یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 31287
سلامت نیوز : رعایت اصول صحیح استفاده از لنزها امری ضروری بوده زیرا در صورت استفاده نادرست از لنزها سبب آسیب و عفونت های چشمی می شود.
دکتر علیرضا رجعتی حقی فوق تخصص شبکیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: لنزهای تماسی یا Contact بر روی قرنیه چشم قرار می گیرند که دارای انواع طبی، زیبایی و یا هر دو هستند.

وی تصریح کرد: لنزها به دو نوع نرم یا Soft و سخت یا Hard تقسیم می شوند که به دلیل راحت بودن، بیشتر از نوع نرم آن ها استفاده می شود و لنزهای سخت در موارد خاص و به توصیه متخصص استفاده می شوند.

این فوق تخصص تأکید کرد: عمل برداشتن و گذاشتن لنزها بر روی قرنیه چشم باید براساس اصولی خاص و با روش صحیح باشد و باید مسایل و موارد بهداشتی نیز رعایت شود.

رجعتی حقی خاطرنشان کرد: نباید به مدت طولانی از لنزها استفاده کرد و شب ها به هنگام خوابیدن باید لنزها را از چشم برداشت زیرا لنزها می توانند مانع از اکسیژن رسانی به قرنیه چشم شوند و استفاده طولانی مدت از لنزها سبب ایجاد انواع عفونت ها در چشم خواهد شد.

وی افزود: پس از برداشتن لنزها به هنگام خوابیدن باید به صورت صحیح و طبق سفارشات پزشک از آن ها مراقبت شود.

رجعتی حقی عنوان کرد: با آنکه استفاده از عینک نسبت به مصرف لنزها امری راحت تر بوده اما با این وجود برخی افراد به دلیل شرایط کاری و یا دلایل دیگر نمی توانند از عینک استفاده کنند و مایلند از لنزهای طبی استفاده کنند پس باید به هنگام برداشتن و گذاشتن لنزها بسیار دقت کرده و مراقب باشند.

وی افزود: در صورت رعایت نکردن اصول صحیح استفاده از لنزها به هنگام گذاشتن و برداشتن می توانند سبب خراشیدگی سطح قرنیه شده و نیز به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی عفونت های چشمی ایجاد می شود.

* توجه  به تاریخ مصرف لنزها بسیار حائز اهمیت است

رجعتی حقی در ادامه گفت: لنزها باید در ظرف مخصوصی نگهداری شوند و نیز محلول خاصی برای شستشوی آن ها بکار می رود که باید براساس دستورات پزشک از آن ها استفاده کرد.

این فوق تخصص خاطرنشان کرد: لازم است افراد به تاریخ مصرف لنزها توجه کرده و پس از سپری شدن تاریخ مصرف، آن ها را تعویض کنند.

وی تأکید کرد: لنزها باید از مکان های معتبر خریداری شوند اما برخی افراد اقدام به خرید از مکان های غیرمعتبر کرده که سبب مشکلات چشمی شده و رعایت تمامی موارد و اصول بهداشتی به هنگام استفاده از لنزها ضروری است.

* عمل جراحی تغییر رنگ چشم سبب آسیب جدی به چشم می شود

رجعتی حقی در ادامه خاطرنشان کرد: عمل جراحی تغییر رنگ چشم به دلیل آسیب های جدی و شدید چشمی توصیه نمی شود.

وی افزود: عنبیه چشم، بخش رنگی چشم بوده و رنگ چشم هر فرد به دلیل وجود این بخش در چشم است اما برخی افراد تمایل به تغییر رنگ چشم خود داشته که این کار با عمل جراحی و با گذاشتن لایه ها و صفحه های رنگی بر روی سطح عنبیه صورت می گیرد.

رجعتی حقی به آن دسته از افرادی که تمایل به عمل جراحی تغییر رنگ چشم خود دارند، گفت: این کار به هیچ وجه مناسب نیست و برای چشم خطرآفرین است زیرا با صدمه وارد کردن به قرنیه چشم و دیگر مشکلات شدید چشمی می تواند سبب نابینایی فرد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha