چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰
سلامت نیوز: مدیركل انجمن حمایت از بیماران كلیوی استان قزوین با اشاره به افزایش روزافزون آمار بیماران كلیوی در استان گفت: در چهار ماه نخست سال جاری 68 نفر به تعداد بیماران دیالیزی در استان اضافه شده است.

به گزارش فارس فاطمه اشدری شامگاه دیروز در نشست خبری بیان كرد: متأسفانه با وجود همه اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در سطح كشور روند رو به رشدی را در آمار بیماران دیالیزی داریم، رشد آمار بیماران كلیوی در استان تهدیدآمیز است و این تهدید برای وزارت بهداشت كه باید برای سلامت افراد تلاش كند، جدی‌تر است.
وی ادامه داد: لازم است مسئولان در خصوص علل بیماری كلیوی در استان بررسی داشته و نسبت به پیشگیری از این بیماری اقدام كنند، چراكه آمار بیماران كلیوی روز به روز در حال افزایش است.
مدیركل انجمن حمایت از بیماران كلیوی استان قزوین اضافه كرد: در چهار ماه نخست سال جاری در استان قزوین 68 نفر به بیماران دیالیزی زیر پوشش این انجمن اضافه شده كه رشد دو برابری را نسبت به سال گذشته در تعداد این بیماران شاهد هستیم همچنین در این مدت 63 نفر در اثر بیماری كلیوی در استان فوت كردند كه در مقایسه با سال گذشته 50 درصد افزایش واقع شده است.

* 300 بیمار دیالیزی در انتظار پیوند كلیه

وی با اشاره به بیماران دیالیزی در نوبت پیوند اضافه كرد: در حال حاضر 822 بیمار اعم از دیالیزی و پیوندی در استان شناسایی شده و از خدمات انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی استفاده می‌كنند كه از سال 73 تاكنون 328 بیمار دیالیزی موفق به پیوند شده‌اند كه بیش از 300 نفر نیز به دلیل مشكلات مالی از انجام عمل پیوند بازمانده‌اند.
اشدری با اشاره به لزوم كمك خیران برای تأمین هزینه پیوند كلیه افزود: ناتوانی مالی برای تأمین هزینه پاداش اهدای كلیه یكی از عمده‌ترین مشكلات بیماران دیالیزی در شرف پیوند است كه در حال حاضر هزینه پاداش اهدای كلیه مبلغ 6 میلیون تومان است كه از این میزان دولت، تنها یك ششم این مقدار به بیماران مساعدت می‌كند و همین موضوع سبب شده تا بیمار شرایط دشوار سه بار دیالیز در هفته را تحمل كند.
وی اعلام كرد: اكثر بیماران دیالیزی از اقشار كم درآمد و ضعیف جامعه هستند و با توجه به هزینه‌های سرسام‌آور دارو و درمان متأسفانه در برخی مواقع بیمار خودسرانه از ادامه دیالیز سرباز می‌زند.

* راه‌اندازی مركز پیوند اعضا در قزوین ضروری است

مدیركل انجمن حمایت از بیماران كلیوی استان قزوین با اشاره به نیاز استان به مركز پیوند اعضا تصریح كرد: ضرورت دارد مركز پیوند اعضا در استان قزوین داشته باشیم تا از اعضای افرادی كه دچار مرگ مغزی می‌شوند برای نجات جان دیگر انسان‌ها استفاده شود.
وی یادآور شد: ما اخیرا موردی را در آبیك داشتیم كه اعضای یك فردی كه دچار مرگ مغزی شد به 17 نفر پیوند شد بنابراین وجود این مركز در استان لازم است.
اشدری گفت: البته دانشگاه علوم پزشكی قزوین در خصوص مركز پیوند اعضا می‌گوید كه قزوین در اولویت نیست و در سال 93 این مركز راه‌اندازی می‌شود در صورتی كه با توجه به ازدیاد بیماران دیالیزی و لزوم پیوند باید این كار زودتر در استان صورت گیرد.
وی در ادامه به وضعیت دیالیز در بیمارستان‌های استان اشاره كرد و توضیح داد: كمبود دستگاه دیالیز در برخی از شهرهای استان موجب شده تا بیماران دیالیزی برای دریافت خدمات به قزوین مراجعه كنند و این امر موجب می‌شود تا بیمار علاوه بر تحمل ناراحتی بیماری خود، سختی و مشقت راه را نیز متحمل شود در صورتی كه بهتر است بیمار در محل نزدیك به سكونت خود دیالیز شود.

* كمبود دستگاه دیالیز و مشكل بیماران دیالیزی

مدیركل انجمن حمایت از بیماران كلیوی استان قزوین عنوان كرد: در شهرستان‌هایی كه تعداد بیماران دیالیزی در حد نصاب است و تعداد آنها به 15 نفر می‌رسد لازم است كه در بیمارستان بخش دیالیز ایجاد شود و ما شاهد هستیم كه به دلیل نبود بخش دیالیز و یا كمبود دستگاه، بیماران به مركز استان آمده و بیمار قزوینی كه حق آن چهار تا چهار و نیم ساعت دیالیز است باید نوبت خود را به بیماری كه از راه دور آمده داده و در شیفت نامناسب و در ساعات پایانی روز دیالیز شود.
وی در ادامه اظهار كرد: ما در استان قزوین در بیمارستان‌های آبیك، قزوین، تاكستان و بوئین‌زهرا 41 دستگاه دیالیز داریم كه لازم است این تعداد افزایش یابد.
اشدری تأكید كرد: در بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان بوعلی قزوین، دانشگاه علوم پزشكی 21 دستگاه دیالیز دیگر به بخش دیالیز این بیمارستان اضافه كرد ولی با توجه به اینكه این دستگاه‌ها باید با استانداردهای كشور ما مطابقت داشته باشد حتی یكبار نیز سرویسی با این دستگاه‌های دیالیز داده نشد.
وی در ادامه با تبریك روز خبرنگار اظهار كرد: هر موج مثبت و منفی كه در جامعه ایجاد می‌شود مدیون قلم خبرنگار است كه امیدواریم این موج منفی نیز به نفع جامعه باشد و نه به نفع اشخاص و سیاست‌مداران كه در این صورت اثرات نامطلوبی را می‌گذارد.
مدیركل انجمن بیماران كلیوی استان قزوین خاطرنشان كرد: شما خبرنگاران با شهامت واقعیت را بگویید و از گفتنی‌های بجا و درست و سرنوشت‌ساز برای جامعه دریغ نكنید، گاهی خبرنگاران رسالت خود را از دست می‌دهند البته این مربوط به مدیر مسئول نشریه می‌شود زیرا مدیران مسئول جهت‌دهنده راه در مطبوعات به خبرنگاران هستند.
وی یادآور شد: امیدواریم شما خبرنگاران به عنوان یاوران فرهنگی مطبوعاتی ما را همراهی كرده و در اطلاع‌رسانی خدمات انجمن ما را یاری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha