سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 31448
سلامت نیوز :دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی جندی‌ شاپور اهواز گفت: مصرف بادمجان، فلفل و ادویه در وعده سحر توصیه نمی‌شود، زیرا موجب احساس تشنگی در طول روز می‎شود.

دكتر مجید كاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا  تاكید كرد: در صورتی كه فردی به هر دلیل تحت مراقبت پزشك قرار دارد، توصیه می‌شود برای روزه گرفتن حتما ابتدا با پزشك خود مشورت كند.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تغذیه سالم و منطقی در ماه رمضان، افزود: هنگام افطار بهتر است مایعات گرم نوشیده شود و از باز كردن روزه با آب سرد و یا نوشابه پرهیز شود. آب، شیر گرم و یا چای کم‌رنگ بهترین نوشیدنی برای افطار است.

كاراندیش تصریح كرد: توصیه می‌شود هنگام افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده شود، به این ترتیب اشتها کنترل می‎شود. نوشیدن چای کم‌رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم‌ روغن و یا شله ‌زرد در وعده افطار توصیه می‌شود. نان، پنیر و سبزی و یا همراه با مغز گردو برای افطار غذای مناسبی است. مصرف سوپ‎های ساده هم برای وعده افطار توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد: مصرف سبزی در وعده افطار توصیه می‌شود. استفاده از مقادیر کافی میوه، سبزی و آب و همچنین فعالیت بدنی، بهترین روش‎ برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان است.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز تاكید كرد: برای تامین آب از دست رفته بدن توصیه می‌شود در فاصله زمانی افطار تا سحر آب و مایعات کافی مصرف شود. وعده سحری باید با آرامش مصرف شود به همین دلیل به روزه‌داران توصیه می‌شود با فاصله زمانی مناسب از خواب بیدار شوند تا وعده سحری را با آرامش مصرف كنند.

كاراندیش گفت: خوردن تنقلات فراوان، انواع دسرها و شیرینی‎های دارای شکر زیاد در وعده افطار و سحر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. خورش آلو و خورش سبزی غذاهایی ملین هستند در نتیجه برای پیش‌گیری از یبوست در ماه رمضان مصرف این نوع غذا توصیه می‌شود.

وی افزود: تخم‌مرغ نیمرو دیرهضم است در نتیجه برای پیشگیری از ابتلا به سوزش معده توصیه می‌شود در ماه رمضان تخم مرغ به صورت آب‌پز مصرف شود. سالاد بدون پیاز، مکمل خوبی برای وعده‌های غذایی در ماه رمضان است و به همین دلیل مصرف سالاد در وعده‌های افطار و سحر توصیه می‌شود.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان كرد: مصرف کله‌ پاچه و سیرابی موجب تشنگی زیاد در طول روز می‎شود در نتیجه مصرف این‌ گونه غذاها در ماه رمضان توصیه نمی‌شود. در صورت اصرار به مصرف، توصیه می‌شود به صورت کم‌ آب، کم ‌نمک و در وعده افطار مصرف شود.

كاراندیش گفت: مصرف نوشابه‎های گازدار در ماه رمضان توصیه نمی‌شود، زیرا موجب تحریک معده به خصوص در افراد مبتلا به التهاب معده (گاستریت) می‌شود.

وی با تاكید بر رعایت بهداشت دهان و دندان در ماه رمضان، افزود: پس از وعده افطار و سحر باید حتما دندان‎ها را به دقت و با مسواک شست‌وشو داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha