سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 31418

با حذف یارانه شیر دیگر کمتر کسی سراغ خرید شیر این ماده ارزشمند می رود که پیامد مصرف کم آن افزایش آمار فاجعه آور پوکی استخوان خواهد بود که حوزه سلامت را با چالش مواجه خواهد کرد.

سلامت نیوز : با حذف یارانه شیر دیگر کمتر کسی سراغ خرید شیر این ماده ارزشمند می رود که پیامد مصرف کم آن افزایش آمار فاجعه آور پوکی استخوان خواهد بود که حوزه سلامت را با چالش مواجه خواهد کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، شیر یکی از مواد مغذی و ضروری برای تمام قشرهای جامعه است که پس از جنگ تحمیلی به عنوان یک ماده غذایی به آن یارانه تعلق گرفت و در سبد خانوار گنجانده شد در واقع برای تشویق و تأیید مصرف به آن یارانه تعلق گرفت تا فرهنگ مصرف آن در جامعه ارتقا پیدا کند.

یکی از اهداف طرح هدفمندی یارانه ها این است که برای منع مردم از یک رفتار، یارانه آن کالا حذف شود به عنوان مثال از آنجایی که مصرف بیش از حد بنزین هدر دادن سرمایه ملی بود و باعث آلودگی هوا و محیط زیست می شد، دولت در یک اقدام خود جوش و البته متفکرانه یارانه آن را حذف کرد که به تغییر مسئولان اجرایی کشور این اقدام جسورانه تاکنون بسیار موفق بوده است.

بنابراین، این یک روند طبیعی است که در طی آن مردم به اندازه و حساب شده بنزین مصرف کنند که نتیجه آن افزایش رشد اقتصادی، حفظ محیط زیست و هوای سالم خواهد بود در واقع یک رفتار خوب تلقی می شود گویا روند حذف یارانه گوی سبقت را از دیگر برنامه های اجرایی کشور ربوده است چراکه مسئولان حالا با حساب کارشناسی شده و یا نشده در پی حذف یارانه کالاهای یارانه هستند که در حال حاضر حذف یارانه ها این دفعه به شیر این ماده ارزشمند اختصاص یافته و بعد از کلی بحث و جدل در روز 15 تیرماه مردم با شیر یارانه ای وداع کردند حالا این تیر خلاص چه طور گریبانگیر شیر یارانه ای شد؟

 درماه های پایانی سال گذشته برخی از نقاط کشور با کمبود شیر مواجه شدند که تولیدکنندگان شیر دلیل این امر را عدم تخصیص یارانه به تولیدکنندگان شیر عنوان کردند که همین امر باعث شروع زمزمه هایی از سوی وزارت بازرگانی برای حذف یارانه شیر شد.

امسال هم در پایان هر ماه متصدیان دلسوز وزارت بازرگانی حذف یارانه شیر را به ماه موکول می کردند که در 24 اردیبهشت ماه طی یک اولتیماتوم به جهاد کشاورزی فرصت داده شد تا با تفحص و تحقیق خود زمینه را برای تغییر شیوه پرداخت یارانه شیر تعیین کند.

 بعد از یک ماه طرح پیشنهادی به کابینه دولت تحویل داده شد که اصل مطلب این بود که کل یارانه به دامداران داده شود و هیچ گونه صحبتی از پرداخت وجه نقدی درخصوص حذف این یارانه به مردن در این طرح لحاظ نشده بود.

طبق این طرح وزارت کشاورزی برای پرداخت یارانه به دامداران 200 میلیارد تومان در مرحله نخست از دولت درخواست کرده در واقع جهاد کشاورزی قیمت تمام شده برای هر کیلوگرم شیر را 500 تومان در نظر گرفته است که با احتساب خرید 400 هزار تن شیر مازاد این رقم باید به جهاد کشاورزی پرداخت شود لذا باید توجه داشت که دولت سالانه 3/2 میلیون تن شیر توزیع می کرده که به ازای هر کیلوگرم 250 تومان به مصرف کننده یارانه پرداخت می کرد یعنی دولت سالانه بالغ بر 480 میلیارد تومان منابع مالی به عنوان یارانه شیر پرداخت می کرد که هم اکنون هم وزارت جهاد کشاورزی 480 میلیون درخواست کرده است.

 حالا بعد از حذف یارانه شیر شیر یارانه ای که قبلاً 350 تومان بود حالا با قیمت 550 تومان به فروش می رسد که با این وضع به وجود آمده و با توجه به اینکه سرانه مصرف شیر در کشور ما 91 کیلوگرم است ولی میانگین سرانه مصرف آن در جهان 144 کیلوگرم است که این امر باعث می شود مردم طرف خرید شیر نروند.

 البته نباید ازیاد ببریم که دولت مبلغ هزار تومان برای حذف یارانه شیر به هر خانواده می دهد که مطمئناً کمتر خانواده ای با این تورم موجود این مبلغ را صرف خرید شیر می کند و خیلی از افراد هم که قبلاً شیر مصرف می کردند با افزایش قیمت این ماده غذایی دیگر رغبتی به خرید آن ندارند اما حرف آخر این است که مسئولان کشور وظیفه سنگینی در قبال سلامت افراد جامعه دارند این نوع اقدامات تهدید کننده سلامت برای جامعه بسیار سنگین و پرهزینه تمام می شود بنابراین تا قبل از این که فاجعه مثل آمار ابتلا به پوکی استخوان سر به فلک نکشیده یک فکر درست و حسابی صورت گیرد تا سلامت جامعه به خطر نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha