سلامت نیوز:آیا تا به حال با مشكلاتی از دستگاه گوارش مثل اسهال، یبوست و  نفخ، تورم و گاز در روده‌ها مواجه شده‌اید؟ بی‌تردید همه ما در مواقعی از زندگی خود دچار این ناراحتی‌ها شده یا می‌شویم، اما آیا برای این مشكلات كه گاهی نیز واقعا آزاردهنده می‌شوند راه‌حلی وجود دارد؟

به گزارش ایسنا، برای بسیاری از مردم این قبیل از مشكلات گوارشی هرازگاهی اتفاق می‌افتند و بعد از مدتی هم بر طرف می‌شوند اما با دنبال كردن چند نكته و توصیه ساده می‌توانید تا حد زیادی از بروز این ناراحتی‌ها پیشگیری كرده و به سلامت دستگاه گوارش خود كمك كنید.

پایگاه اینترنتی وب ام دی در مقاله جدیدی به بررسی این نكات مهم پرداخته است كه عبارتند از:

1-‌  غذاهای حاوی فیبر خوراكی مصرف كنید. فیبر خوراكی سلامت جهاز هاضمه را با بیرون كردن مواد زائد بدن تقویت می‌كند و احتمال ابتلا به سرطان روده را نیز كاهش می‌دهد. فیبرها همچنین به كاهش كلسترول، كنترل قند خون و وزن بدن كمك می‌كنند.

مواد غذایی غنی از فیبرهای خوراكی شامل سبزی‌ها و میوه‌ها، پاستا، غلات و نان‌های سبوس‌دار و حبوبات مانند لوبیا، نخود فرنگی و عدس هستند.

به یاد داشته باشید فیبر را به تدریج به رژیم خود اضافه كرده و مقادیر زیادی آب بنوشید زیرا افزودن ناگهانی فیبر زیاد به رژیم غذایی و بدون مصرف مایعات موجب درد و تورم می‌شود.

2ـ تحرك بدنی داشته باشید. فعالیت بدنی منظم به حركت و جابجایی غذا در دستگاه گوارش كمك می‌كند.


3 ـ زمان وعده‌های غذایی خود را منظم كنید. این كار در طول روز امكان می‌دهد كه غذا در مسیر لوله‌های گوارشی حركت كند. حتی اگر روز پركار و پرمشغله‌ای دارید باز هم زمانی را به خوردن در ساعات مشخص اختصاص دهید. همچنین هر موقع به احساس دفع نیاز پیدا می‌كنید حتما به دستشویی بروید چون در صورت به تاخیر انداختن زمان رفتن به دستشویی با مشكل یبوست مواجه خواهید شد. هر چه بدنتان زودتر از مواد زائد تخلیه شود، روده‌های شما نرم‌تر و سالم‌تر خواهند بود.

4 ـ از خوردن غذاهایی كه معده شما را آشفته می‌كنند، پرهیز نمایید. شاید تاكنون متوجه شده باشید كه برخی از مواد غذایی بیشتر موجب ناراحتی و آشفتگی معده شما می‌شوند. اگر با مشكلاتی چون سوزش سردل، گاز روده، یبوست، سندرم روده تحریك‌پذیر، بیماری روده ملتهب و سایر مشكلات از این قبیل مواجه هستید ممكن است با خوردن بعضی غذاهای خاص علائم شما تشدید شود. توجه داشته باشید كه این غذاهای محرك در افراد مختلف، متفاوت هستند.

برخی از معمول‌ترین مواد غذایی كه موجب بروز دردهای گوارشی می‌شوند شامل كافئین، غذاهای ادویه‌دار، غذاهای چرب و سرخ‌ كرده، غذاهای تولید كننده گاز مثل لوبیا، پیاز، بروكلی و كلم،‌ محصولات لبنی در صورت ابتلا به عدم تحمل لاكتوز، گندم و الكل هستند.

علاوه بر این‌ها، بلعیدن هوا 90 درصد موجب ایجاد گاز در دستگاه گوارش می‌شود. برای اینكه هوای كمتری ببلعید و در نتیجه گاز كمتری در لوله‌های گوارشی شما جمع شود، توصیه می‌شود كه به آرامی غذا بخورید و هنگام خوردن آرام باشید، به جای بطری و قوطی برای نوشیدن مایعات از لیوان استفاده كنید، از جویدن آدامس و مكیدن آبنبات‌های سفت خودداری كنید، به جای مایعات داغ، آنها را ولرم بنوشید و سیگار را ترك كنید.

5 ـ پزشك را فراموش نكنید اگر به طور دائمی با مشكلات گوارشی شامل اسهال، یبوست، نفخ و دیگر ناراحتی‌های این دستگاه مهم در بدن مواجه می‌شوید حتما به پزشك مراجعه كنید. گاهی اوقات این علائم می‌توانند نشانه مشكل جدی‌تری باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha