سلامت نیوز :یك متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به افزایش میزان مراجعه به استخرها، اظهار كرد: افرادی كه دچار اگزما، آلرژی، دیابت، بیماری‌های پوستی و ضعف در سیستم ایمنی هستند، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند.

دكتر مرتضی جوادی درگفت‌وگو با ایسنا ، اظهار كرد: ترشح گوش نشانه ایجاد التهاب در گوش است.

وی اضافه كرد: جنس مجرای خارجی گوش همانند جنس پوست بدن است و دارای غددچربی، غدد عرق و مو است. بنابراین پوسته‌ریزی در این ناحیه، گرد و خاك و مانند آن به صورت جرم در گوش خارجی جمع می‌شود و افرادی كه در تابستان و گرمای هوا به استخر می‌روند به این خاطر كه این مجرا بسته است با ورودآب آلوده دچارعفونت شود. با وجود كلر و آلودگی در آبهای استخر، محیط مساعدی برای رشد میكروب‌ها و بویژه قارچ‌ها ایجاد می‌شود.

دكتر جوادی اضافه كرد: البته این خطر برای كسانی وجود دارد كه گوششان سالم است. شخصی كه پرده گوشش سوراخ باشد یا دچار عفونت گوش میانی باشد نباید از استخر استفاده كند زیرا آب مستقیما وارد گوش میانی می‌شود.

این متخصص و جراح گوش و حلق و بینی، درباره عواملی كه ایجاد عفونت می‌كنند اظهار كرد: زمانی كه آب وارد گوش خارجی شود، اگر افراد پس از بیرون آمدن از استخر سرشان را خم كنند آب از گوششان خارج و مابقی تبخیر می‌شود، اما اگر از گوش پاك‌كن استفاده كنند با داخل كردن این شی در گوش باعث می‌شوند لایه محافظتی كه در گوش خارجی وجود دارد، از بین برود و آب آلوده مستقیما داخل گوش شده و احتمال بروز عفونت افزایش یابد.

دكتر جوادی افرادی را كه دچار بیماری‌های خاصی چون آلرژی، اگزما، بیماریهای پوستی هستند مستعد ابتلا به عفونت دانست و اظهار كرد: چون پوست در این ناحیه دچار التهاب می‌شود و حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد آلودگی به راحتی ورود پیدا می‌كند.

وی اضافه كرد: اولین علامت التهاب، خارش، تحریك پذیری و تورم مجاری خارجی گوش بوده كه همراه با درد است. این درد در ابتدا كم است و ناراحت كننده نیست اما زمانی كه یك یا دو روز بگذرد این درد تشدید و تورم بیشتر شده و مجرای خارجی گوش بسته می‌شود. ترشح گوش نیز از جمله نشانه‌های بروز التهاب در گوش است.

این متخصص و جراح گوش، حلق و بینی، عفونت‌های موضعی چون «كورك» كه در ریشه غدد مو یا چربی وارد می‌شوند را از انواع دیگر آلودگی دانسته و گفت: كورك، توده‌ایست در مسیر خارجی گوش كه چرك آلود است و درد آن برای بیمار ناراحت كننده است. پزشك در این مورد اقدام به پانسمان گوش می‌كند و در نهایت با شكافتن این آپسه چرك را از محل خارج می‌كند.

وی اضافه كرد: ضایعات قارچی نیز از قرارگرفتن در آب‌های آلوده یا هوای آلوده به وجود می‌آید. خروج ترشحات سفید رنگ متمایل به سیاه همراه با خارش و درد شدید از مجرای خارجی گوش از جمله نشانه‌های عفونت و قرارگرفتن در مكان‌های آلوده است. با باقی ماندن این ترشحات در گوش، شنوایی بیمار كاهش پیدا می‌كند این ضایعات قارچی، واگیردار و قابل سرایت هستند و در هوای گرما، بیشتر مشاهده می‌شوند.

دكتر جوادی با بیان اینكه گوش یك محیط اسیدی است و باید PH خود را حفظ كند، اظهار كرد: پایین آمدن PH اسیدی محیط بیرونی گوش، زمینه را برای ابتلا به عفونت‌ها فراهم می‌كند.

وی ضایعات مجرای خارجی گوش را نوع دیگری از عفونت‌ بیان و اظهار كرد: این ضایعه تمام دیواره گوش را فرا می‌گیرد و فرد را به درد شدید، خارش و افت شنوایی دچار می‌كند. نوع دیگر عفونت مجرای شدید خارجی گوش نیز در بیماران دیابتی یا بیماران دارای نقص سیستم ایمنی مشاهده می‌شود و درمان مشكلی دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت در گوش توضیح داد: مراجعه سالانه به پزشك برای اطمینان از سلامتی گوش ضروری است، ضمن آنكه اگر جرم در داخل گوش وجود دارد آن را پاك كنند تا مجرای خارجی گوش عاری از آلودگی باشد. از دستكاری مجرای گوش به وسیله گوش پاك‌كن یا اشیای دیگر، پرهیز شود. گوش پاك‌كن نه تنها جرم‌ها را خارج نمی‌كند بلكه لایه محافظت كننده مجرای گوش میانی را نیز از بین می‌برد و جرم‌ها را به عقب می‌راند.

متخصص گوش، حلق و بینی در خاتمه در بیان توصیه‌هایی برای بهداشت گوش و مجاری شنوایی گفت:در شست‌وشوی مجرای گوش باید از داخل كردن كف یا مواد قلیایی به داخل آن اجتناب كرد. فرد پس از خروج استخر، احتیاجی نیست آبی راوارد گوش خود كند. تنها خم كردن گوش برای خروج آب كافی است. استفاده از سشوار از فاصله دور برای خشك كردن آب باقی مانده در گوش هم مجاز است. شست و شوی لاله‌ گوش با صابون بدون مشكل است ولی كف نباید وارد گوش شود زیرا مجرای خارجی یك محیط اسیدی با PH 5.2 است و با ورود مواد قلیایی به گوش و خنثی شدن این PH، مجرای خارجی برای ابتلا به عفونت مستعد می‌شود. افراد به هیچ عنوان از قطره یا پمادی به طور خودسرانه برای بهبود التهاب گوش استفاده نكنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha