سلامت نیوز :یک متخصص پوست و مو با بیان این که ملانوم سرطان سلولهای ملانوسیتی پوست است، گفت: سرطان سلول‌های ملانوسیت از بدخیم‌ترین سرطانهای پوست است و آفتاب سوختگی ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

دکتر کامران بلیغی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به اینکه سرطانی شدن سلولهای ملانوسیت محدود به پوست نمی شود و امکان متاستاز آن به غدد لنفاوی و سایر قسمتهای بدن وجود دارد، اظهار داشت: ملانوم انواع مختلفی دارد که شایعترین نوع آن ملانومی است که روی خالهای معمولی ایجاد می شود.

وی انواع خال‌های ملانوسیتی را در دو دسته اکتسابی و مادرزادی دانست و افزود: خال‌هایی که حوالی دوران بلوغ به وجود می آیند از نوع اکتسابی و خال‌های هنگام تولد، خال‌های ملانومی مادرزادی هستند. همچنین خالهای مادرزادی به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند که اندازه نوع بزرگ آن بالای ده سانت است.

دانشیار گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: ریسک اضافه شدن ملانوم روی خالهای مادرزادی بزرگ زیاد است و نوزادان با خال ملانوسیتی مادرزادی با قطر بالای ده سانت باید مرتب تحت نظر باشند.

دکتر بلیغی به اشکال متفاوت ملانوم اشاره کرد و گفت: ملانوم گاهی روی خال به وجود می آید که شایعترین محل ایجاد آن روی تنه مانند سینه و پشت است. لنتیگومالیگنا شکل دیگر ملانوم و به صورت لک های قهوه ای رنگ بدخیم است که در ناحیه سر و صورت و معمولا در افراد مسن مشاهده می شود. همچنین نوع دیگر ملانوم در ناحیه دست و پا ظاهر می شود که یکی از خطرناک ترین ملانوم‌هاست و ممکن است در مخاط ها نیز ایجاد شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که ضایعه تیره رنگی با حاشیه و رنگ نامنظم، اندازه بالای شش میلی متر و وجود برجستگی در بعضی نواحی دیده شود، شک به بدخیمی ملانوم زیاد است و در این صورت مراجعه به متخصص و نمونه برداری ضروری است تا اگر تشخیص به ملانوم بود، ضایعه به طور وسیع برداشته و پیشگیری های بعدی انجام شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که در نواحی با آفتاب زیاد مانند استرالیا ملانوم شایع است، خاطر نشان کرد: افراد با سابقه فامیلی ملانوم که از لحاظ ژنتیکی مستعد هستند در صورتی که خال‌های متعدد دارند باید تحت نظر باشند و بیشتر بررسی شوند.

وی در ادامه در معرض آفتاب بودن به خصوص آفتاب تهاجمی کوتاه مدت را خطرناک دانست و افزود: ملانوم دست و پا در آسیا و ملانوم با انتشار سطحی در کل دنیا شایع تر است.

دکتر بلیغی در پایان جلوگیری از آفتاب سوختگی به خصوص در کودکان را امری مهم در کاهش ملانوم دانست و بیان کرد: افراد با داشتن ضایعه رنگدانه دار در پوست خود که تغییر شکل داده در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha