سلامت نیوز :یك كارشناس تغذیه هشدار داد: مصرف كشك‌های سنتی، احتمال ابتلا به مسمومیت را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، زیبا كاوه‌یی با اعلام این خبر افزود: كشك سنتی به دلیل طعم و مزه ویژه‌اش طرفداران بیشتری دارد اما به دلیل نگرانی در مورد رعایت نشدن برخی نكات بهداشتی در تهیه آن و احتمال ایجاد مسمومیت، مخاطراتی برای سلامت مصرف كنندگان دارد.

وی با اشاره به اینكه كشك صنعتی به دلیل استفاده از خطوط تولید بهداشتی و مجهز، فاقد هرگونه باكتری مضر است، یادآور شد: اخیرا پودر كشك در داخل كشور به تولید رسیده كه افزایش زمان نگهداری، قابلیت نگهداری در خارج از یخچال، كاهش حجم محصول، مصرف آسان، ضایعات كمتر، ارزش غذایی بالاتر و دسترسی بیشتر از جمله مزایای پودر كشك نسبت به كشك مایع است.

به گفته این كارشناس، مصرف كشك به دلیل كلسیم وفسفر به گروههای مختلف سنی و به ویژه كودكان توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: مصرف این فرآورده برای سالمندان به جهت پیشگیری از پوكی استخوان نیز مفید است.

كاوه‌یی در ادامه افزود: با توجه به اینكه ممكن است درصد نمك یا چربی برخی كشك‌ها بالا باشد، مصرف كشك شور یا پرچرب در افرادی كه مشكل فشارخون خون دارند می‌بایست با احتیاط صورت گرفته میزان مصرف از سوی این گروه كنترل شود.

وی گفت: پروتئین، املاح و ویتامینهای پودر كشك چهار برابر بیشتر از كشك مایع صنعتی است.كشك یكی از فرآورده‌های فرعی شیر است كه به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشك كردن دوغی كه پس از كره گیری باقی می‌ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.

كشك یك منبع غنی از پروتئین، كلسیم، فسفر و كمی چربی و همچنین گروهی از ویتامین‌های خانواده B است و چون از ماست یا دوغ گرفته شده حاوی اسیدهای آلی هم هست. ارزش غذایی هر محصول با توجه به نوع تكنولوژی‌ كه در تهیه آن استفاده می‌شود نوع ماده اولیه و حتی فصلی كه شیر دوشیده شده و منطقه‌ای كه مربوط به آن است و فرآورده‌های صورت گرفته روی آن متفاوت است. مسلما هرچه روی كشك فرآوری‌های حرارتی كمتری انجام شود ارزش غذایی آن بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر هرچه درصد رطوبت كمتر باشد از نظر مواد مغذی ارجحیت خواهد داشت.

میزان انرژی تولید شده توسط 100 گرم كشك حدود 100 تا 120 كیلوكالری بوده كه می‌تواند به عنوان یكی از تامین كننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود، میزان مواد غذایی مغذی در كشك‌های مختلف به نوع فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد.

مهترین استفاده درمانی از كشك، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوكی استخوان است. میزان مناسب كلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در تركیب كشك، شرایط ایده‌آلی را برای استفاده بهینه از كشك مصرفی در پیشگیری از پوكی استخوان به وجود می‌آورد. در پروسه‌های صنعتی كشك به دو صورت تهیه می‌شود؛ در یك حالت، كشك‌های خشك شده ساییده شده و با كمی آب مخلوط می‌شوند تا به درصدی از رطوبت برسد. بعد به آنها نمك می‌زنند پاستوریزه می‌كنند و در شیشه یا كیسه‌های پلی اتین می‌ریزند و وارد بازار می‌كنند. در حالت دیگر كه غالبا در كارخانه‌های لبنی انجام می‌شود، كشك از شیر و به صورت تازه تهیه شده و پس از بسته بندی در ظروف پلاستیكی یا شیشه‌ای وارد بازار می‌شود. از نظر طعم و میزان رطوبت، تركیب‌های كشك‌های تهیه شده به روش‌های مختلف تفاوت‌های جزیی با هم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha