سلامت نیوز :سرپرست اداره‌كل هواشناسی خوزستان از وجود دمای بیش از 50 درجه در این استان خبر داد و گفت: غبار شدید، چاشنی دمای بیش از 50 درجه می‌شود.

نادر شفی‌خدایی در گفت‌وگو با فارس گفت: شرایط دمایی كه از هفته‌های پیش در استان خوزستان پیش‌بینی شده بود، مستقر است و دمای بیش از 50 درجه بویژه شهرهای جنوبی استان روزانه تجربه می‌شود.

روزه‌داران خوزستانی در حال تجربه كردن سخت‌ترین رمضان طول تاریخ خود هستند، زیرا این روزها هواشناسی هوای بالای 50 درجه را اعلام كرده است.

امسال ماه رمضان با گرم‌ترین روزهای سال در خوزستان مصادف شده است. این روزها در خوزستان كمتر كسی برای كار غیرضروری و حتی در مواردی ضروری از خانه خارج می‌شود، به همین دلیل نوعی كساد بر بازار خوزستان حاكم است.

یكی از فروشندگان مواد غذایی خیابان شریعتی اهواز در خصوص كسادی بازار می‌گوید: برای ماه رمضان هرساله كسبه، مغازه و انبار خود را پر از جنس می‌كنند، چون به طور معمول فروش ما چند برابر می‌شود، ولی امسال ما حتی فروش معمولی خود را نیز نداریم، زیرا مراجعه مردم به بازار حتی از روزهای معمولی هم كمتر شده است.

رحمان علیزاده افزود: به نظر روزه‌داران جرات ندارند در این شرایط سخت و گرم به بازار مراجعه كنند و ترجیح می‌دهند كالاهای مورد نیازشان را در محل زندگی خود تامین كنند. ما هم این وسط مانده‌ایم و مغازه‌های پر از جنس كه اگر وضعیت اینچنین ادامه پیدا كنند با توجه به گرمای فراوان، احتمال فاسد شدن آنها وجود دارد.

در همین خصوص سرپرست هواشناسی استان خوزستان گفت: بررسی نقشه‌های پیش‌یابی تداوم انبساط توده هوای مستقر بر استان را به علت تقویت زبانه كم‌فشار در سطح زمین و پرارتفاع جنب حاره‌ای در سطوح فوقانی جو تا اواخر هفته جاری نشان می‌دهد، بنابراین احتمال وقوع دمای 50 درجه‌ای و بالاتر در اكثر نقاط استان در این ایام وجود دارد.

نادر شفی‌خدایی افزود: امسال یكی از گرم‌ترین تابستان‌های استان خوزستان را در حال گذراندن هستیم و در این شرایط روزه‌داران باید مراقبت‌های لازم را از خود نشان دهند.

اما این روزها برای كاركنان دولت كه مجبور هستند بین ساعت‌های 14 تا 17 به محل زندگی خود برگردند نیز واقعا مشكل است، زیرا در این اوقات از روز تابش نور آفتاب به علت مستقیم شدن و قرار گرفتن آفتاب در وسط آسمان به بالاترین حد خود می‌رسد و سوار شدن در ماشین‌ها برای مراجعه به خانه، حكم نشستن در سونای متحرك را دارد.

خالد یكی از راننده‌های مسافربر در اهواز كه فاقد تاكسی هم هست، می‌گوید: اغلب رانندگانی كه روی خط كار می‌كنند، ظهر جرات كار كردن ندارند و ترجیح می‌دهند بیشتر در خانه بمانند تا این گرمای طاقت‌فرسا را تحمل كنند. چند نفر معدود هم مثل من هستند كه چون قسط و بدهی داریم، حتی در ظهر هم روی خودرو كار می‌كنیم، ولی باور كنید خیلی سخت است.

وی ادامه داد: این روزها هنگام ظهر حتی گرفتن فرمان خودرو نیز سخت است، زیرا اگر دست‌های خود را جابه‌جا نكنیم، بعد از یك دقیقه همانند این است كه دستان خود را روی بخاری گذاشته‌ایم. مسافران هم مرتب تقاضای روشن كردن كولر را از ما دارند، ولی به علت نداشتن بنزین كافی و گران بودن آن بصرفه نیست كه كولر روشن كنیم و مجبوریم همراه با مسافران زجر بكشیم.

پزشكان به روزه‌داران توصیه می‌كنند با توجه به قرار گرفتن ماه رمضان در فصل تابستان، حتما سحری را از برنامه غذایی خود حذف نكنند. با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌داری در تابستان كه حدود ۱۴ تا ۱۵ ساعت طول می‌كشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه را تامین و عوارض ناشی از كمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن كاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha