سلامت نیوز :تب رماتیسمی یك پدیده التهابی بوده كه ممكن است بسیاری از قسمت های بدن را گرفتار كند و قلب نیز از عضوهایی است كه می تواند دچار آسیب شود.
دكتر داوود كاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:‌بیماری رماتیسم قلب نتیجه آثار باقیمانده از التهاب دریچه های قلبی در اثر قلب حاد رماتیسمی است كه سبب بروز تنگی یا نارسایی و یا هر دو حالت دریچه های قلبی می شود و دریچه های میترال و آئورت بیش از همه مبتلا شده و گاهی حتی تمام لایه های قلب درگیر می شود.

وی تصریح كرد: در مواردی كه لایه عضلانی قلب گرفتار شود نارسایی قلبی جدی ترین تظاهر بیماری رماتیسم قلبی بوده كه در اغلب موارد خفیف است و در 5 تا 10 درصد موارد التهاب در پرده دور قلب یا پریكارد وجود دارد كه از علایم آن درد قفسه سینه است كه با تنفس عمیق شدت پیدا می كند.

كاظمی صالح گفت: به طور كلی درگیری قلبی در تب رماتیسمی به طور متوسط در 55 درصد موارد ایجاد می شود كه با افزایش سن از شیوع آن كاسته می شود.

وی با اشاره به اینكه تب رماتیسمی یك پدیده التهابی بوده كه ممكن است بسیاری از قسمت های بدن را گرفتار كند و قلب نیز از عضوهایی است كه می تواند دچار آسیب شود، افزود: تب رماتیسمی در تمامی سنین می تواند اتفاق بیفتد اما در بیشتر موارد كودكان پنج تا پانزده سال را گرفتار می كند.

* تب رمایتسمی می تواند به دنبال گلو دردهای چركی استرپتوكوكی ایجاد شود

كاظمی صالح عنوان كرد: بیماری تب رمایتسمی به طور معمول به دنبال گلو دردهای چركی با میكروب هایی به نام استرپتوكوك بتاهمو لیتیك ایجاد می شود اما گاهی به دنبال تب مخملك كه عامل آن نیز دستور پتوكوك ها هستند، مشاهده می شود.

وی تاكید كرد: خوشبختانه تمام موارد گلو درد چركی استرپتوكوكی سبب تب رماتیسمی نمی شوند اما اگر چنین اتفاقی بیفتد حدود 2 تا 4 هفته بعد از گلو درد چركی ایجاد خواهد شد.

* بیماری قلب رماتیسمی قابل پیشگیری است

كاظمی صالح در ادامه گفت: بیماری تب رماتیسمی به این صورت نیست كه همیشه قلب را گرفتار كند و ممكن است به قلب صدمه رسانده و یا به آن آسیبی وارد نكند، اما در صورت گرفتاری قلب ممكن است ضایعات ایجاد شده از بین برود و یا برای همیشه باقی بماند. هنگامی كه تب رماتیسمی سبب آسیب دایمی و پایدار قلب شود این حالت را بیماری رماتیسمی قلب گویند.

وی تصریح كرد: به طور متوسط در پانزده درصد موارد ممكن است، درگیری سیستم مغز و اعصاب نیز در تب رماتیسمی بوجود آید كه همراه با علائمی است.

كاظمی صالح افزود: تب رماتیسمی مسری نبوده اما عفونت استرپتوكوكی كه از طریق تنفس و سرفه در هوا پخش شده قابل انتقال و سرایت به دیگران است، بنابراین گلو درد چركی استرپتوكوكی مسری است اما بیماری تب رماتیسمی قابلیت سرایت به دیگران را ندارد.

این متخصص تاكید كرد: می توان از ایجاد تب رماتیسمی پیشگیری كرد، یعنی اگر گلو درد استرپتوكوكی به خوبی و كامل درمان شود تب رماتیسمی قابل پیشگیری است.

* هر فردی می تواند بیش از یكبار گرفتار تب رماتیسمی شود

كاظمی صالح در ادامه اظهار داشت: گلو درد چركی چند علامت شایع دارد مانند شروع ناگهانی گلو درد كه هنگام بلع اتفاق می افتد،‌ این علایم همراه تب، بزرگی و حساسیت غده موجود در زیر زاویه فك است و در برخی اطفال علائم ممكن است خفیف باشد و باید طفل سریع به پزشك برده شود و گاهی آزمایشاتی مانند كشت گلو برای اثبات گلو درد ناشی از عفونت استرپتوكوكی باید انجام شود، پس تشخیص گلو درد چركی استرپتوكوكی به عهده پزشك است.

وی خاطرنشان كرد: هر فرد می تواند بیش از یك بار گرفتار به تب رماتیسمی شود و در حقیقت كودكی كه یك بار سابقه تب رماتیسمی داشته،‌ برای ایجاد حملات بعدی تب رماتیسمی مستعد تر است بنابراین باید به دستورات پزشك عمل شود و باید به عنوان پیشگیری از آنتی بیوتیك هایی مانند پنی سیلین با اثر طولانی مدت به طور مرتب استفاده كرد كه نوع تجویز آنتی بیوتیك مصرفی برعهده متخصص است.

* آسیب های وارد شده به قلب در اثر تب رماتیسمی می تواند باقی بماند

كاظمی صالح افزود: هیچ دارویی برای درمان قایع تب رماتیسمی وجود ندارد یك حمله تب رماتیسمی ممكن است پس از چند هفته یا چند ماه فروكش كند اما آسیب های وارده به قلب امكان دارد برای همیشه باقی بماند همین دلیل است که پیشگیری از تب رماتیسمی دارای اهمیت بسیاری است.

این متخصص خاطرنشان کرد: بیماری تب رماتیسمی ارثی نیست و شرایط محیطی مانند محیط های شلوغ و پرجمعیت می تواند احتمال سرایت عفونت استرپتوکوکی را به دیگران افزایش دهد.

* علایم و ناراحتی های ناشی روماتیسم قلبی را می توان کاهش داد

کاظمی صالح در ادامه اظهار کرد: به طور معمول پس از ابتلای دریچه های قلبی به تب حاد روماتیسمی چند سال طول می کشد تا تغییراتی ایجاد شده در دریچه های قلب به حدی برسند که ایجاد ناراحتی برای بیمار کند.

وی با اشاره به اینکه ناراحتی های ایجاد شده توسط بیماری های دریچه های قلب برحسب نوع ضایعه ایجاد شده (تنگی یا نارسایی) یا نوع دریچه گرفتار متفاوت است، افزود: به طور کلی علایمی از قبیل تنگی نفس هنگام فعالیت، احساس خستگی زودرس، تپش قلب، درد سینه، تنگی نفس هنگام خوابیدن، سرگیجه، سنکوپ و تورم پاها ایجاد خواهد شد.

كاظمی صالح گفت: در برخی موارد بیمار ممکن است دچار سکته مغزی شده و قسمتی از بدنش فلج شود، شدت علایم فوق در موارد بسیاری بستگی به بیماری دریچه ای ایجاد شده دارد.

این متخصص عنوان کرد: آسیب های که بر روی دریچه های قلبی ایجاد می شود دایمی بوده و برگشت ناپذیر نیستند اما علایم و ناراحتی های ناشی از این بیماری ها را می توان به وسیله دارو، جراحی های ترمیمی، یا تعویض دریچه های قلبی با استفاده از بالون کاهش داد که باید با صلاحدید متخصص انجام شود.

کاظمی صالح خاطرنشان کرد: بیماران رماتیسم قلبی و برخی دیگر از بیماری های قلبی درخطر عفونت و آسیب ناشی از آن بر روی دریچه های قلبشان هستند که این عفونت را آندو کاردیت عفونی گویند که پیشگیری از آن مستلزم رعایت کامل بهداشت دهان و دندان، استفاده از آنتی بیوتیک ها قبل و بعد از اقداماتی مانند کشیدن دندان و موارد دیگر دندانپزشکی و یا برخی اقدامات جراحی است که البته این نوع آنتی بیوتیک ها با ‌آن هایی که در مورد پیشگیری از عود مجدد تب روماتیسمی به کار می روند تفاوت دارند و به توصیه پزشک باید مصرف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha