سلامت نیوز: فرماندار شهرستان اردل گفت: مراكز درمان اجباری اعتیاد به زودی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‎شود.

به گزارش فارس فیروز خسروی در سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان اظهار داشت: این مراكز در راستای اجرای ماده 16 اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر در آینده نزدیك در این استان ایجاد و راه‌اندازی می‎شود.
وی افزود: شناسایی و درمان معتادان تزریقی و خیابانی از مهم‌‎ترین اهداف راه‌اندازی این مراكز به‌شمار می‎رود.
خسروی در ادامه از ابلاغ سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد در این استان خبر داد و گفت: در گذشته 90 درصد اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در این استان در راستای برخورد با معتادان بوده و تنها 10 درصد اقدامات در بخش پیشگیری صورت می‌گرفت كه این امر ضرورت تدوین این سند را بیش از پیش ایجاب كرده است.
فرماندار شهرستان اردل ناآگاهی از خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر را از مهم‌ترین عوامل ابتلا جوانان به مواد مخدر دانست و گفت: ناآگاهی از خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر تمایل افراد را به مصرف مواد افزایش می‌دهد.
وی افزود: این در حالی است كه آشنایی گروه‌های در معرض خطر با عوارض متعدد مصرف مواد مخدر موجب درك صحیح آنان از واقعیت و خطرات هولناك مواد مخدر شده و از مبادرات آنان به مصرف مواد مخدر پیشگیری می‌كند.
خسروی بر ضرورت علت‌یابی گرایش جوانان به اعتیاد تاكید كرد و افزود: شناسایی گروه‌هایی در معرض خطر و تعیین راهبردهای پیشگیری و درمانی و خط سیر بسته خدمات حمایتی و مشاوره‌ای تعیین راهبردهای مبارزه و كنترل بیرونی ازطریق نهادهای اجتماعی و تقویت فرهنگ آگاه‌سازی در جامعه از مهم‌ترین شیوه‌ها برای مقابله با این پدیده شوم است.
وی از ایجاد شبكه و راه‌اندازی نرم افزار برای كنترل و نظامند كردن توزیع داروی متادون در بین معتادان خبر داد و گفت: آگاهی بخشی از خطرات و مضرات اعتیاد، تقویت فعالیت‌های جایگزین برای افراد در معرض خطر از جمله فعالیت‌های فرهنگی، ورزش و آموزش، افزایش مهارت زندگی در افراد از جمله این راهكارها محسوب میشوند.
خسروی درمان معتادان به مواد مخدر را نیازمند توجه رسیدگی و حمایت از سوی مسئولان ذیربط دانست و افزود: شناسایی نشدن و درمان نكردن به موقع معتادان علاوه بر عوارض روانی، اجتماعی و اقتصادی كه برای فرد و جامعه دارد به شیوع اعتیاد و گسترش پدیده و شوم قاچاق مواد مخدر منجر می‌شود.
وی تصریح كرد: با یكسان‌ سازی روش‌های درمان، آموزش متخصصان مراكز درمان، ارائه خدمات روان‌شناختی در كنار درمان دارویی و حمایت‌های اجتماعی از افراد بهبود یافته به حل این معضل كمك خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha