سلامت نیوز :یك متخصص پوست و مو با اشاره به این ‌كه خال‌های مادرزادی بزرگ، پتانسیل تبدیل به بدخیمی از نوع ملانوم را دارند، اظهار كرد: احتمال بروز ملانوم با اندازه خال ارتباط نزدیكی دارد و شانس ابتلا در كسانی كه خال‌های مادرزادی كوچك و حتی متوسط دارند، بسیار ضعیف است.

دكتر رقیه شمس‌الدینی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، درباره خال‌های مادرزادی یا خال‌های ملانوسیتیك اظهار كرد: این خال‌ها از بدو تولد با نوزاد همراه هستند و به ندرت ممكن است پس از تولد یا در دو سال اول زندگی به وجود بیایند كه اگر این‌ گونه باشد از آنها تحت عنوان خال‌های ملانوسیتیك تاخیری نام برده می‌شود.

وی ادامه داد: اساس تقسیم بندی خال‌های مادرزادی، بر حسب اندازه آن‌هاست. اگر اندازه این خال‌ها، زیر 1.5 ساتی متر باشد، خال كوچك و اگر بین 1.5 تا 20 سانتی متر باشد، خال متوسط و اگر بزرگتر از 20 سانتی متر باشد، خال‌های مادرزادی بزرگ نامیده می‌شوند.

این متخصص پوست و مو در تعریف خال‌های ملانوسیتیك گفت: تكثیر خوش‌خیم سلول‌های رنگدانه‌ای اپیدرم كه می‌تواند در نواحی سطحی اپیدرم، درم و یا هر دو اتفاق بیفتد باعث ظهور خال‌هایی بر روی تنه، سر و هر جای دیگری از بدن می‌شود.

وی اضافه كرد: زمینه به وجود آمدن این خال‌ها معمولا تا 6 ماهگی جنین وجود دارد.علاوه بر نقش پر‌رنگ وراثت در بروز خال‌های مادرزادی، استفاده از برخی داروها و عفونت‌ها در بدن منجر به یك جهش ژنتیكی و در نتیجه پیدایش این خال‌ها می شود. در بسیاری از موارد مشاهده شده است كه این افراد، سابقه فامیلی داشته و می‌توان كسی را در خانواده یا بستگان وی یافت كه خال مادرزادی داشته باشد.

دكتر شمس‌الدینی درباره مشخصه‌های ظاهری این خال‌ها توضیح داد: خال‌های كوچك و متوسط اغلب گرد یا بیضی شكل و قرینه هستند و در زمان تولد كمی برجسته‌اند.

وی افزود: خال‌های بزرگ معمولا سطح وسیع‌تری از بدن را می‌پوشانند و به طور شایع در ناحیه كمر و باسن قابل مشاهده‌اند. حتی می‌توان ظهور این خال‌ها را در ناحیه مو دار سر نیز دید. البته در بسیاری از موارد تعدادی خال كوچك نیز در اطراف ضایعه بزرگ وجود دارند.

این متخصص پوست و مو تاكید كرد: احتمال بروز خال‌های مادرزادی زیر 3 درصد در كل جمعیت است.

به گفته دكتر شمس‌الدینی اگر خال‌های بزرگ در ناحیه سر و گردن و خط وسط كمر بویژه روی ستون فقرات واقع شده باشند، خطر درگیری بافت‌های اطراف مغز و نخاع بیشتر شده و انجام ام.آر.آی ضروری می‌شود.

وی ادامه داد: خال‌های بزرگ پتانسیل تبدیل به بدخیمی از نوع ملانوم دارند. حتی در سنین بالاتر بحث درگیری بافت مغز و نخاع مطرح نیست بلكه ممكن است بالا رفتن فشار مایعات مغز و نخاعی نیز در این افراد دیده شود.

این متخصص پوست و مو، درباره ایجاد ملانوم بدخیم ناشی از خال‌های مادرزادی گفت: خوشبختانه احتمال بروز ملانوم با اندازه خال ارتباط نزدیكی دارد و شانس ابتلا در كسانی كه خال‌های كوچك و حتی متوسط مادرزادی دارند، بسیار ضعیف است.

وی علت اصلی اقدام برای عمل جراحی در خال‌های مادرزادی را رفع خطر تبدیل خال‌های بزرگ به ملانوم و حفظ زیبایی عنوان كرد و گفت: سن، فرد فاكتور مهمی برای انجام عمل جراحی است. در خال‌های كوچك به این علت كه بیشتر جنبه زیبایی مطرح است، اقدام اورژانسی لازم نیست و معمولا فرد را پس از رسیدن به سن بلوغ عمل می‌كنند.

دكتر شمس‌الدینی ادامه داد: اما در موارد ابتلا به خال‌های بزرگ چون خطر ملانوم وجود دارد، اقدام درمانی هرچه سریع‌تر باید انجام شود، البته جراحی را بلافاصله پس از تولد انجام نمی‌دهند زیرا بدن نوزاد تحمل بیهوشی را ندارد.

این متخصص پوست و مو درباره خال‌های ملانوسیتیك اكتسابی نیز توضیح داد: خال‌های معمولی كه معمولا پس از 5 سالگی ظاهر می‌شوند در بین اكثر افراد عمومیت دارند.

وی ادامه داد: این كه در برخی موارد پس از برداشت این خال‌ها، گوشت اضافه یا كلوئید حاصل می‌شود و یا خال‌ها مجدد برمی گردد، بیشتر بستگی به سن فرد و محل برداشتن خال دارد. به عنوان مثال اگر خال در گردن، پشت، ناحیه تحتانی چانه واقع باشد، احتمال كلوئید یا گوشت اضافه پس از عمل بویژه در جوانترها بیشتر است.

این متخصص پوست و مو همچنین استفاده از روشهای غیرجراحی دربرداشتن خال‌های اكتسابی را دلیل دیگر برگشت خال‌ها دانست و بیان كرد: تا زمانی كه سلول‌های رنگدانه‌ای خال در ناحیه چربی پوست به طور كامل از بین نرود، خطر عود عارضه وجود دارد.

وی اضافه كرد: استفاده از لیزر و روش‌های سطحی چون RF نتیجه زیبایی بهتری دارد اما معمولا با خطر بازگشت خال‌ها همراه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha