سلامت نیوز : رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور با بیان اینكه مصرف نوشابه‌های انرژی زا موجب اختلال هضم و كاهش جذب عناصر مغذی مانند كلسیم، منیزیم، روی و آهن در روده می‌شود، گفت: جذب كلسیم در روده این افراد، یك پنجم افراد دیگر است.

دكتر مجید حاجی فرجی در گفت وگو با ایسنا با اشاره با این كه امروز نوشابه‌های انرژی‌زا به عنوان یكی از مسائل مهم از دید متخصصان تغذیه و صنایع غذایی كشور مطرح است، عنوان كرد: این دغدغه وجود دارد كه مصرف این گونه نوشابه‌ها در سفره‌های غذایی خانواده‌ها به عنوان یك فرهنگ و عادت درنیاید. این موضوع مختص كشور ما نبوده و مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا در دنیا نیز رایج است.

وی درباره تركیبات نوشابه های انرژی زا توضیح داد: گیاه گوارانا، شیرین كننده‌ها، برخی اسیدهای آمینه چون اسید تائورین، آنتی اكسیدان، كافئین و طعم دهنده‌ها از جمله تركیباتی هستند كه در تولید این نوشابه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این، نوشابه های انرژی دار با توجه به گازدار بودن حاوی مقادیر معینی از گاز دی اكسید كربن و مواد اسیدی كننده چون اسید فسفریك و نگه دارنده‌هایی چون سولفات پتاسیم هستند.

حاجی فرجی درباره دلیل رایج بودن نوشابه‌های انرژی زا با تاكید بر مغذی بودن آن گفت: در فرآیند تولید، ویتامینهای B ،C ،A ،E و گیاه جن سینگ هم به این تركیبات اضافه می‌شود. اما مسئله اساسی این است كه این نوشابه‌ باید حاوی چه مقدار مواد مغذی باشد تا بتوان گفت مفید و حاوی مواد مغذی است. طبق قوانین و استانداردهای موجود باید 15 درصد RDA یا مقدار مجاز مورد نیاز روزانه برای یك فرد از مواد مغذی در تركیب این نوشابه لحاظ شود اما متاسفانه باید عنوان كرد كه RDA بسیاری از نوشابه‌های انرژی‌ زا كمتر از این میزان است.

وی اضافه كرد: از سوی دیگر، این نوشابه‌ها حاوی مواد مضر اسیدی چون اسید فسفریك و دی اكسید كربن هستند كه بی‌عارضه نبوده ضمن آن كه میزان قند موجود در آنها معادل 10 قاشق شكر یا 150 كیلوكالری انرژی است و اگر مصرف این نوشابه‌ها برای فرد عادی شود، ممكن است دچار عوارضی چون اضافه وزن ‌شود.

این متخصص تغذیه، مصرف نوشابه‌های انرژی زا را برای افرادی كه دیابت و قندخون بالا دارند مشكل زا دانست و اظهار كرد: در تمام نوشابه‌های گازدار، قند بالای موجود پس از 20 دقیقه، ترشح انسولین را بالا برده و با  افت قند خون به صورت كاذب روبه‌رو می‌شویم. سپس تبدیل قند به چربی اتفاق افتاده و منجر به چاقی می‌شود. به دلیل قندی كه در نوشابه‌های انرژی‌زا وجود دارد، مصرفشان به ویژه در زنان باردار و مبتلایان به نارسایی كلیه توصیه نمی‌شود.

وی همچنین افزود: وجود كافئین در نوشابه‌های انرژی زا كه محرك سیستم اعصاب مركزی است، اعتیادآور است و پس از مدت زمان كوتاهی به اندازه 40 دقیقه از مصرف آن منجر به سردرد، تهوع، خستگی،خواب آلودگی، تپش قلب، افزایش اضطراب در نوجوانان می‌شود. ضمن آن كه اسید تائورین موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا، تمایل به افسردگی را افزایش داده و كافئین آن موجب خواب آلودگی و سردرد و كاهش قدرت یادگیری و تمركز در جوانان می‌شود.

رئیس دانشكده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی در پایان تاكید كرد: مواد مغذی موجود در نوشابه های انرژی زا چون ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه را می‌توان از سایر مواد غذایی نیز دریافت كرد. به همین خاطر توصیه نمی‌كنیم كه مصرف این نوشابه‌ها به صورت عادت دربیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha