نیز بیشتر و مزاحمین ارتباطات خانوادگی نظیر تلویزیون و ماهوارها نیز كمتر شود.
وی تاكید كرد: تخلیه هیجانات خیلی مهم است ونباید برای تخلیه كردن هیجانات خانوادگی كمبود امكانات را بهانه قرار دهیم زیرا كه ممكن است اثرات تخریبی كاهش هیجانات هزینه‌های سنگین‌تری برای خانواده‌ها ایجاد كند.
وی در پایان افزود: اصول بهداشت روان بسیار ساده و قابل پیشگیری است ولی وقتی بیماری ایجاد شد خانواده‌ها باید برای درمان هزینه‌های زیادی را پرداخت كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha