سلامت نیوز : یك متخصص زنان و فلوشیب نازایی گفت: چون در 4 هفته اول تولید شیر مادر بر اثر تغییرات هورمون و مكیدن نوزاد، روی روال افتاده پس شیردهی مادر مستقیماً به دریافت غذا و مایعات به صورت لحظه‌ای وابسته نیست و به توان جسمی مادر بستگی دارد.

مهناز یاونگی در گفت‌وگو با  فارس در پاسخ به این پرسش كه روزه در مادران باردار و شیرده چه تأثیری بر رشد نوزاد یا جنین دارد، اظهار داشت: اینكه زنان باردار روزه بگیرند یا روزه نگیرند را واگذار به خود مادر می‌كنیم چرا كه فرد با فرد متغیر است. برخی مادران به دلیل توان جسمی خوب، وزن مناسب و ذخیره انرژی مناسبی كه دارند می‌توانند طی وعده افطار تا سحر منبع غذایی و آب مورد نیاز را تأمین كنند و در عین حال روزه خود را بگیرند.

وی گفت: اما چون حجم خون مادر به دلیل روزه كاهش پیدا می‌كند و این امر بر رشد چنین تأثیر می‌گذارد ترجیحاً برای سه ماهه سوم بارداری روزه گرفتن به مادران باردار توصیه نمی‌شود.

متخصص زنان و زایمان اظهار داشت: در سه ماهه اول و دوم بارداری به طور قاطع گفته نمی‌شود كه مادر روزه نگیرد، بلكه مطرح می‌شود كه مادر روزه بگیرد و اگر در ساعت‌های اولیه دچار كاهش فشار خون شدید، سرگیجه و سیاهی رفتن چشم و حالت تهوع شد این نشان می‌دهد كه حجم خون مادر كاهش یافته كه حتی در این دوره‌ها هم با این شرایط مادر مجاز به گرفتن روزه نیست.

این متخصص باروری، زنان و فلوشیب در پاسخ به اینكه برخی مادران معتقدند كه در سال اول شیردهی به هیچ عنوان به دلیل نیاز بیشتر نوزاد به شیر مادر نباید روزه گرفت و در سال دوم می‌توان روزه گرفت گفت: در مورد مادران شیرده سال اول و دوم ندارد بلكه بسته به وزن نوزاد هنگام تولد و وزن‌گیری نوزاد دارد. اگر مادری روزه می‌گیرد و نوزاد سیر می‌شود و وزن‌گیری نوزاد مطابق با منحنی رشد نوزاد تست منعی ندارد.

یاونگی در پاسخ به اینكه برخلاف تصور همگان كه مادر در سال اول بعد از زایمان نباید روزه بگیرد، گفت: نوزاد تازه متولد شده در ماه اول با مقدار كمی شیر هم سیر می‌شود، اما از ماه دوم كه نوزاد شروع به رشد می‌كند و وزن‌گیری شروع می‌شود كه آن هم چون در چهار هفته اول تولید شیر مادر بر اثر تغییرات هورمون و مكیدن نوزاد، روی روال افتاده پس شیردهی مادر مستقیماً به دریافت غذا و مایعات به صورت لحظه‌ای وابسته نیست.

وی اضافه كرد: برخی مادران خیلی از تغذیه مناسبی برخوردار نبوده‌اند و بنیه خوبی ندارند، كم وزند و شیر آنها بسته به تغذیه لحظه‌ای است كه در صورت گرفتن روزه دچار كاهش شیر بشوند. در نهایت روزه‌‌ای كه باعث افت شیر بشود به طوری كه مادر مجبور به استفاده از شیر خشك بشود و به كودك صدمه ببنید درست نیست.

یاونگی گفت: حتی در فتوای مراجع هم به تأكید گفته نشده كه مادر روزه بگیرد یا مادر روزه نگیرد بلكه بسته به شرایط اجتماعی، اقتصادی، تغذیه، وزن نوزادی كه به دنیا آمده و اینكه مادر بیماری دیگری مانند دیابت نداشته باشد، باید تصمیم گرفت. چرا كه نوزاد چه در دوران جنینی و چه بعد از تولد از ذخیره بدن مادر استفاده می‌كند و اگر مادر ذخیره خوبی داشته باشد می‌تواند در هر دو حالت روزه بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha