یك متخصص چشم با تاكید بر اینكه كسانی كه از لنزهای تماسی استفاده می كنند، باید مراقب انواع عفونت ها باشند، گفت: احتمال انتقال ویروس «هرپس» كه منشاء ایجاد تبخال چشمی است، در افرادی كه از لنز استفاده می‌كنند، وجود دارد.

سلامت نیوز :یك متخصص چشم با تاكید بر اینكه كسانی كه از لنزهای تماسی استفاده می كنند، باید مراقب انواع عفونت ها باشند، گفت: احتمال انتقال ویروس «هرپس» كه منشاء ایجاد تبخال چشمی است، در افرادی كه از لنز استفاده می‌كنند، وجود دارد.

دكتر محمدحسین افتخاری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: تبخال چشمی یكی از شایع ترین علل كوری چشم است كه به دنبال درگیری قرنیه به ویروس هرپس ایجاد می شود كه این بیماری بیشتر دامنگیر كشورهای پیشرفته است.

وی با اشاره به وجود دو نوع ویروس هرپس افزود: ویروس تیپ یك بیشتر نواحی فوقانی بدن همچون چشم، دهان و لب را درگیر می كند و تیپ دو این ویروس نیز از طریق مجاری تناسلی منتقل می شود و به ندرت مشكلات چشمی ایجاد می كند.

وی اضافه كرد: شدت بیماری در ویروس تیپ یك بیشتر بوده و برخی افراد در دوران كودكی در معرض آن قرار می گیرند. البته عفونت اولیه ناشی از این ویروس خفیف است ولی ممكن است در صورت فعال شدن مجدد، چشم را درگیر كند.

به گفته این متخصص چشم، تظاهرات چشمی تبخال چشمی به صورت ورم و التهاب ملتحمه، آبریزش، ترس از نور و قرمزی چشم همراه با درد است.این ویروس معمولا پلك، شبكیه، ملتحمه و قرنیه را گرفتار كرده و حتی در موارد معدودی منجر به آب مروارید می شود كه احتمالش بسیار اندك است.

این متخصص چشم، با اشاره به تبخال تناسلی در زنان گفت: اگر مادری به تبخال ناحیه تناسلی تیپ 2 مبتلا است، بهتر است به جای زایمان طبیعی، عمل جراحی سزارین انجام دهد، زیرا احتمال اینكه ویروس هرپس، در زایمان طبیعی به جنین منتقل شود و چشم را گرفتار كند، بالاست.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با بیان اینكه ویروس تبخال نهفته است، اظهار كرد: این ویروس با هر علتی نظیر استرس، نور شدید آفتاب و ضعیف شدن سیستم ایمنی تظاهر پیدا كرده و فرد را دچار مشكل كند.

این متخصص چشم، درباره چگونگی تشخیص تبخال چشمی توضیح داد: ویروس هرپس می تواند با درگیر كردن سیستم عصبی ، حس قرنیه را از بین ببرد. در این حالت زمانی كه پنبه ای را بر روی قرنیه چشم بیمار می كشیم، چیزی را متوجه نشده و پلك نمی زند. تشخیص سریع و به موقع این تبخال بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر زمان زیادی از ابتلای آن بگذرد به تدریج پیشرفت كرده و ممكن است با سوراخ كردن قرنیه، عفونت وارد چشم شده و مجبور شویم چشم را تخلیه كنیم.

دكتر افتخاری همچنین درباره راهكارهای جلوگیری از عود مجدد این بیماری نیز اظهار كرد: خواب كافی، تغذیه مناسب، پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب و جلوگیری از خشك شدن چشم ها تا اندازه زیادی به این امر كمك می كند. البته استفاده از تركیباتی چون سبزی‌ها و روغن زیتون كه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین «آ» هستند، در جلوگیری از خشك شدن چشم موثر است، زیرا كمبود ویتامین مذكور معمولا باعث خشكی چشم می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، درباره راه‌های درمان تبخال چشمی نیز عنوان كرد: داروهای ضد ویروسی IDU و TST به محض تشخیص مورد استفاده قرار می گیرند و طی یك دوره درمانی 10 تا 14 روزه باعث رفع علائم بیماری می شوند. افراد با مشاهده علائمی چون درد چشمی، آبریزش و قرمزی یه پزشك مراجعه كنند البته اگر ویروس هرپس، لبه پلك را درگیر كند به طور معمول با پمادهای ضد ویروس تبخال چون آسیكلوویر بهبود می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha