دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 31363

هر ساله پس از ماه مبارك رمضان اكثرا یا افزایش وزن پیدا می‌كنیم یا ضعیف شده و دچار بیماری‌های گوارشی می‌شویم. این عوارض از آنجا ناشی می‌شود كه به طور مناسب و اصولی روزه نگرفته‌ایم و پرخوری و بدخوری دلیل عمده این عوارض است.

سلامت نیوز :هر ساله پس از ماه مبارك رمضان اكثرا یا افزایش وزن پیدا می‌كنیم یا ضعیف شده و دچار بیماری‌های گوارشی می‌شویم. این عوارض از آنجا ناشی می‌شود كه به طور مناسب و اصولی روزه نگرفته‌ایم و پرخوری و بدخوری دلیل عمده این عوارض است. تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی نظیر گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی‌ها قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.

مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی كافی نیست، بلكه در كنار آنها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده كرد تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت كه مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می‌شود. درخصوص كودكان و نوجوانانی كه برای اولین‌بار روزه می‌گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آنها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار كافی غذا بخورند و آب میوه‌هایی مثل هویج و گوجه‌فرنگی را بسیار مصرف كنند.

چگونگی روزه گرفتن در ماه رمضان
روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان منافع معنوی، فیزیكی، روحی و اجتماعی به همراه دارد، ضمن اینكه باید رعایت نكات پزشكی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین نیاز به مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر نیست، بلكه آنچه مهم است نحوه رژیم غذایی در این ماه است. بدن مكانیسم‌های تنظیم‌كننده‌ای دارد كه طی روزه‌داری فعال می‌شوند و سوخته شدن موثر چربی بدن در این ماه رخ می‌دهد. یك رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد طی ماه رمضان كافی است. اختلالات به وجود‌آمده در این ماه ناشی از مصرف زیاده‌از‌حد غذا، مصرف نامتعادل غذا و خواب كم است.

سحر: سحری را سبك مصرف كنید.
افطار: نیاز فوری بدن هنگام افطار، به دست آوردن یك منبع انرژی به شكل گلوكز برای هر سلول زنده به خصوص سلول‌های مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه، منابع خوب قند هستند، بنابراین هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می‌شود.

شام:
هم از گروه گوشت: مرغ، گاو، گوساله، ماهی و … و هم از گروه نان و غلات؛ این گروه منبع خوبی از كربوهیدرات‌های مركب بوده و تامین‌كننده انرژی، پروتئین، مواد معدنی و فیبرهای غذایی هستند. در ضمن از گروه لبنیات (شیر، ماست، پنیر و…)، شیر و محصولات لبنی منابع خوب پروتئین و كلسیم هستند كه برای حفظ بافت بدن و عملكرد‌های متعدد فیزیولوژیك ضروری است. از گروه سبزیجات و میوه‌ها هم استفاده كنید و میوه را به عنوان آخرین قسمت شام یا با فاصله كمی بعد از شام مصرف كنید تا باعث سهولت هضم غذا شده و از بروز بسیاری از مسایل جلوگیری كند.

بسیاری از افراد طی این ماه به لحاظ تغذیه دچار بد‌خوری یا پرخوری شده و در تغذیه افراط می‌كنند، به گونه‌ای كه ممكن است حتی وزن فردی كاهش یافته، اما میزان چربی خونش افزایش یابد، علت اصلی این مشكلات، افراط در مصرف شیرینی‌جات است چون شیرینی‌جات، مواد قندی و چربی‌ها به راحتی سلامت مصرف‌كنندگان را با خطر مواجه می‌كنند.

بنابراین باید از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ‌كرده به شدت خودداری كرد، چون برخلاف آنچه مردم گمان می‌كنند كه طی ماه رمضان به واسطه روزه گرفتن وزن افراد كم می‌شود و همچنین افرادی كه دچار چربی خون بالا هستند، چربی خون آنها كاهش می‌یابد، در بسیاری از موارد مشاهده شده ماه رمضان نه تنها باعث كاهش وزن نشده، بلكه موجب افزایش وزن و چربی هم می‌شود.

مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار باعث بی‌اشتهایی هنگام سحر می‌شود، چون هضم چربی‌ها در بدن نیازمند مدت زمان طولانی‌تر است. استفاده از خوراكی‌ها و مواد غذایی تا دیر وقت و به تاخیر انداختن زمان خواب، موجب بی‌اشتهایی و بی‌حوصلگی هنگام سحر می‌شود، بنابراین اگر وعده افطار به صورت مناسب مصرف شود مشكلی برای وعده سحر ایجاد نخواهد شد.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha