سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 31391

قلب بخش حساسی از بدن است به همین علت آگاهی مردم از روشهای مراقبت از این عضو اهمیت بسیاری دارد به خصوص اینکه مراقبت صحیح از قلب می تواند از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کند.

سلامت نیوز :قلب بخش حساسی از بدن است به همین علت آگاهی مردم از روشهای مراقبت از این عضو اهمیت بسیاری دارد به خصوص اینکه مراقبت صحیح از قلب می تواند از بروز بیماری های قلبی پیشگیری کند.
 
به گزارش نظام پرستاری، كاردیولوژی علم مطالعه، معالجه و پیشگیری از بیماری‌های كاردیوواسكولر(قلب و عروق) و نیز مراقبت از قلب است. بیماری‌های كاردیوواسكولر به معنای هر بیماری اثرگذار بر روی سیستم قلبی - عروقی است كه از آن جمله می‌توان به آترواسكلروزیس، نارسایی قلب، بیماری شریان های كرونر، بیماری های دریچه‌ای قلب، پرفشاری خون، شوك، آندوكاردیت و بیماری‌های مادرزادی قلب اشاره كرد.


 آیا می‌توان از بیماری‌های كاردیوواسكولر اجتناب كرد؟
 
چون بروز بیماری‌های قلبی متاثر از شیوه زندگی و رعایت نكات پیشگیرانه است بنابراین اجتناب از بیماری‌های كاردیوواسكولر و كاهش چشمگیر خطرات و  مشكلات قلبی امكانپذیر است.
 
بسیاری از مردم فاكتورهای بی‌شماری برای افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی در آینده دارند كه حذف این فاكتورها به كاهش میزان خطرها كمك می‌كند. پیشگیری از بروز بیماری‌های كاردیوواسكولر (قلبی عروقی) دشوار نیست.
 
نكاتی برای پیشگیری از بیماری‌های كاردیوواسكولر
 
تحقیقات فراوانی در خصوص نحوه پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق وجود دارد؛ این تحقیقات به طور مشخص عوامل خطر و راه‌های پیشگیری را اندازه‌گیری كرده است و به نحوی که مردم می توانند با به‌كار بستن آنها احتمال ابتلاء به بیماری‌‌های قلبی را كاهش دهند.
 
مراقبت‌های قلبی پیشرفته بسیار دشوار نیستند و انتخاب یك شیوه زندگی سالم در این باره بسیار مهم است كه در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود.
 
*رژیم غذایی كم‌ چرب و كم كلسترول، محدود كردن جذب چربی‌ها و افزایش میزان جذب غذاهای كم‌چرب، خوردن مقادیر فراوانی میوه، سبزیجات و دانه‌ها و غلات، اجتناب یا محدود كردن میزان جذب مارگارین، دوری از چربی‌های سنگین در محصولات غذایی و شیرینی‌ها ضروری است. اگر  رعایت این نكات برای شما دشوار است می‌توانید در این‌باره با متخصص تغذیه مشورت كنید.
 
* سطح كلسترول خونتان را كنترل كنید و از پزشك معالجتان بخواهید برای اطمینان از برقراری تعادل بین سطحLDL  و  HDL خون،  پایین نگهداشتن LDL  و بالا نگهداشتن  HDL میزان كلسترول خونتان را چك كند.
 
*وزنتان را در حد متعادل  نگه‌دارید و اگر به چاقی مبتلا و كاهش وزن برای شما دشوار است با پزشكتان مشورت كنید چون چاقی و ابتلاء به بیماری‌های كاردیوواسكولر(قلبی عروقی) با یكدیگر مرتبطند و در افراد چاق، قلب بار اضافی را تحمل می کند. اغلب افراد می‌توانند با رعایت یک رژیم غذایی مناسب و تمرین‌های منظم ورزشی  كاهش وزن موفقی داشته باشند.
 
*به صورت تدریجی تمرین‌های منظم ورزشی به میزان حداقل 3 تا 4 دفعه در هفته به مدت  40 دقیقه آغاز کنید و در صورت وجود مشكل جدی یا اضافه وزن زیاد با پزشكتان مشورت كنید و از روآوردن به یك‌باره به تمرین‌های سنگین خودداری كنید.
 
*دیابتتان را در حد کنترل شده ای نگه دارید و داروهای مورد نیاز، پیگیری های لازم و توصیه های پزشکتان را جدی بگیرید. همچنین اگر سابقه دیابت در خانواده دارید یا تصور می کنید که مبتلا به دیابت هستید  قندخونتان را به طور مرتب چک کنید چون افراد دیابتی شانس بیشتری  برای ابتلاء به بیماری های قلب و عروق دارند.
 
چه طور چاقی و اضافه وزن مشکلات قلبی را ایجاد می کنند؟
 
چاقی و اضافه وزن در شمار فراوانی از افرادی با جراحی های قلب و عروق گزارش و چاقی به عنوان عامل اصلی برای نارسایی قلبی شناخته شده است. چاقی تسهیل کننده بیماری های قلبی نظیر نارسایی احتقانی قلب و بیماری های مزمن ایسکمی قلب است.
 
توده بدنی زیاد به میزان بیشتری جریان خون نیاز دارد بنابراین اضافه وزن بیش از اندازه به افزایش حجم خون در بدن منتهی می شود و قلب حجم بیشتری از خون را پمپ می کند واکنش عضله قلب به این  اضافه بار به صورت افزایش سایز و اندازه قلب بروز می کند در نتیجه درجاتی از هایپرتنشن(پرفشاری خون) هم بروز می کند.
 
با بزرگتر شدن اندازه قلب، عروق و شریان های کرونر برای خونرسانی به قلب بزرگ شده نارسا می شوند از این رو و برای جبران این نارسایی شاخه های بیشتری از عروق کرونر تشکیل می شود که البته برای توده عضلانی قلب کافی نیست.
 
در اغلب موارد بر اثر این تغییرات، بافت هایپرتروفیک قلب توانایی انقباض و قابلیت الاستیسته اش را از دست می دهد و در نتیجه مقادیر خون پمپاژ شده در هر انقباض کاهش می یابد.
 
این تغییرات نارسایی احتقانی قلب را سبب می شود به عبارت دیگر قلب با از دست دادن قدرت انقباضی نمی تواند مقادیر کافی خون را پمپاژ کند.
 
اضافه وزن با افزایش سطح کلسترول خون و چربی های غیرطبیعی خون همراه است همان طور که با پیشرفت دیابت نوع 2 این تغییرت رخ می دهد. در دیابت نوع 2 با بروز اختلالات لیپیپدی پلاک هایی در جدار عروق خونی ایجاد می شود که پدیده  «آترواسکلروزیس» را در پی دارد چنانچه این تغییرات در عروق خون رسان قلب (عروق کرونر) ایجاد شود بیماری های ایسکمی قلب حادث و در نهایت به حملات و سکته های قلبی منجر می شود.
 
دیابت نوع 2 از عوارض چاقی و اضافه وزن و مرتبط با  بیماری های ایسکمی قلب است افراد چاق معمولاً به دنبال سلامت و تناسب اندام خود  نیستند و شانس بیشتری برای ابتلاء به بیماری های ایسکمی قلب دارند.      
 
مبتلایان به دیابت نوع 2 به آهستگی  و بدون علامت آشکاری به مشکلات قلبی دچار می شوند تا زمانی که حمله قلبی کشنده ای رخ دهد. بنابراین دیابتی های نوع 2 به طور جدی در معرض بیماری های ایسکمی قلبی هستند و این دسته از افراد باید درمان های مناسبی برای بیماری های ایسکمی قلب  دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha