یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 31301

چشم كودكان به دلیل آنكه از یك سو در محیط‌های باز از قبیل محل بازی، مدرسه، استخر و... در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار می‏گیرد و از سوی دیگر به دلیل ظریف‏تر و حساس‏تر بودن ساختار چشم، نسبت به اشعه فرابنفش خورشید بیشتر آسیب‏پذیر است.

سلامت نیوز : رییس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران نسبت به عوارض زیانبار امواج فرابنفش خورشید برای كودكان هشدار داد و گفت: «به دلیل حساس بودن ساختار بدنی و چشمی كودكان، آسیب پرتوهای فرابنفش در این گروه سنی به مراتب شدیدتر از افراد بزرگسال است.» دكتر پرویز زرین‏بخش با اعلام این مطلب افزود: «چشم كودكان به دلیل آنكه از یك سو در محیط‌های باز از قبیل محل بازی، مدرسه، استخر و... در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید قرار می‏گیرد و از سوی دیگر به دلیل ظریف‏تر و حساس‏تر بودن ساختار چشم، نسبت به اشعه فرابنفش خورشید بیشتر آسیب‏پذیر است.»

وی از خشكی و تحریك چشم، احساس سوزش چشم و سردرد به عنوان عوارض كوتاه‏مدت پرتوهای فرابنفش نام برد و گفت: «مجاورت در برابر نور خورشید در بلندمدت موجب آب مروارید، ضایعات لكه زرد ته چشم، پیری زودرس بافت‏های اطراف چشم و سرطان‏ پوست می‌شود. بنابراین ضروری است كودكان در فضاهای باز از عینك‏های مناسب محافظ پرتو فرابنفش استفاده كنند.»

به گفته دكتر زرین‏بخش هرچند مركز سلامت محیط كار وزارت بهداشت اواخر خردادماه امسال برای اولین‏بار اعلام كرد كه شاخص تابش پرتوهای فرابنفش‌ روی عدد 10 و در وضعیت خطر بسیار زیاد قرار دار د، اما با توجه به تغییرات آب و هوایی كشورمان به‏ویژه در تهران، آلودگی‏های پرتو فرابنفش طی سال‌های گذشته نیز بالاتر از استاندارد قرار داشت و این وضعیت همچنان ادامه دارد.
 وی با اشاره به اینكه بافت چشمی كودكان در حال تكامل است و سلول‏های قرنیه، عدسی و شبكیه، تاثیرپذیری بیشتری نسبت به پرتوهای مضر آفتاب به‏ویژه اشعه فرابنفش دارد، یادآور شد: «ضروری است كودكان از عینك‏های آفتابی‌ای استفاده كنند كه به اندازه كافی دور چشم آنان را بپوشاند تا پرتوها از هیچ طرف وارد چشم آنان نشود.» دكتر زرین‏بخش در مورد دیگر ویژگی عینك‏های آفتابی كودكان گفت: «این عینك‏ها باید برای كودكان قابل استفاده باشد و روی پل بینی و گوش آنان كه در حال رشد است، اثری باقی نگذارد.»

وی افزود: «رنگ عینك و تیرگی آن نیز باید ضمن آنكه از عبور پرتوهای فرابنفش جلوگیری می‌كند، مانع دید كافی نشود. برای مثال عینك‏های آفتابی آبی‏رنگ كه پرتوهای فرابنفش را از خود عبور می‌دهند، به هیچ‏وجه توصیه نمی‌شود.»

رییس مركز تحقیقات اپتیك و لنز ایران از جذاب بودن ظاهر عینك به عنوان شاخص دیگری نام برد كه از بعد روانی دارای اهمیت است و كودك را به استفاده از عینك آفتابی ترغیب می‌كند. وی تصریح كرد: «در كشورهای پیشرفته دنیا، عینك‏های ارزان‏قیمت با تایید سازمان غذا و داروی آمریكا (به عنوان رسمی‏ترین مرجع علمی حوزه سلامت در دنیا) برای كودكان توصیه می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود وزارت بهداشت ایران با همكاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست و با همكاری نمایندگان كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، نسبت به اجباری كردن استفاده از عینك‏های آفتابی كودكان از طریق مهدهای كودك و مدارس اقدام كنند.»

 وی استفاده از كلاه‌های لبه ‏دار را در كنار استفاده از عینك‏های آفتابی برای كودكان به عنوان ضرورتی برای محافظت از چشم‏ها مورد تاكید قرار داد. وی همچنین هشدار داد كسانی كه آب مروارید عمل كرده‏‏اند یا افرادی كه مورد عمل جراحی لیزیك، لازك و PRK قرار گرفته‏ا ند، از پرتوهای فرابنفش خورشید بیشترین صدمه را می‏بینند و ضرورت استفاده از عینك‏های ضد اشعه فرابنفش برای این افراد بیش از دیگران است.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha