سلامت نیوز :كارشناس اداره روان وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی از لكنت زبان و شب ادراری به عنوان علایم شایع استرس كودكان یاد كرد و گفت :والدین باید موقعیت هایی را كه موجب استرس كودك می شود، شناسایی كرده و درصورتی كه علایم استرس در كودك كاهش نیابد ، از افراد متخصص كمك بگیرند.
 
مهدیه وارث وزیریان افزود:كودكان در هر موقعیتی ممكن است دچار استرس شوند و بر اساس آنچه در گذشته دیده و تجربه كرده اند، یاد می گیرند كه چگونه با استرس در زندگی روبرو شده و به آن پاسخ دهند.
وی اظهار داشت: بسیاری از استرس هایی را كه كودكان تجربه می كنند، برای بزرگسالان قابل تشخیص نیست اما از آنجایی كه تجارب كمی دارند، حتی موقعیت هایی را كه با تغییرات كم همراه هستند ، می تواند تأثیرات زیادی بر روی احساس امنیت و اطمینان آنها بگذارد.
وی اظهار داشت : كودكان غالباً نمی توانند استرس را در خودشان شناسایی كنند از این رو والدین باید به این نكته توجه كنند كه اگر در موقعیت استرس زایی قرار دارند، ممكن است كودكشان دچار فشار روحی بیشتری شده و علائمی را از خود نشان دهد.
به گفته این روانپزشك، كاهش اشتها، تغییر در عادت غذایی كودك، مشكلات جسمی مانند دردهای پراكنده بدنی، سردرد، احساس درد مبهم در ناحیه سر دل، شب ادراری، كابوسهای شبانه، اختلال در خوابیدن و لكنت زبان از علائم جسمانی استرس در كودكان است.
وزیریان در خصوص علایم رفتاری و هیجانی استرس در كودكان گفت: اضطراب، آرامش نداشتن، ترس از تاریكی، تنهایی با غریبه ها، گریه كردن، عصبانیت، رفتارهای پرخاشگرانه و لجوجانه و پسرفت به رفتارهای مراحل اولیه رشد مانند مكیدن انگشت از جمله این علائم است.
وی با اشاره به این كه والدین تنها افرادی هستند كه می توانند در كاهش استرس كودكان آنها را كمك كنند، تصریح كرد: والدین می توانند محیط امن، آشنا، پایدار و قابل اعتمادی برای فرزندان خود فراهم كرده و بر نوع برنامه های تلویزیونی كه كودكان می بینند، نظارت داشته باشند زیرا این برنامه ها نباید سبب ترس و اضطراب در آنها شود.
كارشناس اداره روان ادامه داد: بهتر است والدین زمان هایی را با كودكانشان صرف كنند و به جای تنبیه، آنها را تشویق كرده و پاداش دهند.
وزیریان خاطرنشان كرد:‌ والدین باید موقعیت هایی را كه موجب استرس كودك می شود، شناسایی كرده و درصورتی كه علایم استرس در كودك كاهش نیابد ، از افراد متخصص كمك بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha