سلامت نیوز : درك چگونگی حفظ تعادل هورمون‌ها در بدن موضوع پیچیده و اما در عین حال بسیار حائز اهمیت است اما برای بیشتر زنان توصیه‌های بسیار ساده‌ای برای یادگیری چگونگی ایجاد تعادل هورمونی در بدن به روش طبیعی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، تعادل هورمونی نقش حیاتی در ایجاد شادی و سلامتی ایفا می‌كند و تنها یك مورد عدم تعادل هورمونی می‌تواند پیامدهای منفی و شدیدی روی خلق و خو، وزن، انرژی، ظاهر، سطح اضطراب، میل جنسی و توان تولیدمثلی داشته باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی كامن سنس، عدم تعادل هورمونی نیز مانند سایر مشكلات بهداشتی و سلامتی با چند تغییر ساده و سالم در الگوی زندگی قابل جبران است كه در این مقاله به فهرستی از آنها اشاره می‌شود.

-‌ علائم و عوامل عدم تعادل هورمونی

علائم عدم تعادل هورمونی اساسا در دوران بلوغ و بویژه در زنان در دوران عادت ماهانه، در دوران بارداری، پس از وضع حمل و در دوران یائسگی تجربه می‌شوند كه می‌توانند بهترین سال‌های عمر یك زن را تحت تاثیر قرار دهند.

شایعترین علائم ناخوشایند عدم تعادل هورمونی شامل افسردگی، افزایش وزن، نوسانات خلقی، كاهش میل جنسی، چرب یا خشك شدن پوست، احساس خستگی، مشكلات خواب، نامنظم شدن عادت ماهانه، علائم آلرژیك، رشد زیاد از حد موها، ولع شدید برای خوردن شیرینی‌ها، سردرد و میگرن، اضطراب و تحریك پذیری، تغییرات دمایی بدن، عفونت‌های مجاری ادراری، اكنه و بثورات جلدی و سندرم پیش از قاعدگی هستند.

پزشكان تاكید دارند كه حتی اگر این تغییرات از نظر حجم هورمونی خیلی ناچیز باشند می‌توانند عواقب قابل ملاحظه و جدی داشته باشند. اما ابتدایی ترین عوامل در بروز بی‌تعادلی هورمونی عبارتند از:

-‌ كمبود دریافت ریزمغزی‌ها: اگر مواد مغذی به مقدار كافی به بدن برسد تمام ابزار لازم برای حفظ تعادل هورمونی به طور طبیعی فراهم خواهد شد.

- استرس و فعالیت زیاد غدد فوق كلیوی:
استرس یكی از فاكتورهای اصلی در به هم زدن تعادل هورمونی است و تحت استرس‌های طولانی مدت غدد فوق كلیوی كه هورمون‌های مقابله با استرس را تولید می‌كنند نمی‌توانند كار خود را به درستی انجام دهند.

-‌ مصرف قرص‌های ضد بارداری و هورمون درمانی: هورمون درمانی و مصرف قرص‌های ضد بارداری پس از اتمام دوره مصرف موجب به هم خوردن تعادل هورمون‌های بدن می‌شوند.

- عدم تعادل انسولین:
سیستم غدد درون ریز بدن كه وظیفه تولید هورمون‌ها را برعهده دارد ممكن است به دلایل مختلفی مثل رژیم غذایی نامنظم، استرس، داروها یا بیماری‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد و دچار عوارض منفی شود.

- مواد شیمیایی، محرك‌ها و داروها: داروها، مسكن‌ها و محرك‌هایی مثل كافئین، آفت كش‌ها و حتی هوایی كه تنفس می‌كنیم می‌توانند موجب عدم تعادل طبیعی هورمونی بدن ما شوند.

- بارداری و زایمان: بارداری یك فرآیند شدید هورمونی در بدن محسوب می‌شود و اگر قبل از بارداری، ‌در طول مدت بارداری و یا پس از وضع حمل از سلامتی مطلوبی بهره‌مند نیستید یكی از مهمترین دلایل آن می‌تواند عدم تعادل هورمونی باشد.

چگونه هورمون‌ها را به روش طبیعی متعادل كنیم؟

متخصصان معتقدند با استفاده از مواد مغذی كه در زیر فهرست آنها عنوان شده زنان می‌توانند به روش طبیعی تعادل هورمون‌های بدن خود را برقرار كنند:

-‌ غذاهای غنی از فیبرخوراكی طبیعی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها و حبوبات و غلات سبوس‌دار

- سبزیجات بوته‌ای مثل بروكلی و كلم

- سبزیجات مغذی دارای برگ‌های سبز و پهن مثل اسفناج و كاهو

- منابع گیاهی غنی از استروژن مثل دانه سویا، نخود و عدس

- میوه‌های سرشار از فلاونوئیدها مثل توت‌ها، انگور قرمز و مركبات

- اسیدهای چرب حیاتی مثل روغن زیتون، ماهی امگا – 3، غلات سبوس دار و خشكبار

- روغن ماهی امگا -3 موجود در ماهی آزاد، ماهی تن و مكمل‌های روغن ماهی

- مكمل‌های غذایی حاوی ب كمپلكس

-  انتخاب محصولات ارگانیك مرغ و ماهی

- همچنین انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی منظم و روزانه

- كنترل استرس با روش‌هایی مثل یوگا و مراقبه

- اطمینان از خواب خوب شبانه و استراحت كافی از مهمترین فاكتورها در حفظ تعادل هورمونی هستند.

 در پایان نیز متخصصان تاكید دارند كه برای كاهش عدم تعادل هورمونی:

-‌ تاحد امكان از مصرف گوشت و چربی حیوانی و لبنیات پرچرب خودداری كنید چون منبع هورمون‌های نامطلوب هستند.

- از مصرف كافئین در قهوه، كولاها و نوشابه‌های انرژی ‌زا پرهیز كنید

- از مصرف كربوهیدرات‌های تصفیه شده مثل نان و برنج سفید حتی المقدور خودداری كنید و بعلاوه از مصرف مواد قندی و الكل پرهیز نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha