دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۷
کد خبر: 31352
سلامت نیوز :طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی،‌ حداكثر مقدار مصرف روزانه نمك 5 گرم است و این در حالی است كه میزان مصرف نمك در كشور 2 تا 3 برابر این مقدار برآورد شده است.
 دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: نمك یكی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد در بدن، انتقال پیام های عصبی و كاركرد صحیح عضلات است و این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده و در مصرف متعادل آن لازم است.
بنابراین گزارش، در صورتی كه نمك به مقدار مناسب مصرف شود و كلیه ها هم سالم بوده و عملكرد خوبی داشته باشند، نمك مورد نیاز بدن تأمین می شود اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمك و مواد شور موجب اختلال در كاركرد كلیه ها یا یكی از سیستم های مربوط به دفع شده و نمك اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام و یا قسمت هایی از بدن می شود.
بر اساس این گزارش،‌ مصرف زیاد نمك و غذاهای شور از عوامل مؤثر بر افزایش فشارخون و بروز بیماری های قلبی و عروقی به ویژه در افراد دارای سابقه این بیماری ها در خود و یا خانواده است.
این گزارش می افزاید، افراد برای پیشگیری از افزایش فشار خون و بیماری های قلبی، باید میران نمكی را كه هنگام پخت به غذا اضافه می كنند را كاهش داه و برای اجتناب از مصرف بی رویه نمك،‌ از قرار دادن نمك دان بر سر سفره خودداری كنند.
بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، غذاهای كنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده وآماده دارای مقادیر زیادی نمك هستند، به همین دلیل بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدود كرد و برای بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك در هنگام تهیه غذاها به جای نمك از سبزی های تازه و معطر، لیمو ترش، آب نارنج، آویشن و شوید استفاده كرد.
گفتنی است: جوش شیرین كه ممكن است برای ور آمدن و پف كردن انواع نان و كیك به كار رود دارای مقدار زیادی سدیم است و در افرادی كه به علت ابتلا به بیماری، محدودیت مصرف نمك دارند، مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم باید بسیار محدود شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha