سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۰۴
کد خبر: 31436
سلامت نیوز: یائسگی، دورانی از زندگی‌ زنان است که سلامت جسمی و روانی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعاتتان را پیرامون این دوره از زندگی محک بزنید یا اطلاعاتتان را در این خصوص افزایش دهید، می‌توانید با شرکت در آزمون ۹ سوالی زیر شروع کنید...

● آزمون یائسگی
۱) افزایش سن، بیشترین علت کاهش میل جنسی زنان است.
درست / نادرست

۲) زنان در حوالی یائسگی نیز ممکن است باردار شوند.
درست / نادرست

۳) برخی از زنان ممکن است در دوران یائسگی، افزایش میل جنسی داشته باشند.
درست / نادرست

۴) کاهش میل جنسی، نشانه مشکل جسمی و طبی است.
درست / نادرست

۵) یائسگی موجب بروز تغییرات جسمی می‌شود که موجب درد حین مقاربت می‌شود.
درست / نادرست

۶) هر چه سن افزایش می‌یابد، زمان رسیدن به اوج رابطه، بیشتر طول می‌کشد.
درست / نادرست

۷) اگر احساس کردید که علاقه‌تان به رابطه زناشویی به همسرتان کم شده است، ورزش را ترک کنید تا انرژی لازم را برای برقراری رابطه داشته باشید.
درست / نادرست

۸) تغییر و اصلاح شیوه زندگی موجب بهبود کیفیت زندگی زناشویی می‌شود.
درست / نادرست

۹) بیشتر زنان کاهش میل جنسی را حس نمی‌کنند یا این موضوع برایشان ناراحت‌کننده نیست.
درست / نادرست

● پاسخ‌های صحیح آزمون

۱) نادرست:
استرس بیشترین علت کاهش تمایلات جنسی بانوان است. منشأ استرس ممکن است شغل، روابط خانوادگی و مسوولیت‌های اجتماعی باشد. سعی کنید برای خودتان وقت بگذارید. گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش، استفاده از روش‌های تن‌آرامی و مدیتیشن و ورزش‌های آرام‌سازی ممکن است برای آرام کردن شما و مقابله با استرس و فشار عصبی مفید باشد.

۲) درست:
زنانی که در دوران پیش از یائسگی یا بهتر بگوییم حوالی یائسگی قرار دارند، ممکن است باردار شوند. دوره حوالی یا پیش از یائسگی ممکن است ماه‌ها یا چند سال پیش از بروز یائسگی، به وجود آید و طول بکشد. تخمدان‌ها ممکن است هورمون‌های کمتری تولید کنند و احتمال بارداری کمتر باشد ولی به هر حال وجود دارد. تا زمانی که مدت ۱۲ ماه یا یک سال کامل، دوره ماهانه‌تان قطع نشده است، احتمال وجود بارداری‌تان وجود دارد بنابراین از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

۳) درست:
اگر چه بیشتر زنان در دوران یائسگی احساس می‌کنند میزان تمایل‌شان به روابط زناشویی با همسرشان کاهش یافته، عده‌ای از زنان احساس می‌کنند نیاز بیشتری به برقراری روابط زناشویی دارند. برخی از زنان نیز هیچ‌گونه تغییری در احساس خود نمی‌یابند. در واقع هر زنی به طور متفاوت به یائسگی واکنش می‌دهد.

۴) نادرست:
هر زنی طی زندگی، دوره‌هایی از افزایش و کاهش میل به روابط زناشویی را تجربه می‌کند و اگر در برهه‌ای از زمان نتوانستید تمایل خود را به برقراری ارتباط زناشویی حفظ کنید، این به مفهوم آن نیست که مشکل پزشکی دارید.
تغییرات موقت در میل به برقراری رابطه زناشویی ممکن است به علت تغییرات طبیعی جسمی و سبک زندگی مانند افزایش میزان استرس یا میزان هورمون‌های جنسی باشد.

۵) درست:
همان‌طور که به دوره یائسگی نزدیک می‌شوید، میزان هورمون استروژن کاهش می‌یابد و تغییراتی که در بدن به وجود می‌آید موجب دردناک و ناراحت‌کننده شدن رابطه زناشویی می‌شود. زنان یائسه یا در حوالی یائسگی اغلب احساس خشکی در مجرای تناسلی می‌کنند و این موضوع که به علت نازک شدن پوشش این مجاری است، در واقع علت مقاربت دردناک است. افرادی که به این مشکل مبتلا هستند، می‌توانند از فرآورده‌‌های بهداشتی لغزنده کننده با پایه آب (نه چربی) استفاده و یا با پزشک خود مشورت کنند.

۶) درست:
هر چه سن افزایش می‌یابد به سنین یائسگی نزدیک می‌شوید، کاهش هورمون‌های جنسی به ویژه استروژن موجب می‌شود که دیرتر به اوج رابطه زناشویی برسید البته تغییرات هورمونی، همه را یکسان متاثر نمی‌سازد و حتی شما ممکن است متوجه هیچ تغییری نشوید. به هر حال باید با پزشک خانوادگی‌تان یا روان‌پزشک مشورت کنید تا از روش‌های مخصوص رفع این مشکل بهره بگیرید.

۷) نادرست:
ورزش منظم موجب افزایش انرژی و بهتر شدن احساس شما نسبت به خودتان و افزایش کیفیت زندگی زناشویی‌تان می‌شود. هدف شما باید ورزش کردن روزانه حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و سه تا پنج روز در هفته باشد. شما و همسرتان می‌توانید با هم به پیاده‌روی یا کوه‌پیمایی خفیف بروید و زمان بیشتری را با هم بگذرانید و اگر ورزش منظمی نداشتید، با پزشک ورزشی‌تان مشورت کنید تا برای شما نسخه ورزشی بنویسد.

۸) درست:
اصلاح شیوه زندگی مانند ترک سیگار، رژیم غذایی سالم و کنترل وزن به داشتن روابط زناشویی سالم کمک می‌کند. برای نمونه، در سال ۲۰۰۷ تحقیقی در نشریه پزشکی نیوانگلند به چاپ رسید که نشان می‌داد زنان مسنی که از شیوه زندگی سالم مانند تغذیه متعادل و متنوع و ورزش منظم پیروی می‌کردند، کمتر از رابطه زناشویی خود ناراضی بودند و در این رابطه پرانرژی بودند.

۹) نادرست:
بسیاری از زنان در دوران یائسگی از تغییرات به وجود آمده در شیوه رابطه زناشویی‌شان ناراحت‌اند و باید با پزشک خود درباره آثار احتمالی داروها یا مشکلات جسمی و روانی و راه‌های بهبود کیفیت رابطه زناشویی مشورت کنند.
 
منبع: پورتال پزشکی ورزشی ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha