سلامت نیوز :پركاری تیروئید حاد و كنترل نشده موجب عطش فراوان می شود؛ لذا افراد مبتلا به این بیماری قادر به روزه داری نیستند.
محسن خوش نیت متخصص غدد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: از جمله عوارض پركاری تیروئید حاد عطش، تعریق بیش از حد و افزایش متابولیسم بدن است.

وی افزود: این افراد به علت پركاری تیروئید و سطح بالای متابولیسم قادر به روزه داری نیستند.

خوش نیت با بیان اینكه روزه داری موجب می شود مدت زمان طولانی این افراد از خوردن و آشامیدن خودداری كنند، خاطرنشان كرد: ممكن است در اثر روزه داری این افراد دچار تپش قلب بالا و حالت اورژانسی شوند.

وی افزود: این افراد در صورت تمایل به روزه داری می توانند دو هفته به وسیله دارو بیماری خود را كنترل كرده و در صورت كنترل بیماری اقدام به روزه داری كنند.

* روزه داری در سه ماهه اول شیردهی ممنوع است

دكتر مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه در ادامه گفت: روزه داری در سه ماهه اول شیردهی به هیچ عنوان مجاز نیست چرا كه در این برهه زمانی شیرخوار به هیچ ماده غذایی غیر از شیر مادر احتیاج ندارد.

وی ادامه داد: روزه داری موجب كاهش حجم شیر می شود كه این موضوع شیرخوار را به شدت آزار می دهد و هر روزی كه شیرخوار به خوبی تغذیه نشود در نمودار رشد او اثر منفی می گذارد.

كیمیاگر با بیان اینكه مادران شیرده در سه ماهه سوم شیردهی با رعایت شرایط خاص می توانند روزه بگیرند، خاطرنشان كرد: مادران شیرده باید در فاصله افطار تا سحر بیش از 12 لیوان نوشیدنی میل كنند تا حجم شیرشان تغییر نكند.

*مبتلایان به سنگ كلیه در صورت داشتن سنگ كوچك روزه بگیرند

دكتر محمدرضا رزاقی متخصص ارولوژیست در ادامه اظهار داشت: سنگ های كلیوی دو نوع هستند گروهی بزرگ كه موجب عفونت و انسداد ادراری می شوند و گروهی دیگر كوچك و بدون درد هستند.

وی ادامه داد: افرادی كه سنگ های كلیوی بیش از 7 میلی متر دارند و بیشتر در معرض عفونت و التهاب كلیوی هستند؛ لذا این دسته افراد به هیچ عنوان قادر به روزه داری نیستند.

رزاقی با بیان اینكه افرادی كه سنگ هایی با اندازه كمتر از 7 میلی متر دارند می توانند با شرایط خاصی روزه بگیرند، خاطرنشان كرد: به این افراد توصیه می شود در زمان سحر تا می توانند نوشیدنی میل كنند.

وی تصریح كرد: این افراد باید به تغییر رنگ ادرار خود بسیار دقت كرده و در صورت تغییر رنگ ادرار از سفید به زرد حتما با پزشك خود مشورت كنند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هانا ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    0 0
    عااالی بود مرسی