سلامت نیوز : اداره پیشگیری از حوادث و فوریت های پزشكی اورژانس كشور اعلام كرد:‌ روزه دارانی كه به علت بیماری مجبور به مصرف دارو هستند باید با پزشك معالج خود مشورت كنند و در زمان روزه داری هیچ گاه وعده های دارویی را خودسرانه حذف نكنند تا اختلالی در روند درمان پیش نیاید.
 
به گزارش روز سه شنبه اداره پیشگیری از حوادث و فوریت های پزشكی، تصمیم گیری درباره توانایی روزه گرفتن یا نگرفتن فردی كه بیماری خاصی دارد، به عهده پزشك است.
پزشك باید با آگاهی كامل از وضعیت كنونی بیمار و اطلاعات علمی در مورد وی و نیز ارتباط بیماری با نخوردن آب و غذا برای مدتی، تصمیم خاصی اتخاذ كند.
بر اساس این گزارش،‌ مصرف بسیاری از داروها را می توان پس از مشورت با پزشك به زمان سحر یا افطار موكول كرد و اثر بخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد.
روزه دارانی كه مبتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون، چربی خون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی و بیماری كلیوی هستند، حتما باید با پزشك معالج درباره رژیم غذایی و دارویی خود مشورت كنند.
بر اساس این گزارش،‌ روزه داران باید توجه كنند قطع ناگهانی برخی داروها بسیار خطرناك است و ضرورت دارد بیماران درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارك رمضان با پزشك یا داروساز خود مشورت كنند.
بر پایه این گزارش، با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان كه حدود 14تا 15 ساعت طول می كشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می ‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه روزه‌ داران را تامین كند و عوارض ناشی از كمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن كاهش دهد.
بنابر اعلام اداره پیشگیری از حوادث و فوریت های پزشكی اورژانس كشور، عوارض دیگر نخوردن سحری مانند سردردها، دردهای عضلانی، بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون، كاهش یادگیری، بی حوصلگی و خستگی است كه به روزه داران توصیه می‌ شود برای خوردن سحری بیدار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha