سلامت نیوز :یک متخصص داخلی متخصص داخلی با اشاره به جنبه درمانی روزه برای اكثر بیماران گوارشی از جمله مبتلایان به ریفلاكس مری و معده گفت: پرهیز از پرخوری در وعده افطار و سحر و نوشیدن مایعات هنگام غذا برای رسیدن به اثرات مطلوب در این افراد ضروری است.

دكتر سیامك نیك بخت عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایسنا روزه داری را برای بیشتر بیماران گوارشی بلامانع دانست و گفت: روزه برای برخی از این بیماران از جمله افراد مبتلا به ریفلاكس مری و معده به شرط رعایت یک سری اصول جنبه درمانی نیز دارد

وی افزود: ارتقای سلامت جسمی از پیامدهای روزه داریست و در صورتی حاصل می شود كه فرد روزه دار شرایط و آمادگی مناسب جسمی برای روزه داری داشته و اصول آن را رعایت کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در تشریح اصول روزه داری برای بیماران گوارشی گفت: تمام افرادی که قصد روزه داری دارند بویژه بیماران گوارشی هنگام سحر و افطار از نوشیدن حجم زیاد مایعات همراه با غذا پرهیز کنند، همچنین دراز کشیدن و خوابیدن بلافاصله نیز بعد از غذاخوردن در این افراد ممنوع است.

این متخصص داخلی خاطر نشان کرد: در ماه مبارك رمضان با امتناع از پرخوری و رعایت تعادل در غذاخوردن می توان این حالت را بهبود بخشید.

به گفته وی، روزه داران باید در هنگام افطار و سحر از پرخوری پرهیز كنند. همچنین به افرادی كه مشكل حادی ندارند و یا اینكه احساس سنگینی در معده می كنند توصیه می شود كه حتما روزه بگیرند چون برای حال آنها خوب است.

دکتر نیک بخت با اشاره به شرایط روزه داری در مبتلایان به ریفلاکس گفت: مبتلایان به این بیماری در صورت پر بودن شكمشان، احساس سنگینی بیشتری خواهد داشت و ریفلاکس شدید تر خواهد شد.

این متخصص داخلی ادامه داد: مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده مانند كولیت و كرون در صورتی كه داروهای خود را هنگام سحر و افطار مصر ف کنند می توانند روزه بگیرند و با توجه به منشاء عصبی این بیماری‌ها علایم آن با روزه داری بهتر هم می شود.

وی همچنین درباره یبوست و محدود شدن مصرف آب وارتباط آن با روزه داری افزود: در صورت مصرف کافی میوه و سبزیجات در فاصله افطار تا سحر اگر این دو ماده غذایی را در برنامه غذایی خود قرار دهند می توان گفت كه هیچ مشكلی این افراد را تهدید نمی كند.

این متخصص داخلی درباره ارتباط روزه داری و دیابت گفت: در بیماران دیابتی روزه می تواند با عوارضی از قبیل كاهش قند خون، افزایش قند خون، كم آبی و حتی كمای دیابتی همراه شود. لذا بیماران دیابتی باید شرایط روزه داری را داشته باشند. بیماری كه تصمیم به روزه گرفتن دارد باید توصیه های مربوط به تغذیه، فعالیت های فیزیكی، كنترل قند خون و مصرف داروها را رعایت كند و حتما باید با پزشك معالج خود در زمینه توانایی و شرایط روزه گرفتن، مشورت كنند.

وی افزود: بیمار مبتلا به دیابت تیپ 2 كه با مقدار كم دارو تحت كنترل است می تواند روزه بگیرد و بقیه باید خیلی مواظب نوسان قند خون در طول روز باشند.

دکتر نیک بخت درپایان درمورد منع روزه داری نیز افزود: افراد دارای زخم‌های فعال در معده یا اثنی عشر در صورت تحمل گرسنگی با ساعات زیاد احتمال دچار خونریزی در آنها بسیار زیاد است، لذا این گونه افراد از روزه گرفتن خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha