یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 31307

این روزها صحبت از پایین بودن کیفیت بنزین‌های مصرفی تولید داخل و میزان آزبست موجود در هوای تهران بالا گرفته است. در بهمن ماه سال گذشته نیز رئیس اداره سلامت ومحیط کار وزارت بهداشت در خصوص مقدار بالای بنزن در بنزین‌های تولید داخل هشدار داد و آن را عاملی برای بروز انواع بیماریها دانست، اما این موضوع مهم در هیاهوی تبلیغاتی که بنزین تولید داخل را همطراز با بهترین بنزین‌های روز اروپا معرفی می‌کردند به فراموشی سپرده شد.

سلامت نیوز :این روزها صحبت از پایین بودن کیفیت بنزین‌های مصرفی تولید داخل و میزان آزبست موجود در هوای تهران بالا گرفته است. در بهمن ماه سال گذشته نیز رئیس اداره سلامت ومحیط کار وزارت بهداشت در خصوص مقدار بالای بنزن در بنزین‌های تولید داخل هشدار داد و آن را عاملی برای بروز انواع بیماریها دانست، اما این موضوع مهم در هیاهوی تبلیغاتی که بنزین تولید داخل را همطراز با بهترین بنزین‌های روز اروپا معرفی می‌کردند به فراموشی سپرده شد اما هفته گذشته بالاخره مهر سکوت مسئولان وزارت بهداشت شکست و رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با هشدار به شیوع انواع سرطان خون در کشور، شیوع این بیماری در کشور را نتیجه وجود ترکیب بنزن در سوخت عنوان کرد.

رشید رمضانی اگر چه از ذکر آمار دقیق در خصوص تعداد مبتلایان به سرطان خون در کشور خودداری کرد اما در عین حال گفت که تعداد مبتلایان به سرطان خون در‌کشور زیاد شده است و اگر تدبیر جدی اندیشیده نشود در بیست سال آینده تعداد مبتلایان به این بیماری ابعاد گسترده تری خواهد یافت.

 در جایگا‌ه‌های بنزین نفس نکشید

مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران نیز با هشدار به وجود آلاینده بنزن در بنزین موجود در سوخت مصرفی خودروها گفت:‌‌جایگاه‌های بنزین یکی از مهم‌ترین کانون‌های آلودگی هوا هستند به نحوی که تنفس در این جایگاه‌ها نیز خطرناک است.

مهندس وحید نوروزی با اشاره به این موضوع که تقریبا همه کارکنان جایگاه‌های بنزین به دلیل تنفس آلاینده «بنزن» در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند، گفت:‌رانندگانی که به منظور سوختگیری به این جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند نیز در معرض آسیب‌های این آلاینده‌ خطرناک هستند.

وی با تاکید بر اینکه هوای تهران از نظر میزان آلاینده‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد، اظهار کرد: ‌در شرایطی که کانون‌های متعدد و متنوع آلودگی هوا مانند جایگاه‌‌های بنزین در سطح شهر پراکنده شده و فعالیت همین کانون‌های آلودگی چند روز در سال پایتخت کشور را از فعالیت باز داشته و تعطیل می‌کند، طرح موضوع آلودگی داخل ایستگاه‌های مترو بیشتر به طنز شبیه است.

وی از کیفیت پایین موتورسیکلت‌های تولید داخل نیز انتقاد کرد و گفت: موتورسیکلت‌های تولیدی نو در خوشبینانه‌ترین حالت دو برابر متوسط جهانی سوخت مصرف می‌کنند و این در حالی است که خودروهای کاربراتوری که میلیونها دستگاه از آن در کشور وجود دارد، هر کدام به اندازه یک صد دستگاه خودرو انژکتوری آلودگی تولید می‌کنند.وی همچنین از مصرف آزبست در کشور با وجود گذشت 4 سال از مهلت 7 ساله ممنوعیت مصرف آزبست در ایران خبر داد و اضافه کرد: 11 سال از مصوبه به صفر رساندن مصرف آزبست در کشور می‌گذرد اما هنوز هیچ اتفاقی در این خصوص نیفتاده و در هر شبانه روز 7 تن آزبست به ریه‌های مردم تهران وارد می‌شود.

وی با اشاره به این نکته که در بیشتر شهرهای دنیا مثل لندن که ترافیک بیشتر از تهران است، توانسته‌اند این معضل را حل کنند،اظهارداشت اگر در تهران مدیریت جامع ترافیکی ایجاد و به طرح جامع ترافیک به عنوان سند فرادستی توجه بیشتری شود، می‌توانیم این مشکل را حل کنیم ضمن اینکه بر اساس طرح جامع نیز گسترش حمل‌ونقل عمومی بهترین راه ممکن برای کاهش ترافیک است و شهرداری تهران نیز بر اساس این طرح برنامه‌های ترافیکی خود را پیش می‌برد.

معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به گسترش خطوط مترو در تهران اشاره کرد و گفت: اگر در دو سال گذشته مساعدت‌های لازم در خصوص مترو تهران انجام می‌شد در حال حاضر با گسترش چشمگیر این طرح روبه‌رو بودیم و به موازات آن با گسترش خطوط اتوبوس‌های تندرو و تقویت ناوگان تاکسیرانی می‌توانستیم معضل ترافیک پایتخت را حل کنیم اما به دلیل نگاه‌های سیاسی مسئولان دولتی به مترو و سیستم حمل‌ونقل عمومی این اتفاق نیفتاد به گونه‌ای که در حال حاضر به دلیل نرسیدن اعتبارات در روند توسعه مترو دچار عقب ماندگی هستیم. 
منبع:تهران امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha