یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۷
کد خبر: 31291
سلامت نیوز :رییس اداره بیماری‌های مشترك میان انسان و دام وزارت بهداشت با هشدار نسبت به افزایش فعالیت كنه‌ها در فصل گرما و احتمال انتقال بیماری تب كریمه كنگو از دام آلوده به انسان، شمار مبتلایان به این بیماری از ابتدای سال تاكنون را 43 مورد اعلام كرد.

دكتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاكید بر لزوم ذبح دام در كشتارگاه‌های مجاز، گفت: تعداد قطعی مبتلایان به تب كریمه كنگو در كشور از ابتدای سال تاكنون 43 مورد بوده است. استان سیستان و بلوچستان با ثبت 24 مورد از این بیماری، بیشترین شمار مبتلایان را در كشور به خود اختصاص داده است. در استان تهران نیز تاكنون یك مورد از این بیماری گزارش شده است.

رییس اداره بیماری‌های مشترك میان انسان و دام وزارت بهداشت، گفت: تب خونریزی دهنده كریمه كنگو از ابتدای سال تاكنون 9 قربانی در كشور داشته است.

 لزوم ذبح دام در كشتارگاه‌های مجاز

دكتر شیرزادی، تب خونریزی دهنده كریمه كنگو را یك بیماری ویروسی عنوان كرد و گفت: این بیماری توسط كنه‌ها میان دام‌ها منتشر می‌شود و انسان به دنبال گزش توسط كنه یا تماس با خون و ترشحات دام آلوده به آن مبتلا می‌شود.

وی گفت: دوره كمون تب خونریزی دهنده كریمه كنگو معمولا كمتر از دو هفته پس از تماس با دام آلوده یا گزش كنه است و بیمار به طور ناگهانی به تب، سردرد، درد عضلانی و تظاهرات خونریزی دهنده مانند خونریزی پوست و بینی دچار می‌شود. فرد مبتلا به این بیماری همیشه تب دارد و در نهایت ممكن است به دلیل نارسایی اعضا و خونریزی شدید جان خود را از دست بدهد.

رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: در صورت عدم انجام به موقع اقدامات درمانی، احتمال مرگ و میر تب خونریزی دهنده كریمه كنگو بیش از 50 درصد است.

دام آلوده به ویروس تب كریمه كنگو هیچ علامت خاصی ندارد

وی با بیان اینكه دام آلوده به ویروس تب كریمه كنگو هیچ علامت خاصی ندارد بر لزوم ذبح دام‌ها در كشتارگاه‌های مجاز به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاكید كرد و گفت: همچنین اگر دام برای ذبح در مراسم خاصی تهیه می‌شود، لازم است این دام از مراكز مورد تایید ادارات كل دامپزشكی خریداری شود.

دكتر شیرزادی با اشاره به ارتباط بسیاری از بیماری‌های زئونوز(مشترك انسان و دام) با گرما گفت: ناقلان بیماری‌های زئونوز «بندپا» هستند و «بندپایان» و از جمله «كنه»ها در فصول گرم سال فعال‌ترند. در مورد تب خونریزی دهنده كریمه كنگو نیز باید گفت كه این بیماری در فصل سرد بسیار نادر است مگر در مناطق گرمسیر و معمولا كنه‌ها به عنوان ناقلان این بیماری در فصل گرم فعال می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha