دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
سلامت نیوز :تاكنون از خودتان پرسیده‌اید كه چرا از امتحان می‌ترسید؟ تا به حال به عمق این موضوع فكر كرده‌اید كه چه عواملی در ترس و اضطراب نسبت به امتحان موثر بوده‌اند؟
بدون تردید ترس از امتحان بین دانش‌آموزان و دانشجویان همه‌گیر و رایج است و می‌توان گفت مهم‌ترین علت این موضوع، نتیجه‌ای است كه از امتحان به دست می‌آید. نتیجه‌ای كه مدرك قبولی یا مردودی محسوب شده و باعث ارتقا، تهدید، تشویق یا تنبیه می‌شود. گاهی اوقات این نتیجه می‌تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه، حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت می‌تواند باعث اضطراب و ترس از امتحان شود. برخی از آنها عبارتند از:
1- ترس از فراموش كردن مطالب خوانده‌شده
2- سختگیری مدرسان در طی سال تحصیلی
3- انتظار بیش از حد والدین
4- عدم وجود خودباوری در فرد
5- نامشخص بودن سوالات.
اكنون كه برخی از عوامل ایجاد‌كننده ترس از امتحان مشخص شدند، لازم است عوامل كاهش‌دهنده این نوع ترس را نیز بدانیم. درخصوص روش‌های كاهش ترس از امتحان نظرات مختلفی وجود دارد كه مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:
ایجاد محیطی آرام و به دور از تشنج، تنظیم برنامه خواب و استراحت به میزان مناسب، پرهیز از كاهش تغذیه و آماده شدن برای امتحان.
این نكته‌ها هم مهم هستند:
1- مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور كنید، نه اینكه در آخرین دقایق قبل از امتحان به مطالعه فشرده بپردازید.
2- از یادداشت‌های خود، یادداشت‌های فشرده‌ای بردارید، تا بازسازی ذهنی، رمزگردانی و مرور مطالب برایتان مفید واقع شود.
3- سعی كنید به نوع آزمون پی ببرید تا بتوانید مطالعه خود را متناسب با آن پیش ببرید.
4- فشرده‌خوانی نداشته باشید: فشرده‌خوانی با مرور كردن مطالب متفاوت است. فشرده‌خوانی متضمن كوششی است برای یادگیری مطالب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان یا به عبارتی آخرین كوشش‌های شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان.
5- تاكید بیشتر بر مطالبی كه انتظار دارید جزو سوالات امتحانی باشد. می‌توانید محدوده سوالاتی را كه در امتحان مطرح خواهد شد، حدس زده و بیشتر به آنها پرداخته شود. برای این منظور سوالات امتحانی سال‌های گذشته كمك خواهند كرد. همچنین توجه به مطالب و موضوعاتی كه استاد یا معلم در كلاس درس بیشتر روی آنها تكیه می‌كند.
6- شركت در جلسات آخر درس: حتما در جلسات آخر درس پیش از امتحان در كلاس شركت كنید. زیرا اغلب، مطالب مهمی را كه احتمال بیشتری در طرح سوالات دارند، در جلسات آخر مرور و توضیح داده می‌شوند.
7- پرهیز از اضطراب‌های دیگر: مثلا شب امتحان مسابقات فوتبال را دنبال نكنید. اگر امتحان قبلی رضایت‌بخش نبوده است، به آن فكر نكنید و تحلیل امتحان قبلی را به فرصت مناسب خودش موكول كنید.
8- داشتن تصور ذهنی مثبت از خود: به جای پرداختن به جنبه‌های منفی، همواره یك تصویر ذهنی مثبت از خودتان داشته باشید و پس از تلاش كافی جهت مطالعه مطالب به موفقیت خود امیدوار باشید.
حال كه برخی از عوامل كاهش ترس از امتحان مطرح شدند، باید مواردی در جریان امتحانات و هنگام پاسخگویی به سوالات مدنظرمان باشد كه رعایت این موارد می‌تواند در موفقیت بیشتر و كاهش اضطراب نسبت به امتحان موثر باشد. برخی از این موارد عبارتند از:
1- به موقع و سر وقت به جلسه امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان با خاطری آسوده در جای خود مستقر شوید.
2- تمامی وسایل و ابزارهایی كه در جلسه امتحان مورد نیاز است همراه خود به جلسه ببرید.
3- دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید و اگر دستورات شفاهی است با توجه و التفات كامل به آن گوش دهید و عینا همان كاری را كه از شما می‌خواهند، انجام دهید. در مورد سوالات تستی اگر نمره منفی داشته باشند، حدس زدن كار عاقلانه‌ای نیست.
4- به زمان‌بندی سوالات دقت كنید تا با مشكل كمبود وقت مواجه نشوید.
5- اگر زودتر از زمان تعیین‌شده سوالات را پاسخ دادید، عجله نكنید و مجددا مروری داشته باشید.
6- خود را برای پاسخگویی به هر گونه سوالی آماده كنید، اما نه با این برداشت كه باید صددرصد سوالات را جواب دهید. برای پاسخگویی به سوالات به طرح چهارمرحله‌ای زیر دقت كنید:
1- ورقه سوالات را نسبتا با سرعت بخوانید و به تمام سوالات كه پاسخ آنها برایتان روشن است، جواب بدهید. برای این مرحله حداقل نیمی از وقت امتحان را در نظر بگیرید.
2- دوباره ورقه را بخوانید و به تمام سوالاتی كه تا آن موقع پاسخ‌شان به یادتان آمده است، پاسخ دهید.
3- در نوبت سوم باید به تمام سوالاتی كه باقی‌مانده پاسخ دهید.
4- در نوبت چهارم یك‌بار دیگر نیز كنترل كرده و ببینید آیا سوالات را همان‌گونه كه می‌خواستید پاسخ داده‌اید.
برای پاسخ‌گویی به آزمون تشریحی پیشنهاد می‌شود، موضوع را به‌طور كامل یاد گرفته و پرسش را به دقت بخوانید و قبل از اینكه شروع به نوشتن كنید، پاسخ خود را سازمان‌بندی كنید.
منبع:روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha