سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 31451
سلامت نیوز : یك متخصص زنان و زایمان گفت: احتمال ایجاد دیابت بارداری در 5 تا 10 درصد مادران وجود دارد.

مریم كاشانی در گفت‌وگو با فارس در مورد علل و عوارض دیابت در دوران بارداری اظهار داشت: دیابت حاملگی دو نوع است، یكی اینكه خانمی كه قبل از بارداری دچار بیماری دیابت است كه این افراد باید قبل از بارداری قند خون خود را كنترل كنند و بالطبع حاملگی با خطرات زیادی را باید پشت سر بگذارند.

* آمار سقط جنین در مادران مبتلا به دیابت بالاتر است

وی افزود: در مادران مبتلا به دیابت خطر ناهنجاری مادرزادی در جنین افرایش یافته، همچنین ریسك سقط جنین بالا می‌رود و هر چه هفته‌های بارداری بالا می‌رود احتمال سقط بیشتر می‌شود. در ضمن تهوع و استفراغ و كنترل قند خون حاملگی در این مادران به سختی صورت می‌گیرد.

این متخصص زنان و زایمان اضافه كرد: همچنین احتمال فشار خون ناشی از حاملگی در این افراد زیاد است كه از عوارض فوق‌العاده وخیم به شمار می‌رود. همچنین جنین در مادران دارای دیابت درشت ترند كه امكان زایمان طبیعی را كاهش می‌دهد. احتمال مرگ بدون علت جنین در رحم زیاد می‌شود. نوزاد وقتی به دنیا می‌آید قند خونش افت می‌كند، مضاف بر اینكه ژن دیابت را خواهد داشت.

وی با اشاره به عوارض دیگر در بارداری مادران دیابتیك گفت: نوزاد ممكن است نارسایی تنفسی داشته باشد،‌كلسیم خون نوزاد افت كند، بیلی‌روبینش بالا رود و در نهایت اینكه مادر از اول تا آخر باید بارداری بسیار پرخطر و پرحادثه‌ای را طی كند.

* دیابت عاملی برای افزایش ریسك سوراخ شدن كیسه آب

وی به عارضه دیگر مادران كه دیابت دارند گفت: دیابت در اینگونه مادران منجر به زیاد شدن آب دور جنین می‌شود و چون جنین هم قاعدتاً درشت است احتمال سوراخ شدن كیسه آب ناشی از دیابت در اینگونه مادران زیادتر است.

وی به نوع دوم دیابت اشاره كرد و گفت:‌ نوع دیگر دیابتی است كه از آن با عنوان دیابت دوران بارداری یاد می‌كنند كه مادر قبل از بارداری اصلاً دیابت ندارد و قند خون او كاملاً نرمال است. ولی در دوران بارداری كم‌كم قند خونش افزایش پیدا می‌كند.

* دیابت دوران بارداری نشانه نقص در لوزالمعده

كاشانی با اشاره به عوامل افزایش قند خون در دوران بارداری گفت: جفت در ابتدای بارداری یكسری هورمون ترشح می‌كند كه استروژن، پروژسترون و هورمون جفتی و مجموع این فاكتورها قند خون را بالا می‌برند كه اگر لوزالمعده( پانكراس) فرد كاملاً نرمال باشد می‌تواند در مقابل این افزایش مقاومت كرده و قند خود را در حد نرمال نگه دارد. پس اگر لوزالمعده(پانكراس) نرمال و سالم باشد قند خون بالا نمی‌رود و كنترل می‌شود.

رئیس بیمارستان اكبرآبادی در پاسخ به اینكه چه كسانی بیشتر در معرض دیابت بارداری قرار می‌گیرند گفت: افراد چاق، آنهایی كه بالای 35 سال باردار می‌شوند، افرادی كه در خانواده درجه یك خود دیابت دیده می‌شود، كسانی كه در حاملگی‌های قبلی جنین درشت، جنین مرده، جنینی كه با ناهنجاری مادرزادی به دنیا آمده، كسانی كه داروهایی استفاده می‌كنند كه قند خون را زیاد می‌كند مثل یكسری كورتون‌ها. این دست افراد مستعد هستند كه قند خودشان در بارداری بالا رود.

* 5 تا 10 درصد مادران به دیابت دوران بارداری مبتلا می‌شوند

وی افزود:‌ احتمال ایجاد دیابت بارداری در 5 تا 10 درصد مادران وجود دارد ولی چون بسیار حائز اهمیت است باید منشأ آن پیدا شود، نه به خاطر حاملگی مادر بلكه چون لوزالمعده خانم‌‌‌هایی كه دیابت بارداری می‌گیرند لوزالمعده كاملی نیست، یك جا نقص وجود دارد كه تا انتهای زندگی جای خودش را نشان می‌دهد و ممكن است بعدها دیابتیك شده و مشكل پیدا كنند.

كاشانی اظهار داشت: حاملگی غربالگری خوبی است برای اینكه بفهمیم كدام خانم‌ها ممكن است در آینده دیابت پیدا كنند.

*دیابت دوران بارداری خیلی مشكل ساز نیست

وی با اشاره عوارض دیابت دوران بارداری گفت: دیابت حاملگی خوشبختانه خیلی مشكل‌ساز نیست و فقط می‌تواند منجر به تولد جنین درشت شود كه مادر امكان زایمان طبیعی كمتری دارد و چون زایمان طبیعی صدمات زایمانی برای مادر در پی خواهد داشت حتما در صورت درشتی جنین مادر باید نحت عمل سزارین قرار گیرد.

كاشانی با اشاره به راه‌های شناسایی دیابت دوران بارداری گفت: برای خانم‌هایی كه ریسك بیشتری در دیابت دوران بارداری دارند مانند چاقی، فشار خون بالا و افراد بالای 35 سال، یكسری تست‌ها را در ابتدای حاملگی انجام می‌دهیم. ولی برای افراد معمولی بین هفته 24 تا 28 بارداری یك تست غربالگری انجام می‌دهیم كه ببینیم كدام خانم احتمال دیابت بارداری دارد تا تست‌های اختصاصی‌تر را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha