یك متخصص بیماریهای كلیوی گفت: مصرف زیاد نمك باعث دفع كلسیم می‌شود و پوكی استخوان را به ویژه در زنان در پی دارد.

سلامت نیوز :یك متخصص بیماریهای كلیوی گفت: مصرف زیاد نمك باعث دفع كلسیم می‌شود و پوكی استخوان را به ویژه در زنان در پی دارد.

دكتر منصور گتمیری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: استفاده بیش از حد از نمك افزایش دفع كلسیم را در پی دارد بنابراین احتمال ابتلا به سنگ كلیه را بیشتر می‌كند علاوه بر آن افراط در مصرف این ماده موجب ابتلا به بیماریهایی مانند فشارخون و عوارض قلبی می‌شود . همچنین در تحقیقاتی كه اخیرا انجام شده است احتمال موثربودن مصرف زیاد نمك بر ابتلا به سرطانهای دستگاه گوارش و سكته‌های مغزی مطرح شده است.

معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی تاكید كرد: فشارخون پس از دیابت دومین علت ابتلا به بیماریهای كلیوی است. افراط در مصرف نمك نه تنها باعث ابتلا به فشارخون می‌شود بلكه تشدید این بیماری و مشكل شدن روند درمان را در پی دارد.

این متخصص بیماریهای كلیوی با اشاره به نتایج یكی از تحقیقات انجام شده در جهان گفت: براساس نتایج این تحقیقات، كودكانی كه مبتلا به بیماریهای كلیوی نیستند، اگر از كودكی به خوردن نمك عادت كنند در بزرگسالی دچار فشارخون و عوارض كلیوی می‌شوند.

وی با بیان اینكه نمك برای ادامه حیات انسان ضروری است، تاكید كرد: نیاز انسان به طور روزانه به نمك كمتر از 6 گرم است اما متاسفانه در بسیاری از جوامع شهری نمك بیشتری مصرف می‌شود چرا كه به غذاهای فوری مقدار زیادی نمك افزوده می‌شود. با توجه به رواج مصرف این غذاها در جوامع شهری افراد روزانه 2 تا 3 برابر بیش از حد مجاز نمك مصرف می‌كنند كه این میزان گاهی به 20 تا 30 گرم می‌رسد به همین علت به نمك و قند، سم سفید می‌گویند.

این متخصص بیماریهای كلیوی درباره میزان نیاز بدن به نمك در فصلهای مختلف سال گفت: انسانها در معرض هوای گرم و خشك بیشتر عرق می‌كنند البته میزان نمك دفع شده از طریق عرق بسیار كم است بنابراین لازم نیست تغییری در میزان نمك مصرفی خود در هوای خشك و گرم بدهند.

گتمیری در پایان درباره روش مصرف صحیح نمك گفت: در مواد گیاهی و حیوانی مقداری نمك وجود دارد و مقداری نیز هنگام پخت غذا به آن اضافه می‌شود و همین مقدار نمك نیاز روزانه را برطرف می‌كند به شرط آن كه هنگام پخت، نمك زیاد به غذا اضافه نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha