پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3129

وزیر بهداشت با انتقاد از نحوه هزینه کرد در بخش آموزش گفت: با این که بودجه دانشگاهها دو برابر شده است اما فعالیتهای آموزشی دو برابر نشده و مشخص می شود که بحث و پول و اعتبار در بخش آموزش بحث اصلی نیست و دانشگاههایی که پیشرفت خوبی داشته اند اتفاقا از نظر مالی کمتر به آنها رسیدگی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر کامران باقری لنکرانی امروز در جمع معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با اشاره به میزان بودجه ای که به بخش آموزش وزارت بهداشت اختصاص پیدا کرده است، گفت: طی 20 ماه گذشته 115 میلیارد تومان اضافه بر سایر اعتبارات مرسوم به دانشگاههای علوم پزشکی کشور اختصاص پیدا کرده است. در واقع غیر از بخش متمم 185 میلیارد تومان اضافه بر بودجه سالیانه به دانشگاهها اعطا شده است. این میزان بودجه در واقع معادل یک بودجه کامل سالیانه دانشگاههای علوم پزشکی کشور است.

وزیر بهداشت اظهار داشت : توقع از دانشگاههای علوم پزشکی این است که نگاه علاج جویانه به مشکلات داشته باشند و حرکتی فراتر از روزمرگی انجام دهند این مسئله نیز با یک فرمول مشترک برای همه دانشگاهها انجام پذیر نیست.

وی کار وزارتخانه را تعیین جهت گیری و پایش عملکرد دانشگاهها بر شمرد و افزود : کار اصلی در وزارتخانه با همکاری  دانشگاهها باید انجام گیرد.

لنکرانی با تاکید بر جلب مشارکت اعضای هیئت علمی افزود : مهمترین نکته ای که رضایت اعضای هیات علمی را جلب می کند احساس مشارکت آنها در تصمیم گیریها است. حضور هیات علمی در تصمیم گیریها باید عالمانه باشد اما فضایی ایجاد نشود که این افراد از موقعیت علمی خود استفاده اقتصادی بکنند.

وی به بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: در این بازنگری امتیاز آموزشی مفهوم کاملی دارد و بر اساس عملکرد امتیاز داده می شود.

لنکرانی با انتقاد از فعال نبودن شورای آموزش در برخی دانشکده ها گفت: این شوراها ارکان اصلی دانشگاهها هستند و حضور معاونین آموزشی و توجه به تقاضاهای گروههای آموزشی بسیار اهمیت دارد.

وزیر بهداشت ارزشیابی آموزشی را یک تیغ دو لبه دانست و گفت: اگر ارزشیابی غیر عالمانه انجام گیرد روایی و دقت آن زیر سوال می رود و آثار سویی در پی خواهد داشت نکته مهم در ارزشیابی این است که فرد باید از نتیجه ارزشیابی مطلع باشد.

لنکرانی به حضور مربیان هیات علمی در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: هر دانشگاهی متناسب با برنامه آموزشی خود هرم  اعضای هیات علمی برای خود تعریف کنند. در این تعریف باید مشخص شود هر دانشگاهی به چه میزان مربی و هیات علمی دکترای تخصصی احتیاج دارد این نیازسنجی منطقی است و بر اساس استاندارد باشد.

وی افزود: تاکید بر فراخوان جذب هیات علمی یک صورت سازی ظاهری نیست بلکه ایجاد فرصت برابر برای جذب این افراد است.

وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت علاقه مند به توسعه آموزش عالی است اما دانشگاهها باید متوجه باشند این گسترش بدون حساب و کتاب صورت نگیرد. دانشگاهی که 30 درصد افزایش ظرفیت دارد و 10 درصد افزایش بودجه به طور مسلم با کسری مواجه می شود.

لنکرانی خاطرنشان کرد: ظرفیت های سود آور برای دانشگاهها باید مورد توجه قرار گیرد. اما در بخش شهریه دوره های شبانه افزایش میزان شهریه در اختیار هیات های امنا است.

وزیر بهداشت با اشاره به تغییرات ایجاد شده در معاونت آموزشی گفت: ایجاد دو صدا دربخش آموزش عالی پزشکی به دلیل اهمیت به آموزش تخصصی است. آموزش تخصصی ، پزشکی یکی از نقاط بحران نظام سلامت است و توزیع نامناسب آن  باعث مشکلات زیادی در کشور شده است . نظام تربیت دستیار تخصصی دارای مشکلاتی در کشور است به همین دلیل با تغییرات ایجاد شده زیر نظر وزیر فعالیت خواهد کرد تا تمرکز بیشتری روی آن بوجود بیاید.

وی از ایجاد معاونت دانشجویی و فرهنگی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: متناسب با ایجاد این معاونت توقع می رود که نو آوری نگاه عالمانه و کارهای اصولی در بخش آموزش صورت انجام گیرد.

لنکرانی یاد آور شد: هم اکنون حدود 18 هزار دانشجوی پزشکی در کشور مشغول به تحصیل هستند و این امر باعث شده توجه به پزشکی بیش از سایر رشته ها باشد. اما نباید از رشته های مهمی مانند بهداشت غفلت کنیم و به همین منظور کاردانی چند پیشه  بهداشت  تربیت خواهد شد تا در یک مجموعه کلی آموزش پزشکی ارتقا یابد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha