دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰
سلامت نیوز : عضو انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران گفت: روزانه 200 تا 300 مورد سكته مغزی را در تهران شاهد هستیم كه متأسفانه به علت عدم آشنایی اطرافیان یا عدم توجه به علائم این بیماری، كمتر از 20 درصد این مبتلایان به پزشك مراجعه می‌كنند.

فرامرز امیری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: طی دهه اخیر توجه به سكته‌های مغزی بیش از گذشته شده است و امروزه در تمامی جوامع، سكته‌های مغزی به عنوان سومین علت مرگ و میر در جوامع و به عنوان عامل از كارافتادگی در افراد جوان شناخته می‌شود.

وی با بیان اینكه متأسفانه اطلاع‌رسانی در رابطه با سكته‌های مغزی در رسانه‌ها عمدتا معطوف به پیشرفت‌های مختلف در زمینه‌های تشخیص و درمان بوده است، تصریح كرد: اطلاع‌رسانی به عموم جامعه در رابطه با شناخت علائم دقیق و اولیه و رسیدگی به موقع بیماران مبتلا به سكته‌های مغزی به صورت دقیق صورت نگرفته است.

امیری تصریح كرد: سكته مغزی عبارتند از هر گونه اختلال در كاركرد مغز به واسطه ضعف خون‌رسانی به ناحیه‌ای از مغز به طوری كه مغز با وجود اینكه دو درصد از وزن بدن را تشكیل می‌دهد، حدود 25 درصد از خون خروجی قلب را به خود اختصاص می‌دهد و به همین علت وابستگی مغز به خون‌رسانی بیش از ارگان‌های دیگر است.

وی اضافه كرد: اگر به هر علتی شریان خون‌رسان به مغز و تغذیه‌كننده آن دچار تنگی یا انسداد یا پارگی شود، ناحیه‌ای از مغز كه توسط این رگ تغذیه می‌شود، دچار اختلال شده، بسته به اینكه كدام شریان دچار آسیب‌ می‌شود نواحی مختلفی از مغز دچار اختلال كاركرد می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح كرد: اساسا سكته‌های مغزی به علت حضور لخته در داخل رگ ایجاد می‌شود اما 10 تا 15 درصد از سكته‌های مغزی به علت پارگی رگ و خونریزی در نسج مغز اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به علائم بالینی این بیماری نیز گفت: فلج‌شدن نیمه‌ای از بدن و خواب‌رفتگی آن، اختلال تعادل و بینایی و كلام و گفتار و سردرد از علائم اولیه این بیماری است كه معمولا استفراغ و تشنج نیز به همراه دارد.

امیری ادامه داد: در كشور ما بررسی آماری دقیقی در رابطه با سكته‌های مغزی وجود ندارد ولی براساس سازمان بهداشت جهانی ایران در منطقه‌ای با شیوع متوسط برای سكته‌های مغزی واقع شده است و پیش‌بینی می‌شود به ازای هر 100 هزار نفر سالانه 100 تا 300 مورد سكته مغزی را در كشور شاهد باشیم.

این عضو انجمن متخصصان مغز و اعصاب خاطر نشان كرد: با این تخمین به نظر می‌رسد در تهران كه شیوع جمعیت 10 تا 12 میلیون نفری دارد روزانه 200 تا 300 مورد سكته مغزی را شاهد هستیم كه متاسفانه به علت عدم آشنایی اطرافیان یا عدم توجه به علائم این بیماری كمتر از 20 درصد این مبتلایان به پزشك مراجعه می‌كنند و بسیاری از مردم علائم آن را به سكته قلبی فشار عصبی، كاهش قند خون و مسائل دیگر ربط می‌دهند.

وی افزود: اهمیت رسیدگی به سكته‌های مغزی از این جهت است كه چنانچه در طی 2 تا 3 ساعت اول ابتلا به مراكز درمانی مجهز مراجعه كنند، می‌تواند با اقدامات درمانی و داروهای جدید بسیاری از عوارض سكته‌های مغزی را رفع كند.

امیری یادآور شد: روش تشخیص سكته‌های مغزی علاوه بر توجه به یافته‌های بالینی استفاده از سی‌تی‌اسكن و ام‌آر‌ای مغز است و قدم بعدی مهم، یافتن علت و زمینه بروز سكته‌های مغزی است كه اگر زمینه آن رفع نشود فرد، مستعد ابتلا به سكته‌های مكرر بعدی خواهد شد.

وی با بیان اینكه علل اصلی ابتلا به سكته‌های مغزی به دو گروه اصلی قابل تعدیل و غیرقابل تعدیل تقسیم می‌شود گفت: علل قابل تعدیل شامل فشار خون، دیابت، چربی، مصرف سیگار، عدم تحرك و رژیم غذایی مناسب است كه فرد می‌تواند با دخالت در آنها از بروز سكته‌های مغزی جلوگیری كند اما علل غیرقابل تعدیل افزایش سن، نوع جنس، با شیوع بیشتر در مردان است.

این متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان كرد: سكته‌های مغزی معمولا ارثی نیستند و عوامل قابل تعدیل فرد را مستعد ابتلا به آن می‌كند.

وی اضافه كرد: بیماری سكته مغزی طیف بسیار وسیعی به عامل زمینه‌ساز خود بستگی دارد و درمان آن هم با توجه به علت زمینه‌ساز صورت می‌گیرد.

امیری یادآور شد: افراد جهت جلوگیری از ابتلا به سكته مغزی بهتر است در طول روز حداقل نیم ساعت فعالیت فیزیكی داشته باشند، همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف مواد مخدر و الكل و سیگار و كنترل فشار خون و دیابت و چربی توصیه می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان كرد: چنانچه علت سكته مغزی به واسطه حضور لخته در رگ باشد، داروهای ضد انعقادی بسته به مورد خاص آن به كار می‌رود و چنانچه خونریزی مغزی اتفاق افتاده باشد، داروهای كنترل كننده فشار خون و ضد التهاب مغزی تجویز می‌شود و در نهایت در صورت نیاز، جهت تهویه خون، جراحی صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha