مدیركل نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با ابراز تاسف شدید از وضعیت نامناسب بازار چای كشور گفت: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای شده كه بعضا چای‌هایی را كه 30 سال در انبارها مانده با چای‌های خارجی تركیب كرده و به مردم می‌فروشند.

سلامت نیوز : مدیركل نظارت بر اجرای استاندارد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با ابراز تاسف شدید از وضعیت نامناسب بازار چای كشور گفت: متاسفانه وضعیت به گونه‌ای شده كه بعضا چای‌هایی را كه 30 سال در انبارها مانده با چای‌های خارجی تركیب كرده و به مردم می‌فروشند.

فریدون بلغاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این‌ كه استاندارد چای از سال آینده اجباری می‌شود، اظهار كرد: تاكنون تنها چای وارداتی از نظر كیفیت واستاندارد بررسی می‌شد، اما از ابتدای سال آینده چای تولید داخل نیز مشمول بازرسی و نظارت موسسه استاندارد می‌شود.

او با اشاره به این‌كه چای‌های وارداتی تنها به صورت بسته‌های 20 كیلویی اجازه ورود به كشور را دارند، افزود: بنابراین چای‌های خارجی كه با بسته‌بندی‌های كوچك در بازار مشاهده می‌شوند، قاچاق بوده و مجوز واردات نداشته‌اند.

این مقام مسئول در موسسه استاندارد در پاسخ به این سوال كه چرا حجم چای تقلبی و بی‌كیفیت در بازار داخلی به شدت افزایش یافته است؟ توضیح داد: متاسفانه مقدار زیادی چای سنواتی در انبارهای اطراف تهران، كرج و استانهای شمالی وجود داشته كه در جامعه این شائبه را به وجود آورده كه از این چای‌ها سوء‌استفاده می‌شود و این چای‌ها با چای‌های خارجی مخلوط شده و به مردم فروخته می‌شود.

وی افزود: متاسفانه وضعیت نگهداری چای در این انبارها در حد فاجعه بوده و خود من در بازدیدی كه از این انبارها داشتم شاهد حضور جوندگانی مانند موش در این انبارها بودم!

به گفته وی برخی از این چای‌ها به مدت 30 سال است كه در انبارها نگهداری می‌شوند.

بلغاری در پاسخ به این سوال كه چرا با وجود وقوع چنین تخلف آشكاری جلو فعالیت انبارهای چای سنواتی گرفته نمی‌شود؟ گفت: متاسفانه اراده قوی در این زمینه وجود ندارد و عده‌ای نمی‌گذارند كه این چای‌ها از رده خارج شوند. در سیلی كه سال قبل در استانهای شمالی رخ داد، بخشی از این انبارها تخریب شدند. مگر این‌كه سیل این انبارها را از بین ببرد، در غیر این صورت بعید می‌دانم عده‌ای بگذارند این انبارها تخریب و چای موجود در آنها معدوم شوند.

اخیرا نیز یك مقام دولتی اعلام كرد كه بیش از 90 درصد چای دولتی مصرفی در ادارات و نهادهای دولتی كشور تقلبی هستند.

چای‌كاران كشور اعلام كرده‌اند كه هزینه واردات هر كیلو چای خارجی بیشتر از دو هزار تومان تمام نمی‌شود، اما واردكنندگان چای خارجی را به چند 10 برابر قیمت در بازار می‌فروشند.

با توجه به این‌كه مردم ایران از چای‌خورترین مردم در دنیا محسوب می‌شوند، بازار چای در ایران از ارزشی چند صد میلیارد تومانی برخوردار شده است. این وضعیت باعث شده تا مافیا در بازار چای ایران نیز ورود پیدا كرده و با ترفندهای مختلف سود كلانی را از این بازار به جیب بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha