یک فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه یک پنجم مردم دنیا دچار کمبود آهن هستند گفت: کمبود مصرف مواد غذایی حاوی آهن به خصوص گوشت قرمز موجب بروز این مشکل می شود.

سلامت نیوز :یک فوق تخصص خون و آنکولوژی با بیان اینکه یک پنجم مردم دنیا دچار کمبود آهن هستند گفت: کمبود مصرف مواد غذایی حاوی آهن به خصوص گوشت قرمز موجب بروز این مشکل می شود.

دکتر مسعود ایروانی در گفت‌وگو با  ایسنا  کمبود مصرف مواد غذایی آهن دار به خصوص گوشت قرمز، قاعدگی در زنان و بیماری‌های همراه با خونریزی در برخی نقاط بدن را از عل بروز کمبود آهن دانست و گفت: این مشکل در مناطقی که عادات غذایی خاصی دارند و مواد پروتئینی و گوشت قرمز را کمتر مصرف می کنند و مناطق فقیر مثل آفریقا بیشتر مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه آنمی فقر آهن در درازمدت سبب ایجاد ضعف، خستگی، بی حالی، تپش قلب، اختلال تمرکز و حالت عصبانیت می‌شود اظهار كرد: تنگی نفس در حین فعالت سنگین از دیگر عوارض فقر آهن است که تحمل افراد را برای انجام کارهای سنگین بدنی و ورزش را پایین می آورد.

وی رنگ پریدگی پوست و مخاط چشم و زبان و خواب رفتن دست و پا را از دیگر علائم آنمی فقر آهن بیان و اظهار كرد: خواب رفتن دست و پا می تواند علل متفاوتی داشته باشد اما یکی از علل آن فقر آهن است که به دلیل اختلالاتی که در مسیر اعصاب دست و پا ایجاد می کند اتفاق می افتد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در صورتی که کم خونی درمان نشود و شدت یابد به خصوص در آنمی ها که ناشی از کمبود آهن است می تواند بسیار خطر آفرین باشد.

وی ادامه داد: میزان غلظت هموگلوبین در داخل گلبول قرمز شاخصی است که برای میزان خون بدن وجود دارد و در صورتی که از حدی پایین تر بیاید فرد را دچار خستگی و بی حالی و ضعف شدید می کند و موجب حالت عصبانیت و عدم تحمل در فرد می شود و در صورتی که سن فرد زیاد باشد ممکن است سبب نارسایی قندی نیز بشود.

دکتر ایروانی اظهار داشت: در سن بالا تحمل هموگلوبین پایین برای افراد سخت است مثلا اگر غلظت خون آنها 10 باشد سبب ایجاد مشکلات برای فرد می شود و میزان خونرسانی فرد را به بافت‌ها کم می کند در صورتی که افراد جوان با هموگلوبین 6 و 7 هم ممکن است به راحتی تحمل کنند.

وی ادامه داد: پایین آمدن هموگلوبین در افراد مسن بروز عوارض قلبی و درد در قفسه صدری را موجب می شود و در شرایط شدید تر ممکن است فرد را دچار نارسایی قندی کند.

این فوق تخصص هماتولوژی آنکلوژی با بیان اینکه بعضی افراد برای مثال شیرخوارگان و کودکان در حال رشد بیشتر در معرض کم خونی هستند گفت: این رده سنی نیاز زیادی به پروتئین و گوشت قرمز دارند که این آهن را جبران کند.

دکتر ایروانی با بیان اینکه در صورتی که کم خونی ایجاد شود با مواد غذایی بهبود نمی یابد گفت: خانم ها در سنین زایایی و قبل از یائسگی به دلیل خونریزی های ماهیانه مستعد کم خونی می شوند در این موارد سعی می شود برای پیشگیری از ترکیبات آهن استفاده شود که دچار کم خونی و عوارض ناشی از آن نشوند.

وی ادامه داد: بهترین روش درمان در مراحل شدید فقر آهن استفاده از قرص های ساده آهن است در صورتی که بیمار خونریزی دائم نداشته باشد و اختلال همزمان دیگری نداشته باشد این قرص ها معمولا موثر بوده و در کوتاه مدت اثرات خود را نشان می دهد.

دکتر ایروانی ادامه داد: البته برای اینکه ذخایر بدن تامین شود، باید چند ماه قرص آهن مصرف شود تا بعد از قطع مصرف قرص فرد مجددا دچار کم خونی نشود.

وی در پایان اظهار داشت: برخی از افراد تحمل قرص های خوراکی را ندارند و دچار درد شکم، استفراغ و یبوست می شوند که برای این دسته افراد ترکیبات جدیدی وجود دارد که میزان آهن آنها کمتر است و افراد باید به مقدار بیشتری این ترکیبات را مصرف کنند اما تحمل آن برای بیماران راحت تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha