چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 31501
سلامت نیوز: مدیر گروه مرکز تحقیقات سالمندی با اشاره به توانمندی سالمندان در اغلب زمینه‌ها گفت: این افراد در صورت عدم بروز مشکل جسمی و با تشخیص پزشک می‌توانند روزه بگیرند و برای جبران انرژی از دست رفته به جای مصرف مکمل‌های مصنوعی و غیراستاندارد از ویتامین و میوه‌های طبیعی استفاده کنند.

دکتر رضا فدای وطن در گفت وگو با ایسنا با اشاره به توانمندی سالمندان در بسیاری از زمینه‌ها افزود: سالمندان همانند سایر افراد، توانایی انجام بسیاری از فعالیت‌ها را دارا هستند اما به دلیل تغییر در قدرت بدن باید قبل از روزه گرفتن، چکاپ کامل انجام داده تا زیر نظر پزشک و در صورت نبود مشکل جسمانی خاص بتوانند روزه بگیرند.

این متخصص بهداشت سالمندان ادامه داد: نمی‌توان به طور قطع، دستورالعمل واحدی را برای همه صادر کرد، بنابراین هر فرد از توانایی‌های خود آگاهی کامل داشته و بهترین پزشک خود نیز محسوب می‌شود. با این وجود سالمندانی که توانایی روزه گرفتن دارند، حتی‌الامکان در فضاها و محوطه‌های باز قرار نگیرند و از میوه‌ها و ویتامین‌های طبیعی به جای قرصهای غیراستاندارد مکمل غذا استفاده کنند.

مدیر گروه مرکز تحقیقات سالمندی افزود با بیان اینکه مشکلات گوارشی تنها خاص سالمندان نیست، اظهار داشت: علاوه بر ایام ماه مبارک رمضان هم، سالمندان می‌توانند به بیماری‌های گوارشی دچار شوند با این حال اختلالات گوارشی تنها مخصوص سالمندان و همچنین این ماه نیست به طوری که افراد در سنین پایین تر نیز در معرض این بیماری قرار دارند. بنابراین انجام چکاپ سلامت برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی امری ضروری است.

دیابت، شایع‌ترین بیماری غدد سالمندان

دکتر فدای وطن افزود: سالمندی و در کل افزایش سن به تنهایی مشکل محسوب نمی‌شود و بسیاری از سالمندان توانایی انجام فعالیت‌های خود را دارند، اما در کل می‌توان گفت که قدرت بدنی آنها در برخی از ارگان‌ها دستخوش تغییر و همچنین آسیب پذیرتر است به طوری که بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، بیماری‌های تنفسی، ستون فقرات، آرتروزها، اختلالات غدد از جمله شایع‌ترین بیماری‌هایی است که سالمندان را درگیر می‌کند.

وی در پایان دیابت را شایع‌ترین بیماری غدد در سالمندان دانست و تصریح کرد: سالمندانی که دچار بیماری دیابت به عنوان شایع‌ترین بیماری غدد در سنین سالمندی هستند باید جهت کنترل بیماری خود اقدام کرده و سپس اقدام به روزه‌داری کنند. علاوه بر این بیماران بر حسب شدت و نوع بیماری دیابت 1یا 2 و تزریق مقادیر مختلف انسولین، می‌توانند زیر نظر پزشک در خصوص روزه داری خود تصمیم بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha