سلامت نیوز : پس از حدود دو سال تعطیلی بی سر و صدای بیمارستان و زایشگاه مریم و وعده‌های مسئولان تأمین اجتماعی، راه‌اندازی این مركز درمانی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هنوز مشخص نیست چه زمانی مجدداً این مركز افتتاح خواهد شد.

به گزارش  فارس تعطیلی بی سر و صدای بیمارستان و زایشگاه مریم در سال 88 منجر شده تا مشكلات زیادی برای شهروندان مناطق شوش، خانی آباد، مولوی و میدان خرسان ایجاد شود.

اگر بخواهیم به تاریخچه فعالیت بیمارستان و زایشگاه مریم اشاره كنیم باید به حدود 68 سال قبل برگردیم كه همین امر نشان از خدمات ارزشمند و قدیمی این مركز درمانی دارد.

قرار گرفتن بیمارستان و زایشگاه مریم در یكی از جنوبی‌ترین مناطق تهران منجر شده بود كه در طی روز با پذیرش تعدد بیمار روبرو شود و از این موضوع هم نباید گذشت كه مراجعه كنندگان نیز از نوع خدمات‌رسانی این بیمارستان رضایت كاملی داشتند.

طی سال‌های گذشته زایشگاه مریم در زمینه‌های مختلف خدمات متنوعی در بخش‌های زنان، كودكان، درمان‌های تخصصی و آزمایشگاهی ارائه كرده و این بیمارستان را به یكی از بهترین مراكز درمانی كشور تبدیل كرده بود اما این بیمارستان حدود دو سال است كه به گفته مسئولان تأمین اجتماعی به علت "مقاوم سازی " تعطیل شده است.

* زایشگاه و بیمارستان مریم به گاراژ تبدیل خواهد شد
-----------------------------------------------------------------

یكی از كسبه نزدیك بیمارستان با انتقاد شدید از تعطیلی دو ساله بیمارستان مریم اظهار داشت: زمانی كه بیمارستان فعال بود روزانه بیش از 2 هزار نفر مراجعه كننده داشت ضمن اینكه امكانات این بیمارستان هم قابل توجه بود.

وی اضافه كرد: خبرهایی كه بین كسبه و همسایگان پخش شده است حاكی از آن است كه مسئولان تأمین اجتماعی بنا دارند این بیمارستان را تغییر كاربری داده و به گاراژ تبدیل كنند.

این كسبه تأكید كرد: امیدوارم گاراژ شدن بیمارستان صحت نداشته باشد چرا كه حیف است بیمارستانی با این قدمت و خدمات برای همیشه تعطیل شود.

* دو سال است كه مردم جنوب شهر سرگردان شدند
-----------------------------------------------------------------

رضایی، یكی دیگر از شهروندان میانسال كه در منطقه شوش زندگی می‌كند در خصوص تعطیلی بیمارستان مریم تصریح كرد: مسئولان تأمین اجتماعی نه تنها به فكر افزایش فضاهای درمانی نیستند، بلكه مراكز قدیمی و مهم درمانی خود را نیز تعطیل می‌كنند.

وی ادامه داد: حدود دو سال است كه مردم منطقه جنوب شهر برای دریافت خدمات خود در این منطقه سرگردان شدند و باید مسافت‌های زیادی را برای گرفتن خدمات درمانی به بیمارستان های اطراف طی كنند ضمن اینكه این مراكز به علت تعطیلی بیمارستان مریم شلوغ‌تر قبل هم شده است.

* چرا بعد از گذشت دو سال بیمارستان مریم مقاوم سازی نشده است؟
-----------------------------------------------------------------------------

خانمی 25 ساله كه ساكن میدان خراسان است در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با گلایه از مسئولان تأمین اجتماعی گفت: اوایل تعطیلی زایشگاه مریم، مسئولان گفتند به علت مقاوم سازی، بیمارستان تعطیل شده است و پس از انجام مقاوم سازی، راه اندازی می‌شود و این سوال مطرح است چرا پس از دو سال هنوز در این مكان مقاوم سازی انجام نشده است؟

وی افزود: یكی از مشكلاتی كه مردم این منطقه برای مراجعه به بیمارستان‌های اطراف مریم دارند، صف‌های شلوغ و تجمع در این مراكز است ضمن اینكه امكانات بیمارستان مریم با مراكز دیگر قابل مقایسه نبود.

*مقاوم‌سازی هر بیمارستان 120درصد هزینه ساخت یك بیمارستان نو اعتبار می‌خواهد
----------------------------------------------------------------------------------------------------

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان چندی پیش به خبرنگار فارس اظهار داشت: وزارت بهداشت برای اصلاح ظاهر فیزیكی بیمارستان‌های دولتی راه‌های زیادی رفته است یكی از این راه‌ها برون سپاری بیمارستان‌های دولتی بود اما چون بخش خصوصی می‌بایستی با تعرفه دولتی این بیمارستان‌ها را اداره كند با وجود فراخوان‌های متعدد از تحویل گرفتن این مراكز استقبال نكرد.

وی تصریح كرد: وزارت بهداشت برای اداره بهیه مراكز درمانی با مشكل مواجه است هم كمبود اعتبار وجود دارد و هم كمبود نیرو و پرسنل و متأسفانه این مشكل سالهاست كه وجود دارد و راه حل آن نیز فقط افزایش سرانه درمان است تا بیمه‌ها قوی‌تر شوند و بتوانند تعرفه‌های واقعی را پوشش دهند زیرا حدود 54 درصد درآمد بیمارستان‌ها، درآمد اختصاصی است كه بخش عمده آن از طریق بیمه‌ها كسب می‌شود.

دستجردی ادامه داد:مطالعات كارشناسی نشان می‌دهد كه اگر ساخت یك بیمارستان نوساز 100 درصد هزینه دارد، مقاوم سازی یك بیمارستان فرسوده مشابه آن 120 درصد هزینه دارد بنابراین سیاست وزارت بهداشت جایگزین كردن بیمارستانهای فرسوده به جای مقاوم سازی بیمارستانهای قدیمی است.

* هیچ نوع امكانات پزشكی در این بیمارستان وجود ندارد
-----------------------------------------------------------------

یك از نگهبانان بیمارستان و زایشگاه مریم با اشاره به اینكه تمامی كاركنان و پزشكان به بیمارستان‌های اطرف منتقل شدند، اظهار داشت: هم اكنون هیچ نوع امكانات پزشكی در این بیمارستان وجود ندارد.

وی تصریح كرد: طی دو سال گذشته و علی‌رغم تعطیلی بیمارستان، هنوز بیماران گاهی به این مركز مراجعه می‌كنند و منتظر فعالیت این بیمارستان هستند.

*حدود زمین بیمارستان مریم با حدود درج شده در بنچاق مطابقت ندارد
--------------------------------------------------------------------------------------

در همین راستا عبدالكریم چوبساز، مدیر كل درمان صندوق تأمین اجتماعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس«توانا» در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی بیمارستان مریم اظهار داشت: این بیمارستان با ظرفیت 24تخت بستری در سال 1342 با دو هزار و 490 متر مربع زیربنا در زمینی‌ به مساحت 6 هزار و 730 متر مربع تأسیس شد كه در 8 ماهه ابتدا سال 88 بیش از 3 هزار نفر از بیماران در بیمارستان در بخش زایمان بستری و درمان شدند.

وی تصریح كرد: با توجه به قدمت و فرسودگی بیمارستان مریم، نوسازی این مركز درمانی با 100 تخت بستری توسط هئیت مدیره وقت سازمان به تصویب رسیده و در زمره پروژه‌های در دست طراحی شركت طرح و اجرای خانه سازی قرار گرفته بود.

چوبساز ادامه داد: مطابق اعلام اداره كل درمان استان تهران طی نامه شماره 2924/29/194 مورخ 2 اردیبهشت 88 و با توجه به اینكه حدود زمین بیمارستان با حدود درج شده در بنچاق مطابقت ندارد، لذا شهرداری منطقه اخذ دستور نقشه جهت طراحی فاز یك را منوط به ارائه سند مالكیت منطبق با وضعیت موجود زمین اعلام كرده است به طوری كه متراژ مندرج در سند 200 متر كمتر از زمین بیمارستان است.

مدیر كل درمان صندوق تأمین اجتماعی با توجه به مراتب فوق صرفاً در صورت ارائه سند مالكیت توسط اداره ثبت منطقه، اداره كل درمان استان تهران می‌تواند نسبت به اخذ دستور نقشه از شهرداری منطقه اقدام كند.

چوبساز اضافه كرد: پیگیری جهت حل اختلاف موجود، توسط معاونت حقوقی و امور مجلس، دفتر حقوقی و دعاوی، موسسه املاك ومستغلات و اداره كل درمان استان تهران همچنان ادامه دارد.

وی بیان داشت: حوزه معاونت درمان در راستای رضایتمندی بیمه شدگان و عدم ایجاد وقفه در سرویس دهی به بیماران منطقه در رشته زنان و زایمان، اقدام به توسعه و راه اندازی بخش‌های زایشگاه و زنان و زایمان در بیمارستان آیت‌الله كاشانی تهران كه در نزدیكی بیمارستان مریم قرار دارد، اقدام كرده است.

علی‌رغم وعده‌های مكرر داده شده مسئولان صندوق تأمین اجتماعی طی دو سال اخیر و بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس هنوز اقدام مناسبی در زایشگاه و بیمارستان مریم جهت بازسازی و مقاوم سازی انجام نشده است. این در حالی است كه بیمارستان آیت الله كاشانی جوابگو مراجعه كنندگان مناطق شوش، خانی آباد، خراسان و محل‌های اطراف نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha