سلامت نیوز :به گفته یكی از متخصصان كودك، كودكانی كه شیر مادر كمتر مصرف می‌كنند،ضریب هوشی آنها كمتر از كودكانی است كه شیر مادر مصرف می‌كنند.
دكتر عباس مومن زاده استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: مادرانی كه كودك شیرخوار دارند حداقل تا دو سالگی باید به كودكان خود شیر بدهند و كسانی كه در این  امر كوتاهی می‌كنند و شیرخشك را جایگزین شیر مادر می‌كنند باید توجه داشته باشند كه این امر باعث آسیب زدن به كودك می شود به طوری كه در كودكانی كه شیر مادر كم تر مصرف می‌كنند بیماری هایی از قبیل آلرژی، اگزما و عفونت های ادراری، تنفسی و گوارشی تا 6 درصد بیشتر است و همین طور در بحث ضریب هوشی 15 امتیاز كمتر از كودكانی كه شیر مادر مصرف می‌كنند دارند.

مومن زاده خاطرنشان كرد: قند شیر مادر لاكتوز است و 70 گرم در لیتر است اما قند شیر خشك آلفالاكتوز است و 50 گرم در لیتر است كه این امر در ساخت و ساز چربی های مغز بسیار موثر بوده لذا به مادران توصیه می‌كنم كه شیر خود را به كودكان بدهند.

*وزن مادران در شیردهی آنان تاثیر بسزایی دارد

دكتر برلیانت بزرگ مهر مسئول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه در ادامه افزود: مادرانی كه دچار بیماری و مشكلات تغذیه ای نباشند به اندازه ی كافی برای كودك خود شیر دارند اما مادرانی كه دچار بیماری و مشكلات هستند شیر به اندازه كافی برای كودك خود ندارند و در اكثر موارد شیر آنها خشك می شود و كودك گرسنه می ماند كه یكی از مهمترین این دلایل بدی تغذیه مادر و گرفتن رژیم های لاغری در دوران شیردهی كودك است كه این  امر معمولاً خود سرانه و یا با مشورت گرفتن از افرادی كه فاقد صلاحیت هستند صورت می‌گیرد.

برلیانت بزرگ مهر افزود: شوك وارد شدن به مادر و آشفتگی های روحی و روانی و حمله های عصبی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر شیر مادر شیرده است كه شیر این افراد فاقد ارزش غذایی برای كودكان است.

مسئول كمیته آموزش همگانی انجمن تغذیه ایران راهكارهایی را برای این افراد بیان  كرد و گفت: وزن مادران باید در حالت نرمال باشد و مادران شیرده باید تحت نظر یك متخصص تغذیه قرار گیرند زیرا این متخصصان جداول قد و وزنی دارند كه بنا به سن مادران و تغذیه آنها تنظیم شده است و دلیل نرمال نگه داشتن وزن مادر تاثیر آن بر شیر مادر است كه از نظر كمیت و كیفیت اثرات مطلوبی در رسیدن مواد مغذی به بدن مادر و انتقال آن  مواد به شیر را دارد.

وی خاطرنشان كرد: مصرف 4 واحد شیر و لبنیات در روز كه یك واحد آن شامل یك لیوان شیر، ماست و یك قالب پنیر است به مادران توصیه می شود/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha