سلامت نیوز :معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ظرفیت پذیرش در رشته پزشك عمومی امسال 10درصد افزایش داشته ‌است البته آمار سازمان سنجش پزشكی بالاتر از این رقم است كه معمولا بر اساس مولفه‌های مختلف اعلام می‌شود.

محمدعلی محققی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش كه در حال حاضر تعدادی از پزشكان عمومی بیكار هستند و آیا باز هم افزایش جذب در رشته پزشكی اتفاق می‌افتد یا خیر گفت: آمار پزشكان بر اساس مولفه‌های داخلی وزارت بهداشت است و در دوره پزشكی عمومی افزایش ظرفیتی به میزان حدود 10 درصد نسبت به سال قبل داشته‌ایم.

وی افزود: اشباع بازار كار پزشكان عمومی به آن معنایی كه گفته می‌شود نیست چرا كه نیروهای انسانی مورد نیاز در جامعه تابع مولفه‌هایی مانند مجموع تعداد فارغ‌التحصیلان در رشته پزشكی است.

وی افزود: اگر به ازای هر هزار نفر یك پزشك را در نظر بگیریم ،كه استاندارد خوبی هم است، تعدادی افزایش داریم اما اگر یك پزشك به ازای هر 800 نفر را در نظر بگیریم كمبود هم داریم.

محققی افزود: مهمتر از آن بحث بكارگیری پزشكان و بحث بازار كار برای آنهاست كه در این زمینه مشكلات قابل توجهی وجود دارد. توزیع پزشك در مناطق مختلف كشور هم از دیگر مشكلات است. اكثر پزشكان در تهران و شهرهای بزرگ جمع شده‌‌اند و در برخی مناطق محروم نسبت پزشكان از حد نیاز بسیار كمتر است.

محققی در پاسخ به این پرسش كه وزارت بهداشت چه راهكاری برای توزیع مناسب پزشكان در نظر گرفته گفت: اجرای سیاست پزشك خانواده، بومی‌گزینی دانشجویان پزشكی، ایجاد بازار برای خدمت پزشكان در مناطق كمتر برخوردار از سیاست‌هایی است كه راستای توزیع مناسب جمعیت پزشكان در كشور اعمال می‌شود.

وی افزود: بعضی از سیاست‌ها مانند بومی‌گزینی در طولانی مدت جواب می‌دهد اما مشكلات فعلی را حل نمی‌كند. همچنین طرح نیروی انسانی كه مصوبه قانونی دارد از دیگر راهكارهاست كه طی آن وزارت بهداشت به انتخاب خود پزشكان را در مناطق كمتر برخوردار برای خدمت اعزام می‌كند و یكی از راه‌های مهم برای جبران كمبود پزشك در مناطق محروم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha