سلامت نیوز: یك روانپزشك گفت: فشار مضاعف كار در خارج از منزل و مسئولیت‌های خانه به صورت مشكلات عاطفی و رفتاری در زنان بروز پیدا می‌كند و پرخاشگری در منزل از اثرات فشار مضاعف ساعات طولانی اشتغال است.

فربد فدایی در گفت‌و‌گو با فارس در‌ خصوص اثرات منفی ساعات طولانی اشتغال بر سلامت روحی و روانی زنان اظهار داشت: طبق بررسی‌های علمی، مسائل شغلی برای مردان بیش از مسائل خانوادگی در اولویت قرار دارد اما برای زنان شاغل مسائل خانوادگی در اولویت تمام امور از جمله شغلشان است.

وی افزود: استرس‌های ناشی از مسائل خانوادگی و محیط كار تأثیر بسیاری در سلامت روان‌شناختی زنان دارد چرا كه مسائل خانوادگی برای زنان اهمیت بسیاری دارد و هر آنچه كه با مسئولیت‌ها و مسائل خانوادگی زنان تداخل داشته باشد، موجب فشار روانی و عوارض آن از جمله اضطراب، بی‌خوابی، تحریك پذیری، پرخاشگری، افسردگی و عدم تمركز می‌شود.

این روانپزشك با بیان اینكه ساعات طولانی كار در بیرون از منزل اثرات روحی و روانی مخربی برای زنان دارد، گفت: زنانی كه در ساعات طولانی بیرون از منزل كار می‌كنند، همیشه نگران امور داخل خانه هستند و در نتیجه نمی‌توانند به وظایف شغلی خود با خیال آسوده و به درستی رسیدگی كنند و نوعی فشار مضاعف بر آنها تحمیل می‌شود.

فدایی ادامه داد: فشار مضاعف كار در خارج از منزل و مسئولیت‌های داخل خانه به صورت مشكلات عاطفی و رفتاری در زنان بروز پیدا می‌كند همچنین فرزندان زنان شاغل كه در ساعات طولانی از دیدار مادر خود محروم هستند در معرض آسیب‌های روانی و رفتاری قرار می‌گیرند و مشكلاتی مانند اضطراب، بدخوابی، وحشت شبانه، ساییدن دندان‌ها به یكدیگر، شب ادراری، ‌مشكلات یادگیری و ناتوانی در ارتباط با همسالان آنها را تهدید می‌كند.

وی با اشاره به اینكه در مردانی هم كه در ساعات طولانی و در شیفت دوم كار می‌كنند، مشكلات روانی و رفتاری بیشتر از سایر افراد است، عنوان كرد: مشكلات روانی در زنان شاغلی كه مدت طولانی خارج از منزل فعالیت می‌كنند، چشمگیرتر جلوه می‌كند بنابراین توصیه كلی این است كه زنان از مشاغل نیمه وقت استفاده كنند و خودشان نیز اصراری به كار طولانی نداشته باشند.

این روانپزشك افزود: در كشورهای جنوب شرق آسیا مانند ژاپن، چین و كره جنوبی كه در چند سال اخیر زنان وارد عرصه كار و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی شده‌اند و مجبور به رقابت تنگاتنگ با مردان هستند، میزان خودكشی نسبت به دو دهه قبل به طور چشمگیری افزایش یافته است كه این نشان‌دهنده افزیش فشار روانی ناشی از كار سنگین و مداوم بر زنان و دختران جوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha