دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۹
سلامت نیوز :برخورداری از یك خواب آرام و كافی نقش فوق‌العاده‌ای در ایجاد آرامش و انرژی و رهایی از خستگی‌های روزانه ایفا می‌كند. ولی متاسفانه بیش از 40 درصد مردم جهان از این نعمت به شكل ایده‌آل آن بی‌بهره‌اند. بی‌خوابی مشكلی شایع در همه سنین است كه بیش از همه زنان را هدف قرار داده است.
خواب خوب جزو لاینفك یك زندگی سالم است؛ همان‌طور كه داشتن رژیم غذایی نامناسب باعث بروز انواع بیماری‌ها می‌شود كم‌خوابی نیز در طولانی‌مدت سیستم ایمنی را ضعیف می‌كند، از میزان ترشح هورمون رشد می‌كاهد و تولید گلبول قرمز توسط مغز استخوان را افزایش می‌دهد. بی‌خوابی انواع مختلفی دارد و به سه گروه عمده تقسیم می‌شود: بی‌خوابی اولیه، مركزی و ثانویه.
بی‌خوابی اولیه به مواردی گفته می‌شود كه فرد در آن با دشواری به خواب می‌رود و پس از یك مرحله خواب عمیق، بیدار و بدخواب می‌شود.
بی‌خوابی مركزی نوعی بی‌خوابی است كه در اثر بیدار شدن‌های متوالی در حین خواب به سراغ فرد می‌آید.
بی‌خوابی ثانویه نیز كه در نتیجه بیدارشدن‌های پی‌درپی حاصل می‌شود، نوعی بیداری زودرس شبانه است كه در بسیاری موارد زندگی معمولی فرد را دچار اختلال می‌كند.
بی‌خوابی اولیه كه مبتلایان فراوانی نیز دارد اغلب به دلایل روانی و محیطی بروز می‌كند. استرس، افسردگی و دلواپسی همگی در بروز این نوع بی‌خوابی موثر هستند. اغلب این بیماران به دلیل افكار و توهماتی كه در ذهن خود دارند به سختی به خواب می‌روند و معمولا نیز به سختی می‌توانند به ادامه استراحت بپردازند. آنچه باعث بروز بی‌خوابی ثانویه می‌شود، بروز انواع بیماری‌های متفاوت است و درحقیقت می‌توان گفت در این موارد، بی‌خوابی نوعی علامت است كه باید جدی گرفته شود. آپنه شبانه (توقف تنفس در حین خواب)، نارسایی كلیوی، اختلالات گوارشی، یائسگی، كم‌كاری یا پركاری غده تیروئید، بزرگ شدن پروستات، آنژین صدری و افسردگی بیماری‌هایی هستند كه بی‌خوابی شایع‌ترین علامت آنها به شمار می‌رود. قرار داشتن در ماه‌های آخر بارداری یا سیكل قاعدگی از دیگر علت‌های بروز بی‌خوابی ثانویه به شمار می‌روند.
اما برای فرار از بدخوابی و بی‌خوابی چه باید كرد: اگر بی‌خوابی شما از نوع اولیه است و ناراحتی‌های روانی نقش مهمی در بروز آن ایفا می‌كنند، حتما به روان‌پزشك مراجعه كنید تا از طریق روان‌درمانی مشكل‌تان رفع شود. گذشته از آن انجام برخی تكنیك‌های ریلكسیشن و نوشیدن دم‌كرده گیاهان دارویی كمك موثری در بهبود خواب و رفع اختلالات خلق و خوی می‌كند.
در صورت ابتلا به بی‌خوابی شكل دوم نیز توصیه می‌شود برای انجام یك معاینه كامل به پزشك بروید و از پیشرفت بیماری جلوگیری كنید. علاوه بر این، چند راه نیز به شما توصیه می‌شود كه به كارگیری آنها كمك بزرگی به رفع بی‌خوابی می‌كند.
1- مصرف گوشت قرمز را كاهش دهید. گوشت قرمز حاوی نوعی اسیدآمینه به نام تیروزین است كه باعث برهم زدن خلق و خو و ایجاد آشوب‌های فكری می‌شود.
2- وعده شام را به غذاهای گیاهی و آمیدها (برنج و ماكارونی) اختصاص دهید.
3- اگر به شیر آلرژی ندارید، نوشیدن یك لیوان گرم آن را قبل از خواب فراموش نكنید.
4- قبل از خواب حتما یك عدد موز بخورید. موز دارای مقادیر زیادی سروتونین است. افزایش سروتونین در مغز تاثیراتی مشابه مصرف مسكن و آرام‌بخش دارد. بنابراین موز به عنوان مسكن طبیعی می‌تواند عامل موثری در خوابیدن شما باشد.
5- دم‌كرده بابونه، اسطوخودوس و سنبل‌الطیب جزو نوشیدنی‌های خواب‌آور هستند؛ مصرف قهوه را كاهش دهید و در عوض از جوشانده‌های فوق استفاده كنید.
6-تختخواب محل مطالعه، تماشای تلویزیون و غذا خوردن نیست! برای خواب آرام، از تختخواب فقط برای خوابیدن استفاده كنید.
7- در ساعات قبل از خواب، فعالیت فیزیكی و فكری خود را كاهش دهید.
8- در انتخاب بالش توجه كنید. بالش‌های خیلی نرم و سفت با وارد كردن فشار به عضلات گردن در درازمدت باعث درد ناحیه گردن، كتف و نهایتا ایجاد بی‌خوابی می‌شوند.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha