یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 31283
سلامت نیوز :دیابتی هایی كه با مشورت پزشك می توانند روزه بگیرند نباید هنگام سحر موادغذایی حاوی قندهای ساده مثل زولبیا و بامیه و شله زرد و حلوا مصرف كنند.
ناهید برخورداری کارشناس تغذیه با بیان این که این بیماران از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحر و افطار پرهیز كنند، اظهار کرد : حتی الامكان از غذاهای سرخ كردنی استفاده نشود چرا که بهترین روش های پخت، كباب پز، فرپز، بخار پز و آب پز است.
برخورداری ادامه داد: دیابتی ها در هنگام سحر و افطار بهتر است از تمام گروه های غذایی استفاده كنند و از انواع موادغذایی سبوس دار من جمله نان سنگك، سبزیجات و حبوبات بیشتر استفاده شود.
وی تصریح کرد: استفاده كافی از سبزی و سالاد و میوه مخصوصا در هنگام سحر میزان تشنگی را كاهش می دهد.
وی با تاکید براین مطلب که حتما 1 تا 2 ساعت بعد از افطار از میوه ها استفاده شود، افزود: بهتر است میوه های شیرین كه خیلی سریع قند خون را افزایش می دهند مثل موز، خربزه، هندوانه، طالبی، انجیر و انگور محدود شود.
این کارشناس تغذیه با یادآوری این که بهتر است از میوه ها استفاده شود نه آ میوه ها، گفت: آب میوه ها خیلی سریع قند خون را بالا می برند.
وی بیان داشت: افطار را می توانند با یك لیوان شیر گرم كم چرب و یك عدد خرما ترجیحا خرمای زرد خشك باز کنند.
 وی افزود: دیابتی ها باید توجه داشته باشند كه در افطار حجم زیادی از غذا را مصرف نكنند و آن را به 2 تا 3 وعده تقسیم كنند زیرا احتمال بالارفتن سریع قند خون وجود دارد.
وی خاطرنشان ساخت: در فاصله افطار تا سحر حتما 6 تا 7 لیوان آب نوشیده شود و همچنین به همراه سحری در صورت امكان از ماست كم چرب استفاده شود.
برخورداری ادامه داد: بیماران دیابتی نوع یك یا بیمارانی كه انسولین می زنند یا بیمارانی كه دچار عوارض دیابت مانند عوارض چشمی و كلیوی  شده اند از روزه گرفتن خودداری كنند و بیماران دیابتی نوع 2 كه قند آنها  كنترل شده است، می توانند روزه بگیرند.
این کارشناس تغذیه متذکر شد: قند قبل از افطار و سحر باید كمتر از 120 و حدود ساعت 13 تا 15 نباید كمتر از 70 و بیشتر از 300 باشد و در صورتی كه در این حد بود باید روزه را باز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha